کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۴۸۵
تاریخ خبر:

کرونا آمد؟ ‌نیامد؟ می‌آید؟

روزنامه هفت صبح | همه حاشیه‌ها درباره ویروس مرموز و خبرساز این روزها. در هر جمعی صحبت از کروناست و همه درباره آن صحبت می‌کنند. روز گذشته چند خبر درباره این ویروس و رسیدن آن به ایران منتشر شد که تا لحظه تنظیم گزارش (ساعت ۲۰) تایید نشد. این خبرها را مرور می‌کنیم.

*** مورد مشکوک در اصفهان
در ابتدا خبر آمد: «مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن تأیید قرنطینه شدن یکی از پرسنل فرودگاه شهید بهشتی اصفهان گفت: جمعه شب شخصی که علائم تب و سرفه و برخی از علایم دیگر ویروس کرونا را داشت برای رعایت هر چه بیشتر نکات ایمنی در بیمارستان فارابی اصفهان بستری شد.»

بعدا این خبر آمد: «آرش نجیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در اصفهان، قرنطینه شدن یکی ازکارکنان فرودگاه شهیدبهشتی اصفهان را تایید کرده است. او گفته جمعه شب شخصی که تب و سرفه و برخی از نشانه‌های دیگر ویروس کرونا را داشت برای رعایت هرچه بیشتر ایمنی در بیمارستان فارابی اصفهان بستری شد و تا ۴۸ساعت‌دیگر وضع او روشن می‌شود. بنابر این گزارش این مرد ۲۹ساله با گردشگران چینی معاشرت زیادی داشته و آزمایش‌های او به تهران فرستاده شده است.»

سپس روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد:‌ «یک مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان فارابی اصفهان بستری شد.از نظر وزارت بهداشت هر فردی که طی روزهای گذشته به کشور چین سفر داشته و علائمی نظیر سرفه، تب و علامت‌های شبه آنفلوآنزا را داشته باشد مشکوک به کرونا است.مشکوک بودن به معنای ابتلا نیست. لذا برای اطمینان این افراد تحت مراقبت قرار می‌گیرند.در صورتی اعلام می‌شود که فرد مبتلا به بیماری است که نتایج آزمایش‌های وی مثبت گزارش شده باشد.»

در آخر نیز خبری منتشر شد که: «مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: پس از آنکه فردی مشکوک به کرونا گزارش شد، وی بلافاصله در بیمارستان بستری شد و نمونه‌هایی از وی نیز گرفته شد تا برای بررسی به تهران ارسال شد. شنبه ظهر و پس از برطرف شدن موارد و نشانه‌های این بیمار این اطمینان حاصل شد که وی به ویروس کرونا مبتلا نبوده و از بیمارستان ترخیص شد.»

*** معمای ادامه پروازها
در حالی که قرار بود پروازهای به مقصد چین لغو شود اما این اتفاق نیفتاد. مدیر روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی درباره علت انجام این پروازها از چین به ایران این گونه به ایسنا توضیح داد: «این پروازها با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر دستگاه‌های متولی و تنها برای بازگرداندن ایرانیان مقیم و مسافرهای ایرانی بازمانده در این کشور انجام می‌شود. همه اقدامات پیشگیرانه پزشکی برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور انجام خواهد شد و هیچ مشکل و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.»

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی نیز گفت: «بازگشت ایرانی‌های ساکن چین به کشور و همچنین برگشت توریست‌های چینی از ایران به کشورشان را علت ادامه این سفرها، زیر نظر وزارت خارجه و بهداشت، معرفی کرد.» پس از آن نیز رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: «این پروازها نباید بیشتر از ‌دوشنبه، ۱۴ بهمن‌ به طول بینجامد. این بازگشت‌ها محدودیت زمانی دارند و طبق برنامه‌ریزی‌ای که انجام شده، تمامی این پروازها باید نهایتاً تا فردا(امروز) به اتمام برسد.

با بررسی‌ای که انجام شده، همه دانشجویان و سایر ایرانیانی که در ووهان زندگی می‌کردند با یک پرواز روز دوشنبه به کشور برمی‌گردند و در مقابل، گردشگران چینی در ایران هم به کشور خودشان می‌روند… اگر قرار باشد پروازها ادامه پیدا کند، قطعاً وزارت بهداشت از طریق دولت به موضوع ورود می‌کند.» سفیر چین در ایران نیز در توئیتی به زبان فارسی از اعلام تمایل مدیرعامل هواپیماهای ایرانی برای ادامه همکاری‌ها با این کشور خبر داد.

*** نصب دوربین حرارتی در ورودی کشور
سازمان بازرسی کل کشور خبر داد که تعدادی دوربین حرارتی با دقت بسیار بالا در برخی از مبادی ورودی کشور از جمله فرودگاه امام خمینی نصب شده است که دمای بدن مسافران ورودی را اندازه‌گیری و نمایش می‌دهد تا مسافران مشکوک به بیماری ویروسی کرونا مورد آزمایش‌های دقیق‌تری قرار بگیرند.

او در ادمه صحبت‌هایش گفت: « با همکاری برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه صنعتی شریف و سازمان‌های ذی‌ربط، تعدادی دوربین حرارتی با دقت بسیار بالا در برخی از مبادی ورودی کشور از جمله فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی نصب‌شده است. عدم معطلی مسافران و دقت بالا از ویژگی‌های این دوربین‌های حرارتی است. دوربین‌های حرارتی نصب‌شده با سرعت و دقت بسیار بالا قادر است تا دمای بدن مسافران ورودی را اندازه‌گیری و نمایش دهد تا مسافران مشکوک به بیماری ویروسی کرونا مورد آزمایش‌های دقیق‌تری قرار بگیرند.»

*** حاشیه‌های ویدئوهای اهواز
ویدئویی نیز در میان کاربران منتشر شد که گفته شده بود مربوط به انتقال یک بیمار مبتلا به کرونا در اهواز است. رئیس بیمارستان رازی اهواز اما این موضوع را تکذیب کرده و گفته:«با توجه به اینکه در خوزستان بیمارستان رازی دارای بخش عفونی و تنها مرجع این بیماری‌ها است، روز گذشته به منظور ارزیابی آمادگی پرسنل، مانوری قبل از انتشار بیماری انجام شد. دکتر فرهنگ کره‌بندی افزود: این مانور به صورت محدود و تنها در محوطه بیمارستان رازی انجام شده است تا متوجه شویم پرسنل درمانی و اورژانس، آمادگی لازم را دارند یا خیر. بیماری که در این مانور بود نیز دچار سرماخوردگی بود که به صورت سرپایی درمان و اکنون مرخص شده است.»

*** راه‌اندازی قرارگاه کرونا
استاندار تهران گفت: « در مورد کرونا نباید واکنش‌های هیجانی و احساسی داشت بلکه باید به شکل کارشناسی شده آمادگی لازم را داشته باشیم. ضمن اینکه در مورد رعایت بهداشت فردی، تامین دارو و واکسن جهت مقابله و پیشگیری اقدامات لازم انجام شود. قرارگاه پدافند زیستی راه‌اندازی شود و در مورد فرودگاه امام خمینی نیز تجهیزات مورد نیاز برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تامین شود. به علاوه واحدهای ارتش و سپاه آمادگی لازم را داشته باشند تا همه جانبه پیش‌بینی‌ها و اقدامات مقتضی انجام شود.»

کدخبر: ۳۰۷۴۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر