کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۱۰۳۲
تاریخ خبر:

کراس‌اوورسواری با کمترین هزینه!

ر‌وزنامه هفت صبح، ‌سیدمحمدرضا دادگستر| در گزارش بازار پنجشنبه‌ها کم به سراغ خودروهای کارکرده قدیمی نرفته‌ایم و از کلاس‌های مختلف آنها را معرفی کرده‌ایم‌ اما چه بخواهیم چه نخواهیم، هنوز هم برای بسیاری از خریداران بازار خودرو، نو بودن یک ویژگی مهم است. واقعیت هم آن است که با خرید خودروی صفر تاحدی خیال‌تان از رفتن به تعمیرگاه، حداقل در هزار کیلومتر کارکرد اول، راحت می‌شود‌ اما نو بودن برای خودروهای چینی، به‌‌جز معدودی از مدل‌های باکیفیت آنها، اهمیتی دو برابر دارد. در حقیقت تفاوت میان کیفیت و راندمان سواری نمونه‌های نو تفاوت زیادی با نمونه‌های کارکرده دارد. پرفروش‌ترین کلاس خودروهای چینی که اقبال به آنها نیز روز به روز در حال بیشتر شدن است، کراس‌اوورها هستند. در این گزارش دیداری با ارزان‌ترین کراس‌اوورهای چینی نوی بازار خواهیم داشت.

‌۵۲۰ میلیون / چانگان CS35 - مدل ۹۸


چانگان از سال ۹۵ که وارد بازار خودروی ایران شد توانست جایگاه خودش را به عنوان کراس‌اووری اقتصادی که طراحی‌اش به‌مراتب از طراحی ساده رقبا زیباتر است‌، پیدا کند. دیگر مزیت چانگان سواری نرم و بی‌صدای آن است. چانگان CS35 جزو کراس‌اوورهای پرفروش خود چین نیز هست که تاحدی به خاطر سطح مطلوب آپشن‌ها و کیفیت بالاتر قطعات آن نسبت به رقباست. در این بازه قیمتی کمتر خودرویی پیدا می‌شود که چهار ایربگ و سیستم‌های TCS و HBA داشته باشد. جالب است بدانید که سوزوکی گرندویتارا که این روزها قیمت میلیاردی پیدا کرده نیز ESP ندارد اما در چانگان CS35 می‌‎توانید با اتکا به ESP سواری ایمن‌تری را تجربه کنید. از جمله دیگر آپشن‌های چانگان می‌توان به سانروف، کروز کنترل، روکش چرمی صندلی‌ها، سنسور دنده عقب و آینه‌های جانبی برقی اشاره کرد. قیمت قطعات چانگان CS35 نسبت به رقبا کمی گران‌تر است و معمولاً در شهرهای بزرگ پیدا می‌شود.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۱ متر
وزن: ۱۲۹۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۸۲ لیتر
قدرت موتور: ۱۲۳ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۲ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری

۴۱۰ میلیون / ام‌وی‌ام X22 دنده‌ای - مدل ۱۴۰۰


به‌رغم اخبار ضدونقیض از ورود X22 پرو به ایران هنوز خبری از آن نیست و باید همین X22 فعلی را سبک و سنگین کنیم. X22 و البته برادر کوچک‌تر آن ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک که از پلتفرمی مشترک بهره می‌برند تا قبل از سال ۹۷ از نظر سطح آپشن‌ها خودروهایی فقیر به حساب می‌آمدند‌ اما با ورود تیپ‌های گران‌تر آپشن‌های خودرو هم تا حدی بهبود پیدا کرد. مزیت کابین ام‌وی‌ام X22 نسبت به رقبا حس و حال اسپرت آن است. البته باید با همان متریال پلاستیکی بی‌کیفیت خودروهای چینی سروکله بزنید و تنها جلای آنها بیشتر شده است. به‌رغم آنکه مدل‌های ۹۷ به بعد این خودرو آپشن‌های جالبی مثل کنترل کشش، کنترل پایداری و کنترل ایستایی در سربالایی دارند، پیشرانه و سواری این خودرو به قدری ضعیف است که عملاً مجال استفاده از این آپشن‌ها را نخواهید داشت! این مسئله در کنار فضای محدود کابین و سواری خشک باعث می‌شود تا ۳۱۵ هاچ‌بک گزینه معقول‌تری برای خرید باشد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۲ متر
وزن: ۱۲۱۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۲۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۰۵ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۱ لیتر
نوع موتور: ۱٫۵ لیتری

۴۲۰ میلیون / لیفان X60 - مدل ۹۷


اگرچه خودروسازان بم این روزها در حال مونتاژ و تبلیغ برای لیفان X70 هستند اما هنوز هم می‌توانید نمونه‌های صفر کیلومتر دپو شده توسط مالکان از لیفان X60 مدل ۹۷ را در بازار پیدا کنید. اگر بتوانید با ظاهر تکراری این خودرو که نزدیک به یک دهه است در بازار حضور دارد کنار بیایید، می‌توانید از معدود مزیت‌های آن نظیر فرمان‌پذیری خوب، وفور قطعات و لوازم یدکی در بازار و شتاب بهتر نسبت به رقبا لذت ببرید. با این حال لیفان به کیفیت ساخت بد مشهور است و شوربختانه X60 هم از آن مستثنا نیست. همچنین این خودرو از نظر سطح آپشن‌ها با خودروهای داخلی قابل مقایسه است و تقریباً همه رقبا چند آپشن بیشتر از آن دارند. نسخه دنده‌ای این خودرو فاقد صفحه نمایشگر لمسی است و برای اضافه‌کردن آن تنها گزینه بازار غیررسمی افترمارکت را پیش رو دارید. در نسخه اتومات هم که نمایشگر دارد نویگیشن تنها به صورت سفارشی موجود است!

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۳۵۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۰۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۲۶ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸٫۷ لیتر
نوع موتور: ۱٫۸ لیتری

۵۰۰ میلیون / جک S3 - مدل ۱۴۰۰


برخلاف دیگر کراس‌اوورهای در بازه قیمتی ۵۰۰ میلیون تومان به پایین که یا بازنشسته شده‌اند یا در حال آمادگی برای بازنشستگی هستند، دوران خوش جک S3 تازه شروع شده است. برادر کوچک‌تر جک S5 معروف که در طراحی آن از محصولات هیوندای الهام گرفته شده، اگرچه کابین تنگ‌تری نسبت به رقبا دارد و صدای باد هم به راحتی به داخل آن نفوذ می‌کند اما یکی از پرآپشن‌ترین کراس‌اوورهای ارزان‌قیمت بازار است و به مواردی نظیر کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، سنسور فشار باد تایر، اتولایت، فرمان برقی، نویگیشن، سیستم تهویه اتومات و آینه جانبی با گرمکن مجهز شده است. البته هنوز نبود استارت دکمه‌ای و کی‌لس در این ماشین آزاردهنده است. با وجود گیربکس CVT، شتاب جک S3 از رقبایش بهتر است و با دو حالت زمستانی و اسپرت شاهد سواری لذت‌بخش‌تری در این خودرو هستیم.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۲۵۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۶۰۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۰۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۶ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری

۵۳۰ میلیون/ ام‌وی‌ام X33 اس = مدل ۹۹


اگرچه جلوپنجره و گرافیک چراغ‌های X33 نیوفیس نسبت به X33 قبلی خیلی بهتر شده اما کماکان این خودرو حالت جعبه‌مانند بدنه را حفظ کرده و بدتر از آن چراغ‌های عقب کماکان بدون تغییر باقی مانده‌اند. البته بازار خرید و فروش X33 نیوفیس هم مثل X33 گرم است و این خودرو به خاطر خروجی مطلوب پیشرانه‌اش محبوبیت بالایی میان خریداران دارد. این پیشرانه در X33 نیوفیس به جای گیربکس CVT قبلی با گیربکس پنج سرعته اتومات جدید هماهنگ می‌شود. اگر نیاز به قدرت بیشتری هم داشتید می‌توانید به سراغ X33 نیوفیس توربو بروید که جدیداً در تعداد محدود توسط مدیران خودرو به فروش می‌رسد. در X33 نیوفیس کیفیت متریال کابین همچنان ناامیدکننده است اما چند آپشن جدید اضافه شده: کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل ایستایی در سربالایی، اتولایت، سنسور باد تایر، فرمان برقی و گرمکن صندلی جلو.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۲ متر
وزن: ۱۴۲۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۱۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۳۹ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸٫۴ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری

۶۱۵ میلیون / هایما S5 - مدل ۹۸


برای خرید هایما S5 مدل ۱۴۰۰ نیاز به بودجه حول و حوش ۶۷۰ میلیون تومانی دارید اما اگر بتوانید نمونه‌های صفر مدل ۹۸ را پیدا کنید نزدیک به ۵۰ میلیون تومان صرفه‌جویی کرده‌اید. هایما S5 کراس‌اووری است که با آن وارد کراس جدید‌تری نسبت به خودروهای قبلی می‌شوید که عمده‌اش هم به خاطر موتور توربو است. پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوی هایما S5 شتاب آن را به زیر ۹ ثانیه رسانده اما در عین حال مصرف سوختش ۷٫۸ لیتر به صورت ترکیبی است که بازدهی بالای آن در قیاس با خودروهایی نظیر ام‌وی‌ام و جک را نشان می‌دهد. البته بزرگ‌ترین چالش هایما S5 گیربکس CVT آن است که به قدری عملکردش افتضاح بود که در نسخه‌های جدید این خودرو دیگر خبری از آن نیست. از آپشن‌های جذاب این خودرو می‌توان به دوربین ۳۶۰، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه اتومات و استارت دکمه‌ای اشاره کرد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۴۴۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۲۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۴۸ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۸ لیتر
نوع موتور: ۱٫۵ لیتری توربو

۶۵۰ میلیون / جک S5 - مدل ۱۴۰۰


جک S5 خودرویی است که مجموعه تناقض‌هاست. مثلاً با دیدن ظاهرش فکر می‌کنید که با یک کراس‌اوور تنبل چینی روبه‌رو هستید اما ناگهان با غرش پیشرانه ۱۷۴ اسبی روبه‌رو می‌شوید. در ادامه حس می‌کنید که این پیشرانه توربوی سرحال می‌تواند شتاب ۸ ثانیه‌ای به شما بدهد اما عملکرد گیربکس دوکلاچه جک به گونه‌ای نیست که شتابی بهتر از ۱۱٫۸ ثانیه ارائه دهد. در کابین هم همین وضعیت حاکم است. انواع سنسورها، سیستم تهویه اتومات دوکاناله و صندلی برقی راننده که حتی مموری هم دارد را می‌بینیم اما خبری از کروز کنترل نیست و بیشتر از چهار ایربگ وجود ندارد! اگر به دنبال استفاده طولانی‌مدت هستید بهتر است به سراغ جک S5 نروید چون اشکالات فنی خاص این خودرو، به‌خصوص در بخش‌های توربوشارژر و گیربکس، تازه بعد از گذشتن چند هزار کیلومتر اول خودشان را نشان می‌دهند. اما به‌رغم این اشکال، باز هم نمونه‌های کارکرده آن بازار فروش خوبی دارند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۴ متر
وزن: ۱۵۴۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۰۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۷۴ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۷ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری توربو

۶۵۰ میلیون / هاوال H2 - مدل ۹۸


هاوال H2 تجربه شکست‌خورده کراس‌اوورسازی توسط گروه بهمن بود که البته به نظر می‌رسد با موفقیت دیگنیتی در حال جبران شدن است. هاوال H2 به‌رغم بازار بد خرید و فروشش و کمبود قطعات و لوازم یدکی یکی از بهترین گزینه‌های زیر ۷۰۰ میلیون تومان بازار است. اگرچه صندلی‌های H2 راحت نیست و شتابش هم بدتر از هایما S5 است اما آپشن‌های این خودرو به مراتب بیشتر از رقباست. این برتری تا جایی پیش رفته که H2 را به توسان چینی ملقب کرده‌اند! ترمز پارک برقی، اتو هلد، فرمان برقی، نورپردازی داخلی، دوربین جانبی، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان و آینه عقب الکتروکرومیک از جمله آپشن‌های هاوال H2 هستند. امتیاز دیگر هاوال H2 در گیربکس شش‌سرعته اتومات آن است که امکان انتخاب حالت برفی دارد. کیفیت عایق‌بندی کابین هاوال H2 برتری خاصی نسبت به بقیه کراس‌اوورهای چینی ندارد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۴۹۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۷۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۴۱ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹ لیتر
نوع موتور: ۱٫۵ لیتری توربو

کدخبر: ۴۲۱۰۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر