کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۲۰۸۳
تاریخ خبر:

کدام کشورها بیشترین سرانه مطالعه را دارند؟

روزنامه هفت صبح، صبا خوشه‌گیر | ‌مطالعه، امروزه از پایه‌ای‌ترین و مهم‌ترین مهارت‌هایی است که افراد می‌توانند داشته باشند. در حقیقت عادت به مطالعه داشتن، توانایی افراد را در راستای ارتباط با جامعه و شناخت خودشان بهبود می‌دهد. علاوه بر آن، دسترسی داشتن به اطلاعات به صورت آنلاین و یا خواندن کتاب‌ها و مجلات به انسان‌ها کمک می‌کند تا از لحاظ به‌روز بودن دانش و اطلاعات در دنیای امروز سرآمد باشند. مغز انسان به طور مداوم نیاز به فعال بودن و دریافت اطلاعات تازه دارد و کتاب خواندن یکی از راه‌هایی است که می‌تواند این امر را بهبود دهد و کمک‌کننده باشد.

با کمک مطالعه، ذهن انسان به لحاظ تصویرسازی تقویت می‌شود و به هنگام نیاز خلاقانه عمل می‌کند و ایده‌های نو به آن خطور می‌کند. بنابراین نگاهی خواهیم داشت که کدام کشورها، بیشترین آمار مطالعه را دارند و اهمیت زیادی به این امر داده‌اند. شاخص به‌دست‌آمده جهانی از میزان مطالعات مردم کشورهای مختلف، این مقدار را براساس میزان مطالعه، در یک هفته نشان داده و مشخص کرده است.

نتیجه این بررسی آماری، نوع مطالعه را در نظر نداشته است. بلکه هرنوع عنوان از قبیل، اخبار آنلاین در سایت‌ها، تا ایمیل‌های کاری و مجلات و کتاب‌های چاپ‌شده را شامل بوده است. همچنین رده سنی، سطح تحصیلات و یا جنسیت افراد و اینکه جامعه آماری به چه تعداد بوده است، نیز اطلاعات مشخصی در دسترس نیست. نتایج را در ادامه خواهید خواند.

هند / روزانه: حدود یک‌ساعت و نیم
کشور هند، در صدر این جدول با آمار مطالعه هر فرد درطول هفته به میزان ۱۰ساعت و ۴۲دقیقه است. البته دستیابی به جایگاه اول برای این کشور، دستاورد خوبی محسوب می‌شود، زیرا آمار باسوادی در این کشور از میزان جهانی آن بسیار کمتر است (تنها ۷۴درصد). اگرچه این آمار طی استقلال هند در سال ۱۹۴۷، ۶ برابر افزایش پیدا کرد. این امر، نشان‌دهنده افزایش علاقه مردم به مطالعه بوده است. نتیجه‌های به‌دست آمده، طیف مطالعات کتاب‌های الکترونیکی، کتاب‌های کاغذی و سایر مطالعات را در بر گرفته است.

تایلند / روزانه: حدود یک‌ساعت و نیم
تایلند در جایگاه دوم بالاترین آمار را در مطالعه به خود اختصاص داده است. افرادی که در این بررسی آماری مورد تحقیق بوده‌اند، به صورت هفتگی، میانگین ۹ساعت و ۲۴دقیقه زمان را برای مطالعه اختصاص داده‌اند. علاوه براین برآورد شده است که تقریبا ۸۸درصد از این جمعیت کتاب را به صورت کاغذی تهیه می‌کنند و ۲۸ دقیقه در روز، زمان برروی مطالعه آن می‌گذارند. یعنی بیشتر زمان خود را به مطالعه آنلاین اختصاص می‌دهند. همانطور که در هند نیز مطالعه با گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها افزایش یافته این مورد در دیگر کشورها نیز مشاهده می‌شود. به طورکل طی بررسی‌های انجام‌شده در سال‌های گذشته تاکنون خرید کتاب کاغذی بسیار کاهش یافته است.

چین / روزانه: حدود یک‌ساعت
بیشترین سرانه مطالعاتی، در جایگاه سوم مربوط به کشور چین است که زمانی حدود ۸ساعت را در طول هفته به آن اختصاص داده‌اند. این کشور سرانه ۹۶٫۴ درصد را دارد که از میانگین جهانی ۸۶٫۳ درصد بالاتر است. در این میان، تنها ۱۱ دقیقه در روز صرف مطالعه روزنامه‌ها و مجلات می‌شود. در بررسی‌های انجام‌شده توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، محققان اعلام کرده‌اند بیش از ۹۰ درصد دانشجویان در شانگهای چین مطالعه را جهت سرگرمی‌و گذران وقت انجام می‌دهند که نسبت به سال‌های گذشته، روند آن افزایشی بوده است. این روند صعودی نشان می‌دهد، احتمالا محبوبیت مطالعه در بین مردم این کشور بیشتر شده است.

فیلیپین / روزانه: حدود یک‌ساعت
آمار مطالعه در فیلیپین ۹۸٫۲ درصد بوده است. سرانه مطالعه در بین بزرگسالان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ از ۹۳٫۶ درصد به ۹۸٫۲ رسیده است که یعنی سالانه در حدود ۰٫۸۱ دهم درصد افزایش داشته است. این ارقام در افرادی به ثبت رسیده که توانایی خواندن و درک مفاهیم، یا حتی نوشتن و خواندن جملات ساده را دارند. این ارقام سرانه مطالعه را در این کشور نشان می‌دهد که به صورت صعودی بوده است و از فاصله سال ۱۹۸۰ تا سال ۱۹۹۰ این افزایش ۱۲٫۳۱ درصد بوده است. میزان ساعت مطالعه در کشور فیلیپین ۷ ساعت و ۳۶ دقیقه در طی یک هفته است.

مصر / روزانه: حدود یک‌ساعت
مصر با ۷۱٫۱۷‌درصد جامعه آماری مطالعه و داشتن ۷‌ساعت و ۳۰‌دقیقه سرانه مطالعاتی متاسفانه سیر نزولی داشته و از فاصله سال ۲۰۱۳ تا‌کنون روند مطالعه در این کشور کاهش یافته است. در جریان کنفرانس سالانه کتاب و انتشارات، این نگرانی مطرح شد. هدف از کنفرانس یادشده، کمک به رشد کتاب‌خوانی در جهان عرب است. بنا به گزارش‌ها، میزان مطالعه در جهان عرب حتی از بسیاری کشورهای خاورزمین هم پایین‌تر و این روند رو به کاهش است.

روسیه / روزانه: حدود یک‌ساعت
روسیه ۷ ساعت و ۶ دقیقه سرانه مطالعاتی را در طی یک هفته دارد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تغییر سبک زندگی مردم، همچنان فرهنگ کتاب‌خوانی جایگاه خود را در بین مردم حفظ کرده است. علاقه‌مندی‌های مردم این کشور مطالعه زندگی‌نامه‌های شخصیت‌های مشهور جهان است. طبق آمار آژانس فدرال چاپ ونشر روسیه در سال ۲۰۱۷، ۵۹ درصد روس‌ها گفته‌اند که دست کم هفته‌ای یک بار کتاب می‌خوانند.

سوئد / روزانه: حدود یک‌ساعت
داده‌های آماری نشان می‌دهد شمار اعضای کتابخانه‌ها در سال ۲۰۰۸ به ۲٫۷ میلیون نفر رسیده است. و با جمعیت ۱۰ میلیونی این کشور یعنی ۲۵درصد مردم سوئد عضو کتابخانه هستند. سرانه مطالعه در این کشور در طی هفته ۶ ساعت و ۴۵ دقیقه است. آن‌ها روزانه ۲۰ دقیقه کتاب، و ۴۲ دقیقه روزنامه، و ۶۸ دقیقه از زمان هرروز را صرف جست‌وجو در اینترنت می‌کنند. البته شورای فرهنگ و هنرشان از این سرانه راضی نیستند.

فرانسه / روزانه: حدود یک‌ساعت
کشور فرانسه ۶ ساعت و ۵۴ دقیقه سرانه مطالعاتی را در آمار نشان داده است. اگرچه کاهش چشمگیر سرانه مطالعاتی در فرانسه و با شیوع کرونا و در زمان قرنطینه، بسیار دور از انتظار بود. رئیس مرکز ملی کتاب فرانسه کاهش محسوس سرانه مطالعه در این کشور را مربوط به محدودیت‌های ناشی از بحران بهداشتی شیوع کرونا می‌داند و می‌گوید این آمار و ارقام به این معنا نیست که فرانسوی‌ها علاقه خود را به مطالعه کتاب از دست داده‌اند.

آفریقای جنوبی / روزانه: حدود یک‌ساعت
مردم این کشور، سرانه مطالعه ۶ ساعت و ۱۸ دقیقه در طول هفته را دارند. و افراد مطالعه از طریق گوشی‌های همراه را ترجیح می‌دهند. مدت زمانی که در این کشور برای مطالعه از طریق گوشی‌های تلفن همراه، اختصاص داده‌اند ۳۲ درصد افزایش داشته که مجموعا ۴ میلیون ساعت در سال ۲۰۱۸ برای مطالعه با استفاده از ابزار الکترونیکی شامل لپ‌تاپ و گوشی و تبلت زمان گذاشته‌اند. این امر نشان می‌دهد که برای مردم این کشور دسترسی به ادبیات خوب از این طریق آسانتر شده است.

ترکیه / روزانه: حدود ۵۰ دقیقه
بر اساس تحقیقات سازمان آمار اتحادیه اروپا «یورواستات»، در بازه زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ کشور ترکیه از لحاظ سرانه مطالعه در رتبه بهتری نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی قرار دارد. این کشور سرانه مطالعه ۵ ساعت و ۵۴ دقیقه را در طول هفته دارد که به عبارتی مردم ترکیه با سرانه مطالعاتی‌شان در کنار مردم لوکزامبورگ و آلمان در جایگاه کشورهایی قرار گرفتند که از انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها بیشتر مطالعه می‌کنند.

اسپانیا / روزانه: حدود ۵۰ دقیقه
اسپانیا یکی از قدرتمندترین در زمینه چاپ و نشر کتاب است. بر اساس داده‌های رسمی‌فدراسیون صنفی ناشران اسپانیا، ۵۲ درصد از مردم هر روز زمانی را صرف مطالعه اینترنتی می‌کنند و صنعت کتاب الکترونیک در این کشور به سرعت رو به فزونی است. آمار و سرانه مطالعاتی در این کشور ۵ ساعت و ۴۸ دقیقه تخمین زده شده است.

کانادا / روزانه: حدود ۵۰ دقیقه
سرانه مطالعه در کشور کانادا، ۵ ساعت و ۴۸ دقیقه است. بر اساس تحقیقات، تماشای تلویزیون بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ از مطالعه کتاب در این کشور پیشی گرفته است. استفاده از کتاب الکترونیک محبوبیت بیشتری نسبت به کتاب چاپی در این کشور پیدا کرده است.
نمودار تحقیقات صورت‌گرفته، نشان می‌دهد که ۷۸ درصد کتاب‌خوان‌ها از تلفن‌های هوشمند برای مطالعه کتاب استفاده کرده‌اند که این میزان در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴، حدود ۵ درصد رشد داشته است.

آمریکا / روزانه: حدود ۵۰ دقیقه
کمتر از یک سوم نوجوانان این کشور کتاب می‌خوانند. میانگین مطالعه در این کشور ۵ ساعت و ۴۲ دقیقه تخمین زده شده است. با ورود لوازم الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی عادت پسندیده کتاب‌خوانی در میان مردم این کشور به مرور کمرنگ‌تر می‌شود به صورتی که می‌توان گفت سرانه مطالعه در کشور آمریکا رو به افول است. براساس تحقیقات، یکی از خطرات بزرگی که قشر جوان آمریکا را تهدید می‌کند، مصرف مواد مخدر است. دولتمردان آمریکا قصد دارند با رواج روند مطالعه، جلوی بسیاری از این مفاسد را بگیرند.

ایتالیا / روزانه: حدود ۵۰ دقیقه
ایتالیا با سرانه مطالعه ۵ ساعت و ۳۶ دقیقه و وضعیتی نگران کننده به گفته سازمان مطالعات فرهنگی ایتالیا جایگاهی نزولی را در پیش دارد. قریب به ۵۰ درصد از جمعیت کشور حداقل سالانه دو جلد کتاب ۱۵۰ صفحه‌ای می‌خوانند. بنابر تعریف سازمان، کتاب‌خوان حرفه‌ای به اشخاصی اطلاق می‌شود که در طی ۱۲ ماه سال، ۱۲ جلد کتاب و یا بیشتر از این را بخوانند.

انگلستان / روزانه: حدود ۴۵ دقیقه
نباید فراموش کرد که انگلستان فرهنگی غنی دارد و مفاخر ادبیاتش نیز چهره‌هایی شاخص هستند. این کشور سرانه مطالعاتی ۵ ساعت و ۱۸ دقیقه را به ثبت رسانده است. اما آمار مطالعه در این کشور نرخ نزولی دارد. این کشور قبل از ژاپن و در جایگاه بالاتری قرار گرفته است اما با توجه به سیر نزولی و شیوع ویروس کرونا می‌توان گفت همانند فرانسه روندی را در پیش دارد که امید می‌رود تنها وابسته به شرایط موجود باشد و بعد از آن این آمار جایگاه خود را حفظ و روند سعودی را در این جایگاه داشته باشند.

برزیل / روزانه: حدود ۴۵ دقیقه
سرانه مطالعه این کشور، در حدود ۵ ساعت و ۱۲ دقیقه در طول هفته است. براساس گزارش‌ها تنها ۳۳ درصد از مردم برزیل، مداوم کتاب می‌خوانند و میانگین خوانش کتاب در میان این قشر نزدیک به دو کتاب در سال است. البته همین وضع برای کشور همسایه، آرژانتین که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی با برزیل قرابت‌های فراوانی دارد و به نوعی رقیب دائمی‌این کشور است، به صورت دیگری رقم خورده و اوضاع کتاب‌خوانی، چاپ و نشر، به مراتب بهتر است. البته باید به این نکته اشاره کرد که مردم برزیل نسبت به نشریات خود بی‌توجه نیستند. نزدیک به ۴۰ درصد مردم برزیل، خواننده ثابت نشریات هستند.

کره جنوبی / روزانه: حدود ۳۰ دقیقه
مسئولان کره جنوبی در پی افزایش سرانه مطالعه‌اند. سرانه مطالعه در کشور کره ۳ ساعت و ۶ دقیقه در طی یک هفته، است. آمار دولتی نشان می‌دهد میزان متوسط کتاب‌خوانی در میان کره‌ای‌های بالای ۲۰ سال، ۹٫۹ کتاب درسال ۲۰۱۱ بود. آنها معتقدند در مقایسه با ژاپن که این آمار حدود ۴۰ کتاب در سال است، خیلی کمتر کتاب می‌خوانند و این امر را نگران کننده می‌ دانند. علت کاهش آمار انتشار کتاب در کره را می‌توان وضعیت نامناسب اقتصادی و مسائل خارجی دانست. این امر موجب پایین آمدن سطح کتاب‌خوانی و کاهش انتشار کتاب شده است.

کدخبر: ۴۳۲۰۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر