کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۶۶۹
تاریخ خبر:

کدام قراردادهای اجاره از تمدید اجباری معاف می‌شوند؟

روزنامه هفت صبح | امسال درست مثل سال گذشته قانون جنجالی تمدید خودکار قراردادهای اجاره اجرا می‌شود. به این صورت که مالکان نمی‌توانند برای بیرون کردن مستاجرشان حکم تخلیه بگیرند و هرطور شده باید با مستاجر کنار بیایند. موضوعی که چالش بین مستاجرها و مالکان را در آستانه فصل جابه‌جایی‌ها بیشتر می‌کند.

در این بین پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید بعضی خانه‌ها از قانون تمدید خودکار قرارداد اجاره مستثنا هستند و مالک خانه در شش حالت می‌تواند دستور ستاد ملی کرونا را اجرا نکند.

حالت اول زمانی است که مالک می‌خواهد خانه‌اش را تخریب کند و به جای آن یک ساختمان دیگر بسازد. در چنین حالتی او می‌تواند با دریافت پروانه ساختمانی این مورد را ثابت کند و از مستاجرش بخواهد خانه را بعد از پایان قرارداد تخلیه کند. حالت دوم مربوط به بدحسابی مستاجر است. در صورتی که مستاجر تا یک ماه بعد از تمدید قرارداد، پول پیش را افزایش ندهد یا اجاره را به مالک پرداخت نکند، ستاد ملی مقابله با کرونا این حق را به مالک داده تا قرارداد را تمام کند و برای خانه‌اش حکم تخلیه بگیرد. چنین مالکی از تمدید خودکار یک‌ساله قرارداد اجاره معاف می‌شود.

حالت سوم زمانی است که مالک خانه مشتری جدید برای واحد مسکونی پیدا کرده باشد و بخواهد سند خانه را به مالک دیگری منتقل کند. آنطور که اصلانی گفته، املاک مورد اجاره که قبلا یا در زمان تمدید قرارداد اجاره، به صورت قطعی و رسمی معامله شده باشند، از تمدید خودکار اجاره معاف می‌شوند. در این حالت مستاجر باید ظرف مدت دو ماه از تاریخ انتقال سند رسمی خانه را تخلیه کند و کلید را به مالک جدید تحویل بدهد. البته اگر نتواند مالک جدید را به تمدید قرارداد اجاره راضی کند.

حالت چهارم بستگی به امر خیر دارد. مالک می‌تواند با اثبات این موضوع که خانه‌اش را برای شروع زندگی پسرش می‌خواهد، از مستاجر پس بگیرد. این مورد باید با تشخیص مراجع صالح انجام شود و مالک نمی‌تواند بدون سند و مدرک ادعا کند که قرار است پسر تازه‌دامادش در این خانه زندگی کند. توجه داشته باشید که این مورد صرفا برای فرزند ذکور در نظر گرفته شده و نمی‌توان خانه را برای زندگی دختر تازه‌عروس مالک تخلیه کرد.

حالت پنجم به بحث مالی بین مالک و مستاجر مربوط می‌شود. اگر مستاجر قبول نکند که باید برای تمدید قرارداد رهن و اجاره بیشتری پرداخت کند، مجبور به تخلیه خواهد شد. البته میزان افزایش مبلغ اجاره باید مطابق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا یعنی تا ۲۵درصد در تهران، تا ۲۰درصد در کلانشهرها و تا ۱۵درصد در شهرهای کوچک باشد. حالت ششم مربوط به زمانی است که مستاجر در دوره قرارداد، به تعهدات خود عمل نکند و باعث تضییع حقوق مالک شود. این موضوع هم باید به تایید دادگاه برسد تا مالک بتواند برای خانه‌اش حکم تخلیه بگیرد.

کدخبر: ۳۸۴۶۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر