کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۷۶۶۸
تاریخ خبر:

کدام راننده‌ها نگران پیامک جریمه محدودیت باشند؟

روزنامه هفت صبح | یک ماه و ۱۸ روز از شروع محدودیت‌های رفت‌وآمد در پایتخت می‌گذرد و صابون این طرح چندباری هم به تن اهالی کلانشهرهای دیگر خورده، برای همین عده زیادی تا الان مشمول جریمه تردد بین‌شهری و درون‌شهری شده‌اند. اینطور که نیروی انتظامی اعلام کرده، فقط در ۱۶ دی‌ماه، ۴۷ هزار و ۱۱۲ پیامک به رانندگان خاطی ارسال شده و در کل طول طرح محدودیت شبانه ۵۶هزار و ۲۴۳ خودرو جریمه شده‌اند.

این وسط خیلی‌ها هم ادعا می‌کنند که اصلا در حال تردد در زمان اعمال محدودیت نبوده‌اند، اما برایشان پیامک جریمه ارسال شده، عده دیگری هم پیامک‌هایی با مضمون مبهم دریافت کرده‌اند و نمی‌دانند که دقیقا برایشان چه اتفاقی افتاده، جریمه شده‌اند یا نه؟ مسئولان پلیس راهور دیروز سعی کردند به ابهامات زیادی که در این مورد وجود دارد جواب بدهند.

*** در دست بررسی
«مالک محترم خودرو به شماره… در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و محدودیت‌های عبوری ایجادشده، تخلف تردد شما در محور… در تاریخ … ثبت و در حال بررسی است». اینطور که پلیس راهور می‌گوید، همه کسانی که این پیامک را دریافت کرده‌اند نباید نگران باشند چون واقعا پلیس تردد این پلاک‌ها را بررسی می‌کند. سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور می‌گوید:

«چنانچه برای افرادی پیامکی با این مضمون آمده باشد که تردد مالک خودرو در حال بررسی است، این افراد نگران نباشند زیرا این پیامک در چک اپراتورهای بخش اجرائیات پلیس راهور به صورت سیستمی بررسی می‌شود و چنانچه رنگ و نوع خودرو با پیامک ارسالی هماهنگی نداشته باشد، حذف می‌شود، اما اگر مطابقت داشته باشد، جریمه اعمال شده و در پرونده خلافی خودرو ثبت می‌شود.»

*** همراه با شناسه پرداخت
راننده‌هایی که همراه با پیامک اخطار، برایشان شناسه پرداخت ارسال می‌شود یا عبارت «ثبت تخلف» در متن پیامکی که دریافت می‌کنند وجود دارد، آنهایی هستند که باید نگران باشند، چون این یعنی تخلف آنها قطعی است و جریمه برایشان منظور شده است، البته سرهنگ جهانی می‌گوید که این دسته از راننده‌ها هم حق اعتراض و بررسی مجدد دارند و همه درها به رویشان بسته نیست.

*** تردد شما ثبت شد
«اعلام تردد در ساعت غیرمجاز، شهروند گرامی؛ برای حفظ سلامت خود و خانواده و بر اساس مصوبه ستاد کرونا، تردد خودروی شما به شماره … ، در تاریخ… ، ساعت … ثبت شد. لطفا از تردد غیرضروری در سطح شهر پرهیز نمایید. قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونای کلانشهر تهران». این هم یک مدل دیگر از پیامک‌هایی است که در این چند روز برای عده‌ای فرستاده شده، گویا این پیامک برای آنها که مجوز تردد در ساعت‌های ممنوع را داشته‌اند هم ارسال شده است.

سرهنگ جهانی در مورد این پیامک می‌گوید، دریافت‌کننده‌های این پیامک اگر از قبل ترددشان را با فرمانداری هماهنگ کرده‌اند که لازم نیست نگران باشند، اما اگر این کار را نکرده‌اند، با مراجعه به سایت‌های استعلام خلافی خودرو می‌توانند نسبت به منظور شدن یا نشدن جریمه اطلاع حاصل کنند؛ در صورتی که جریمه برایشان منظور شده بود، اما در آن ساعت و مکان تردد نداشته‌اند، می‌توانند اعتراض کنند، در غیر این صورت باید مبلغ جریمه را پرداخت کنند.

*** تردد بدون پیامک
یک دسته شهروند خیلی خوشحال هم وجود دارند که در ساعت‌های منع تردد، در سطح شهر عبورومرور داشته‌اند، اما برایشان پیامکی نیامده، بنابراین فکر می‌کنند که جریمه نشده‌اند، اما اینطور نیست. سرهنگ جهانی می‌گوید عدم دریافت پیامک در صورت تردد، به معنی منظور نشدن جریمه نیست، ممکن است به هر دلیلی مثل عدم ثبت شماره تماس، عدم مطابقت شماره تماس و… برای مالک خودرو پیامک ارسال نشود و راننده‌ها باید نسبت به ثبت شماره تماسشان اقدام کنند و در صورت تردد در ساعت‌های ممنوع جریمه آن را بپردازند.

*** مجوزدارها نگران نباشند
همانطور که گفتیم، برای خیلی از کسانی که مراحل قانونی تردد در ساعت‌های ممنوع را طی کرده بودند هم پیامک اخطار ارسال شده، اما سرهنگ جهانی به آنها قول می‌دهد که برایشان جریمه‌ای منظور نمی‌شود، او می‌گوید: «نگرانی‌هایی برای دارندگان وسایل نقلیه مجاز مثل پزشکان، پرستاران، کسانی که شیفت شب خدمت می‌کنند و کسانی که مجبور هستند به شهرها تردد داشته باشند، وجود دارد.

به محض اینکه این لیست‌ها توسط فرمانداری‌ها کامل شوند و به راهور ارسال شوند، نسبت به حذف جریمه این افراد اقدام خواهیم کرد و آنها نگران نباشند. پلاک‌های عمومی، پلاک‌های آژانس محلات، تاکسی‌های اینترنتی و تاکسی‌ها را به صورت سیستمی در اختیار داریم و آنها جریمه نشده‌اند، اما اگر برای رانندگان این قبیل خودروها پیامک جریمه آمد، نگران نباشند، حتما نسبت به حذف آن اقدام می‌کنیم و نیازی به مراجعه نیست و پلیس خودش در سیستم حذف خواهد کرد.»

*** عدم مطابقت آدرس سند و محل زندگی
یک دسته دیگر از کسانی که پیامک گرفته‌اند یا جریمه شده‌اند هم نگران نباشند؛ آنهایی که پلاکشان متعلق به یک شهر است، اما محل زندگی‌شان شهر دیگری است. اینطور که پلیس راهور اعلام کرده، قرار شده بعد از اتمام طرح محدودیت‌های جدید نسبت به حذف جریمه افرادی که آدرس محل سکونتشان با پلاک خودرویشان مطابقت ندارد، اقدام کنیم، اما کسانی که با پلاک‌های غیربومی به شهرهای قرمز یا نارنجی تردد کرده‌اند، غالبا جریمه شده‌اند و نسبت به حذف جریمه اقدام نمی‌شود.

کدخبر: ۳۶۷۶۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر