کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۹۴۰
تاریخ خبر:

کدام جمهوری‌خواهان مقابل ترامپ ایستاده‌اند؟

روزنامه هفت صبح | یک: روز چهارشنبه مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا برخلاف نظر رئیس‌جمهور این کشور، با استفاده از قانونی خاص جهت استفاده از نیروهای ارتش برای سرکوب اعتراضات سراسری در این کشور مخالفت کرد. مخالفت اسپر که جمهوری‌خواهی سفت و سخت و از همراهان ترامپ است، بسیاری را شگفت‌زده کرد. با این‌حال یک مقام ارشد ارتش آمریکا گفته، مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده دستور خود را برای بازگشت نیروهای ارتش به پادگان‌ها و عقب‎نشینی از خیابان‌ها، پس گرفت.

* دو: روز جمعه خبری منتشر شد که براساس آن کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا درحال مذاکره با مارک اسپر، وزیر دفاع و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا هستند تا در روزهای آینده درباره هشدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده مبنی بر اعزام ارتش برای مقابله با تظاهرات‌کنندگان شهادت دهند.

این خبر را پایگاه اینترنتی آکسیسوس، شامگاه چهارشنبه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد. یک منبع در این رابطه گفت: «وزارت دفاع در جریان این درخواست قرار گرفته است، اما جزئیات آن از جمله زمان تشکیل جلسه همچنان تعیین نشده است.» هنوز مشخص نیست که آیا وزارت دفاع با این درخواست موافقت کرده یا این‌که کاخ سفید اجازه حضور آن‌ها را در این جلسه خواهد داد یا خیر.

* سه: همزمان با این اتفاقات یادداشت تام کاتن در نشریه نیویورک‌تایمز و پیشنهاد او برای استقرار ارتش برای سرکوب اعتراضات در آمریکا، موجب خشم مردم این کشور شد. موجی از انتقادات تند پس از یادداشت تام کاتن، سناتور تندروی آمریکایی در روزنامه نیویورک‌تایمز، متوجه او شده است.

آمریکایی‌ها حتی این نشریه را هم مورد نقد قرار دادند. کاتن روز چهارشنبه ذیل مقاله‌ای از دولت فدرال آمریکا خواسته بود تا ارتش را در راستای مقابله و مهار اعتراضات سراسری در آمریکا به‌کار گیرد. این سناتور آمریکایی طی این یادداشت مدعی شد که گارد ملی و پلیس آمریکا در کنترل اعتراضات موفق نبوده و نتوانسته‌ به اعتراضات اخیر در این کشور پایان دهد.

*** در پی انتشار گزارشاتی مبنی بر وجود
اختلاف‌نظر میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور برای اعزام نیروهای ارتش جهت سرکوب معترضان، کایلی مک‌انانی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید اظهار داشت: «از هم‌اکنون، مارک اسپر همچنان وزیر اسپر است و اگر رئیس‌جمهور اعتماد خود را [به اسپر] از دست دهد، در آینده همگی از آن اطلاع خواهیم یافت.»

* چهار: در کنار مارک اسپر، ژنرال ماتیس که در دوسال اول ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ وزیر دفاع بود در بیانیه‌ای استفاده رئیس‌جمهوری آمریکا از ارتش علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو را محکوم کرد. او ضمن حمایت از شعارهای عدالت‌خواهانه معترضان نوشت: «وقتی ۵۰سال پیش به ارتش پیوستم، سوگند خوردم که از قانون اساسی دفاع و از آن حمایت کنم.

اما هرگز به خواب هم نمی‌دیدم روزی بیاید که نیروهایی که همان سوگند را یاد می‌کنند، برای نقض حقوق قانون اساسی هم‌میهنان خود دستور بگیرند - چه رسد به اینکه بخواهند شرایط برای گرفتن عکسی عجیب را برای فرمانده منتخب کل قوا فراهم کنند درحالی‌که رهبران نظامی ‌در کنار او ایستاده‌اند.»

* پنج: به‌نظر می‌رسد که بدنه وزارت دفاع آمریکا با تصمیمات ترامپ و نوع عملکرد او درخصوص اعتراضات اخیر مخالف است. کاخ سفید سعی دارد تا با تحت فشار قرار دادن ماتیس و اسپر آنها را متقاعد کند تا از انتقاد از تصمیم‌های ترامپ دست بکشند. با این‌حال در مورد ماتیس این شیوه دیگر کاربردی ندارد. اما مارک اسپر با عقب‌نشینی از موضع اولیه‌اش نشان داد که فعلا تصمیمی‌ برای جدایی از کاخ سفید و دولت ترامپ ندارد.

کدخبر: ۳۳۱۹۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر