کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۰۷۶۳
تاریخ خبر:

کاپتاگون‌هایی که ‌رابطه ‌بیروت ‌و ‌ریاض را خراب می‌کنند

روزنامه هفت صبح | یکی از اختلافات اصلی لبنان و عربستان در سال‌های اخیر مسئله‌ای به‌نام کاپتاگون بوده است. کاپتاگون یکی از نام‌های تجاری محرک فنتیلین از نوع آمفتامین و اعتیادآور است و در لبنان و سوریه برای استفاده غیرقانونی تفریحی عمدتا در عربستان سعودی، تولید می‌شود. به‌نوعی باید این قرص را در رده روان‌گردان‌هایی مثل قرص اکس گذاشت که چندین سال پیش در ایران در مورد آن خیلی صحبت می‌شد. این قرص علاوه بر ایجاد بی‌خوابی مصنوعی، مصرف‌کننده را فعال و شاد نیز نگه می‌دارد و ظاهرا جنگجویان تروریست داعش نیز به‌شدت مشتری این قرص بوده‌اند.

حالا این قضیه چه دخلی به عربستان و لبنان دارد؟ عربستان استفاده از این قرص را ممنوع می‌داند اما در ماه‌های گذشته گزارش‌های فراوانی از کشف محموله‌های این ماده مخدر محرک اغلب به مقصد عربستان سعودی، منتشر شده است.در تیرماه سال جاری، مقام‌های لبنان از عملیات مشترک با عربستان سعودی در مبارزه با مواد مخدر خبر دادند که به توقیف بیش از ۱۴میلیون قرص کاپتاگون در بندر جده منجر شده بود.

پیش از آن، در فروردین‌ماه نیز مقام‌های گمرک عربستان سعودی در بندر جده از کشف و ضبط ۵.۳‌میلیون قرص کاپتاگون جاسازی‌شده در یک محموله انار وارداتی از لبنان خبر داده بودند که درپی آن، عربستان سعودی واردات میوه از لبنان را متوقف کرد. حالا تازه‌ترین خبر این است که نیروهای امنیتی در لبنان و سوریه از کشف و توقیف دو محموله جداگانه قرص‌های ممنوعه کاپتاگون خبر دادند.

نیروی امنیت داخلی لبنان روز شنبه ۲۰ آذرماه اعلام کردند که در عملیاتی، تلاش برای «قاچاق چهار میلیون قرص کاپتاگون» جاسازی‌شده در محموله قهوه را خنثی کرده‌اند. این محموله قرار بود از طریق اردن به مقصد عربستان سعودی فرستاده شود. در عملیات نیروهای امنیتی لبنان، دو مرد نیز در ارتباط با قاچاق قرص‌های کاپتاگون دستگیر شده‌اند، درحالی‌که یکی از آن‌ها سعی داشت از طریق فرودگاه بیروت به خارج از کشور بگریزد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز روز شنبه، به نقل از یک منبع امنیتی، از کشف و توقیف «صدها هزار قرص کاپتاگون» در استان جنوبی درعا در آن کشور خبر داد. سانا در گزارش خود آورده که «این مواد قرار بود از طریق مرز اردن به خارج از کشور قاچاق شود»، اما به مقصد نهایی محموله اشاره‌ای نکرده است. براساس این گزارش، نیروهای امنیتی در راستای تلاش گسترده برای نابودی شبکه قاچاق در سوریه، چند نفر را نیز دستگیر کرده‌اند.

تجارت کاپتاگون در خاورمیانه و حتی سطح جهان به‌شدت رونق دارد. بزرگ‌ترین محموله قرص‌های کاپتاگون قاچاق، یک محموله ۱۵‌تنی شامل ۸۴‌میلیون قرص بود که در سه کانتینر حاوی ماشین‌آلات صنعتی جاسازی شده بود و تیرماه سال ۱۳۹۹ در بندر ناپل ایتالیا کشف شد و براساس گزارش «مرکز تحلیل و پژوهش عملیاتی»، صادرات کاپتاگون از سوریه در سال ۲۰۲۰ میلادی به‌میزان دست‌کم ۳.۴۶ میلیارد دلار رسیده است. با این حال ظاهرا لبنانی‌ها به خودشان آمدند و ترجیح دادند این بار و در میانه همه اختلافات سیاسی که با عربستان دارند، کاپتاگون دیگر باعث ناراحتی بین دو کشور نشود.

کدخبر: ۴۳۰۷۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر