کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۲۲۹
تاریخ خبر:

کاهش ۳۵‌درصدی معاملات مسکن در مرداد

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در مرداد ماه امسال ۹ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی معامله شده که نسبت به ماه قبل ۳۵٫۴ درصد کاهش و همچنین نسبت به ماه مشابه در سال قبل ۱۷۵٫۸ درصد افزایش داشته است. این آمار از گزارش‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور تهیه و تنظیم شده وحاوی نکات دیگری است که برخی از آن در ادامه می‌آید.‌

* در مرداد ماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۳ میلیون و ۱۱۰ هزارتومان بود که نسبت به ماه قبل ۱۰٫۵و ماه مشابه سال قبل ۷۷٫۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

* در مردادماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۳ میلیون ۱۱۰ هزار بود که نسبت به ماه قبل ۱۰٫۵و ماه مشابه سال قبل ۷۷٫۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

* بر اساس این مطالعه و بررسی از سوی بانک مرکزی، از مجموع بیش از ۹ هزار واحد مسکونی معامله شده، معامله واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۸٫۵ درصد بیشترین سهم را به خوداختصاص داده‌اند.

* بر اساس این مطالعه سهم معامله خانه‌های قدیمی از تعداد کل معاملات در این ماه افزایش یافته است. به طوری که معامله واحدهای با قدمت ۱۱ تا ۱۵ حدود دو برابر، واحدهای ۱۶ تا ۲۰ و معاملات واحدهای بیش از ۲۰ حدود سه برابر بیشتر شده است.

* توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در مردادماه سال ۱۳۹۹ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۵٫۱ درصد از کل معاملات بیشترین قرار‌دادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است.

* مانند سال‌های گذشته پس از منطقه پنج، مناطق ۴ و ۱۰ با اختصاص سهم مشابه ۸٫۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
* کمترین تعداد معاملات مربوط به منطقه ۱۱ و منطقه یک شهر تهران بوده‌اند که به ترتیب ۴٫۲ و ۴٫۹ درصد از سهم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

* در مجموع ۷۲٫۴ درصد از کل معاملات انجام شده در شهر تهران در مرداد امسال مربوط به ۱۰‌منطقه ۵ ، ۴ ، ۱۰ ، ۲ ، ۱۴ ، ۸ ، ۷ ، ۱۵ ، ۱ و ۱۱ بوده و ۱۲منطقه باقیمانده ۲۷٫۶ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

* در میان مناطق بیست و دوگانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۵۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با۹‌میلیون ۷۵۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

* قیمت خرید مسکن در بین مناطق مختلف بیست و دوگانه شهر تهران نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ به ترتیب ۸۷٫۲ و ۶۳ درصد افزایش را نشان می‌دهند.

* بیشترین افزایش قیمت در مرداد ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته متعلق به مناطق یک، سه، دو و شش و کمترین افزایش قیمت مربوط به مناطق ۱۸، ۲۰، ۱۷و ۱۶ بوده است.
* تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به حدود ۴۶ هزار و۵۰۰ واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۹ / ۵۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

* در پنج ماه نخست سال جاری متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷ / ۴۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

* واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بنا با سهم ۴ / ۹ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند و دامنه‌های قیمتی ۱۴تا ۱۶ با سهم ۸٫۷ و ۱۰تا ۱۲ میلیون تومان با سهم ۲ / ۸ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

* در این ماه، توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که ۹ / ۵۸ درصد از واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران ۲۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان معامله شده‌اند.
* بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع با سهم ۱ / ۱۴ درصد اختصاص داشته است.

* واحدهای دارای زیربنای ۶۰ تا ۷۰ با سهم ۱۳٫۹ و ۷۰ تا ۸۰ متر مربع به ترتیب با سهم ۱۱٫۹درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، ۲٫ ۵۳ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.

کدخبر: ۳۴۷۲۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر