کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۵۶۶۸
تاریخ خبر:

کاهش فروش جهانی پژو و رنو پس از ترک ایران

هفت صبح| بدون ایران، حال و روز فرانسوی‌ها خراب است. تنها در فصل اول سال ۲۰۱۹ رنو حدود ۱۱ درصد و پژو بیش از ۳۱ درصد افت فروش را تجربه کرده‌اند و بخشی مهمی از این سقوط، به دلیل خروج از بازار ایران است
مجله اتوموتیونیوز اروپا اخیرا در گزارشی نوشته است، با اینکه صنعت خودرو ایران به دلیل هجوم دوباره تحریم‌ها سال ۲۰۱۸ را با افت ۳۷ درصد و سال ۹۷ را با افت حدودا ۴۰ درصدی به پایان رساند اما تنها قربانی این وضعیت، خودروسازان داخلی نبودند و فرانسوی‌ها هم از این وضعیت ضربه خورده‌اند. پژو ۱٫۱ درصد و رنو حدود ۴٫۸درصد از درآمدشان را در فصل اول سال ۲۰۱۹ از دست داده‌‌اند. فروش سالانه پژو و رنو در ایران همواره تاثیری بالا در آمار نهایی فروش این دو شرکت داشته به طوری که سال ۲۰۱۷ پژو هزار دستگاه و رنو حدود ۱۱۷ هزار دستگاه خودرو در ایران فروخته است. حالا اما با انتشار اولین گزارش‌ها از فصل اول سال ۲۰۱۹ مشخص شده هر دو برند فرانسوی شرایطی نامناسب را پس از تحریم‌ تجربه می کنند.
البته پژو با ترک ایران روزهای بدتری را در زمینه فروش می‌گذراند. این برند فرانسوی به تنهایی در فصل اول سال ۳۵۰۷۰۰ دستگاه فروش داشته که افتی ۳۱٫۲ درصدی را در مقایسه با سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. این شرکت به ترتیب در سه بازار بزرگ اروپا، چین و آمریکای جنوبی حدود ۲۹۱، ۲۰ و ۱۹ هزار دستگاه فروش داشته است. پژو که در سال ۲۰۱۸ به مدد رشد فروش سیتروئن و البته الحاق اوپل/واکسهال به خود (این شرکت طی یک قرار داد ۴میلیارد دلاری مجموعه اوپل را از جنرال موتورز خریداری کرد) توانست به دومین گروه خودروسازی اروپا بدل گردد، فعلا از محل افت فروش شدید در ایران، چین و آمریکای جنوبی و کاهش ۳ درصدی تعداد خریداران در اروپا متحمل زیان بالایی شده و وضعیتی متزلزل‌تر از همیشه دارد. فیلیپه مونوز تحلیلگر ارشد صنعت خودرو اروپا با اشاره به افت ۵۹ و ۳۸ درصدی فروش این برند در چین و آمریکای جنوبی، معتقد است پژو برای احیای فروش خود در آمریکای جنوبی به محصولات کوچک و اقتصادی نظیر هاچ‌بک‌های جدید در کنار اس‌یووی‌های متنوع احتیاج دارد. در عین حال این شرکت باید دست به عرضه محصولات تازه و کاربردی برای افزایش فروش در بازار چین بزند. در عین حال بازگشت به بازار ایران برای این خودروساز قدیمی یک ضرورت است.
رنو هم وضع خوبی ندارد و گرچه با خروج از ایران ضربه کمتری دیده اما تحریم کل برنامه‌هایش را به هم ریخته است. این شرکت با فروش ۵۷۶۹۰۰ دستگاهی طی بهار ۲۰۱۹، نزولی ۱۱ درصدی را تجربه کرده که عمدتا ناشی از افت فروش در چین، اروپا، ایران و ترکیه است. این شرکت که قصد داشت سه محصول سیمبل، داستر و کوید را در انتهای ۲۰۱۸ و ابتدای ۲۰۱۹ وارد خط تولید خود در ایران نماید، از محل کاهش فروش محصولات قدیمی نظیر نسل اول ساندرو و لوگان تا ۵۰ درصد کاهش فروش داشته ضمن اینکه دستش از افتتاح کارخانه جدید خود در مرکز ایران کوتاه مانده است. جالب اینکه افت سه محصول مذکور به عنوان خودروهای پرتیراژ رنو به ترتیب برای سیمبل، کوید و داستر معادل ۲، ۱۵ و ۲ درصد بوده است.

کدخبر: ۲۵۵۶۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mehdi_Rmn

    اين آشغالارو كى جز ما ميخره اخه؟