کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۷۹۷۸
تاریخ خبر:

کاهش غافلگیر کننده نرخ بیکاری

روزنامه هفت صبح| نرخ بیکاری در ایران در زمستان ۹۸ کاهش داشته. گزارش‌هایی که مرکز آمار ایران منتشر کرده نشان می‌دهد در فصل زمستان ۹۸ نرخ بیکاری ۱۰٫۶ درصد شده در صورتی که یک‌سال قبل‌تر دقیقا در همین مقطع نرخ بیکاری ۱۲٫۱ گزارش شده بود.

اینکه در شرایط رشد اقتصادی منفی و تحریم‌ها نرخ بیکاری کاهشی شده نکته جالبی است و طبعا دلیل آن هم توقف واردات و تقویت تولید داخل است. هرچند که این داده‌های آماری بین ۱۲ تا ۲۵ بهمن ماه جمع آوری شده که ماجرای کرونا شروع نشده بود.

به هر حال این نرخ بیکاری در فصل زمستان در یک دهه اخیر کم سابقه است. در واقع فقط در سال ۹۲ بود که نرخ بیکاری ۱۰٫۵ درصد ثبت شد. وگرنه در مابقی سال‌های اخیر معمولا نرخ بیکاری بالای ۱۲ درصد و حتی در سال ۹۰ که ۱۴٫۱ درصد بود. در ادامه بعضی نکات جالب گزارش مرکز آمار ایران را مرور می‌کنیم:

* در زمستان ١٣٩٨، به میزان ۴۲٫۴ درصد جمعیت ١۵ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. جمعیت شاغلین ١۵ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ۴٣۵ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵٢ هزار نفر افزایش داشته است.

* بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٨، بخش خدمات با ۵۲٫۷درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۱٫۷درصد و کشاورزی با ۱۵٫۶درصد قرار دارند.

* نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢۴ ساله حاکی از آن است که ۲۵٫۷ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان١٣٩٨ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٧) ۲٫۴ درصد کاهش یافته است.

* بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣۵ ساله نیز نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٨، ۱۷٫۸درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به زمستان ١٣٩٧، به میزان۱٫۶درصد کاهش یافته است.

* در زمستان ١٣٩٨، ۱۰٫۴ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و…) کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۳۵٫۳ درصد از شاغلین ١۵ ساله و بیشتر، ۴٩ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.

* همچنین ۳۹درصد بیکاران را فارغ‌التحصیلان آموزش عالی و ۲۵٫۱ درصد شاغلان را هم همین گروه تشکیل می‌دهند که سهم زنان در هر دو این نرخ‌ها بیشتر است. در مجموع ۱۵٫۶درصد جمعیت فارغ‌التحصیلان آموزش عالی بیکار هستند که این نرخ در میان زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است اما این نرخ نسبت به زمستان سال ۹۷، ۲درصد کاهش یافته است.

* نرخ بیکاری در استان‌های کردستان با ۲۰درصد، کرمانشاه با ۱۷٫۹درصد، لرستان با ۱۶٫۸درصد و آذربایجان غربی و چهارمحال و بختیاری با ۱۴٫۵درصد بیشترین نرخ بیکاری را داشته‌اند. استان‌های خراسان جنوبی با ۶درصد، مرکزی با ۶٫۹رصد، ایلام با ۷درصد و فارس با ۷٫۷درصد کمترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.

کدخبر: ۳۱۷۹۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر