کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۶۶۴۸
تاریخ خبر:

کاهش عرضه و افزایش دوباره قیمت خودرو

هفت صبح| قیمت‌ خودرو در بازار دوباره رو به افزایش‌است. با وجود اینکه به صورت انبوه پای جدیدترین مدل سیتروئن هم به بازار باز شده اما این محصول فرانسوی بعد از یک فراز و نشیب قیمتی دوباره رشد بها را تجربه کرده بطوری که اخیرا در محدوده ۲۷۵ میلیون تومان تثبیت شده است.

گالری‌های عباس‌آباد خلوت‌ترین روزهای خود را می‌گذرانند. اغلب فروشندگان خودرو معتقدند انتظار برای ترخیص و عرضه خودروهای گمرکی به بازار موجب شده تا کمتر خریداری تمایل به انتخاب و پرداخت داشته باشد. موعد ترخیص خودروهای گمرکی ۲۰بهمن ماه اعلام شده و فعلا هیچ نشانه روشنی از نوع و برند این ۱۳ هزار دستگاه خودرو وجود ندارد. گشتی در یکی از گالری‌های مشهور عباس آباد که حوالی مترو سهروردی جا خوش کرده، نشان می‌دهد خودروهای تولید داخل اگر طراحی و کیفیت و تکنولوژی مناسبی داشته باشند، قادر خواهند بود در ویترین گرانترین گالری‌ها جا خوش کنند و به عنوان پیشنهاد مدیر، عرصه را بر مدل‌های وارداتی تنگ کنند. در این گالری با وجود حضور ولوو xc90، نسل تازه ب.ام.و سری ۵، کیا سورنتو و لکسوس nx، این سیتروئنc3 ساخت سایپا است که توانسته به نماد نمایشگاه بدل شود و کنار نسل قبلی مرسدس بنز سری E پارک شده است. این خودرو طبق گفته مالک هندلینگ و کیفیت سواری بالایی در حد آلفا رومئو جولیتا داشته و با قیمتی مناسب‌تر از نسخه‌های وارداتی، برای علاقمندان به محصولات هاچ‌بک، انتخاب جذابی است. انتخابی که در این قیمت، جانشین خودروهای بزرگ و محبوب کره‌ای نظیر سورنتو و سانتافه شده است.
اما هرچقدر در بین خریداران مدل‌های وارداتی قدرت خرید تضعیف شده، قدرت خرید را به میزان شدیدتری در طبقات پایین کاهش داده است. همین عامل هم باعث شده تا بازار خودرو در بخش تولیدی‌ها هم روزهای بدی را می‌گذراند. در حالی که بسیاری از مشتریان لنگ تحویل خودروهایی هستند که ماه‌ها پیش بهای کامل یا بخش اعظم بهای خود را دریافت کرده‌اند، عرضه خودرو به بازار هم کاهش پیدا کرده و این موضوع باعث خنثی شدن بهای بازاری بخش عمده خودروهای تولید داخل از پایین‌ترین رده‌ها تا بالاترین بخش‌ها شده است. برای نمونه در حالی که سه وانت تندر پیکاپ، آریسان و پراید ۱۵۱ ابتدای هفته بهایی به ترتیب معادل ۸۰، ۴۰ و ۳۵ میلیونی داشتند، در اواخر هفته این خودروها با رشد نسبتا چشمگیر ۲ تا ۳میلیونی مواجه شده و ۸۲، ۴۳٫۵ و ۳۷٫۵ میلیون تومان خرید و فروش شدند.
در بخش میانی بازار خودروهای تولیدی، عجیب‌ترین اتفاق در مورد مزدا۳ افتاده که بدون افت و خیر روی همان بهای ۲۷۰ میلیونی قبلی خرید و فروش می‌شود. پژو ۲۰۰۸ هم که مدت‌ها بود روی دور کاهش قیمت قرار داشت و تا ۲۱۹ میلیون تومان هم کاهش پیدا کرده بود، دوباره افزایش قیمت را تجربه کرده و بهایش طی روزهای اخیر به بیش از ۲۲۵ میلیون تومان رسیده است. دنا پلاس توربو خودرو پرطرفدار ایران خودرو هم با رشد ۶میلیونی، هم‌اینک با بهای ۱۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. قیمت پژو ۲۰۶سدان هم با ۲ میلیون تومان افزایش، روی ۷۵ میلیون تومان تثبیت شده است. بهای سوزوکی گرند ویتارا هم که در ماه‌های اخیر به شدت در بازار کمیاب شده، در نسخه تیپ۱۰ تا ۳۰۰ میلیون افزایش یافته است. دیگر خودرو پرفروشی که توانسته به انتخاب اول بسیاری از خریداران سدان‌های کوچک وارداتی بدل گردد، سراتو ۲۰۰۰ آپشنال است که با رشد ۲ تا ۳ میلیونی قیمت، بین ۲۰۳ تا ۲۰۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

کدخبر: ۲۴۶۶۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر