کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۳۳۳
تاریخ خبر:

کامرانی احضار، همان الیاس اغما است؟

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | داستان «احضار» به اینجا رسیده است که حالا سه نفر توانسته‌اند روح محسن کامرانی را ببینند. اگر پیگیر قصه باشید، می‌دانید که کامرانی چند روز بعد از سقوط در دره، از دنیا رفت. مائده که روزی کامرانی از او خواستگاری کرده بود، سراغ یک فالگیر رفت و روح محسن را دید. زهره، دومین دختری که کامرانی از او خواستگاری کرده هم روح را دید و در نهایت این اتفاق برای فالگیر رخ داد. آیا واقعا در «احضار» شاهد احضار روح هستیم؟ به احتمال فراوان پاسخ منفی است.

*** مورد اول| آیه ابتدایی سریال
نخستین عاملی که می‌توان در اثبات عدم حضور روح در سریال «احضار» بیان کرد، مواجهه سازندگان با اثر است. آنها در ابتدای سریال آیه ۸۵ سوره اسراء را مورد استفاده قرار داده‌اند. ترجمه فارسی آیه این است: «ای پیامبر! از تو درباره روح سوال می‌کنند؛ به آنان بگو روح از عالم امر پروردگار است و جز اندکی از علم آن به شما داده نشده است.» در طول سریال چندین‌بار به مفهوم آیه هم اشاره شده و مخاطب به این باور رسیده است که احضار روح در شأن و مرتبت هر کسی نیست. کسی که در «احضار»، روح احضار می‌کند (مینو با بازی افسانه چهره‌آزاد)،‌ یک فالگیر سوءاستفاده‌گر است و شایستگی این کار را ندارد. پس روشن است که آنچه مقابل آنها قرار می‌گیرد، روح کامرانی نیست.

*** مورد دوم| مخالفت تلویزیون با روح
یک دلیل فرامتن دیگر هم برای اثبات اینکه در سریال، روح کامرانی احضار نشده،‌ وجود دارد. پیش‌تر سریال‌هایی بودند که قصد نمایش روح یک شخصیت مرده را داشتند، اما به دلایل فقهی تلویزیون مانع از این کار شد. این اتفاق برای روح باباپنجعلی سریال «پایتخت» افتاد و سال‌ها قبل «کوچه اقاقیا» با همین ممانعت مواجه شد. سریال «فوق‌لیسانسه‌ها» هم چنین سرنوشتی را تجربه کرد. روح شخصیت رویا میرعلمی در چند قسمت ابتدایی حاضر بود که اتفاقا نتیجه‌ای بامزه هم به دست آمد، اما به دلیل مخالفت‌ها حذف شد. احتمالا مسئولان سیما معتقدند هرچند در این سریال‌ها احضار روح به معنای متعارف آن رخ نمی‌دهد، اما به دلیل تقریب به مسئله، شائبه ایجاد می‌کند. در سریالی چون «حلقه سبز» هم روح حمید فرخ‌نژاد را می‌دیدیم؛ چون نمرده بود، بلکه در کما به‌سر می‌برد.

*** مورد سوم| شباهت‌های معنایی به الیاس
حالا سوال این است که ماجرای روح کامرانی سریال «احضار» چیست؟ کسانی که پیگیر سریال‌های تلویزیونی هستند،‌ سریال «اغما» را یادشان هست. این سریال را سیروس مقدم ساخت که فیلمنامه‌اش را خود علیرضا افخمی نوشته بود. ماجرا از این قرار بود که دکتر طه پژوهان (امین تارخ) به عنوان پزشکی حاذق و البته مومن، همسرش را از دست می‌دهد. او به خدا شک می‌کند و همین شک، باعث نزدیک شدن شیطان به او می‌شود.

شیطان (حامد کمیلی) خود را در هیبت روح الیاس (دانشجوی مومن و بااستعداد دکتر) نمایان می‌کند. او با دادن اطلاعاتی غیبی اعتماد دکتر را به دست می‌آورد. در سریال «احضار» هم،‌ روح کامرانی اعتماد دختر مومن داستان (زهره) را جلب می‌کند و در دل او شک می‌کارد. زهره تا پیش از این با قاطعیت می‌گفت که زن فالگیر، صلاحیت احضار روح را ندارد، اما با دیدن محسن، بر ایمانش خدشه افتاده. این یک نشانه واضح درباره شیطان بودن روح محسن است. به عبارتی شیطان در روح محسن حلول کرده.

*** مورد چهارم| شباهت‌های ظاهری به الیاس
در سریال «اغما» الیاس جوانی خوش‌سیما و خوش‌بیان بود؛ با موها و محاسنی متمایل به بور. آرام صحبت می‌کرد و نگاهی خاص داشت. در سریال «احضار» هم محسن کامرانی (با بازی میلاد میرزایی) همین ویژگی‌ها را داراست. او جوانی خوش‌سیماست که زیر نورهای رنگی، مو و محاسنش به بوری می‌زند. محسن هم مثل الیاس آرام صحبت می‌کند، مهربان است و ترحم دیگران را برمی‌انگیزد. این هم نشانه‌ای ظاهری بر اینکه پی ببریم روح در سریال «احضار» شیطان است که در شمایل کامرانی خود را عرضه کرده.

*** مورد پنجم| سابقه افخمی و نشانه‌های سریال
در سریال «احضار» یک مسیر انحرافی وجود دارد که برخی مخاطبان را دچار اشتباه کرده است. در میان کامنت‌ها با این مورد مواجه می‌شویم که پای یک کلاهبرداری در میان است. به این ترتیب که بهروز (خیام وقارکاشانی) دارد از طریق روح کامرانی کلاهبرداری می‌کند! این گمانه‌زنی به سابقه بهروز برمی‌گردد، اما بعد از چند قسمت مشخص شد این احتمال، ضعیف است. ضمن آنکه این‌گونه داستان‌پردازی، با سلیقه و سابقه علیرضا افخمی جور درنمی‌آید.

وانگهی، در «احضار» شاهد نشانه‌هایی از شیطان‌پرستی و فرقه‌های انحرافی هستیم. این علامت‌ها دلیل دیگری است که روح کامرانی، تجسم شیطان است. یک نکته دیگر هم اضافه کنیم: علیرضا افخمی پیش از «اغما» تجربه ساخت سریال «او یک فرشته بود» را دارد. در آن سریال هم شیطان، آدمی مهربان و ترحم‌برانگیز است که در قالب یک زن پا به زندگی مردی مومن می‌گذارد. حالا افخمی با «احضار»، وجهی دیگر از شیطان را دراماتیزه کرده و در قسمت‌های بعد،‌ آشکارا رفتارش را پیش چشم مخاطب قرار خواهد داد.

توضیحات

حامد كميلي با نقش الياس در سريال اغما

توضیحات

*

کدخبر: ۳۸۶۳۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Papak

    آفرین به نظرم حدس شما کاملاً درست است?