کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۶۵۳۷
تاریخ خبر:

کامالا هریس جای بایدن در راس قدرت قرار گرفت

روزنامه هفت صبح |یک: عصر جمعه خبری غیر منتظره منتشر شد که می‌گفت بایدن به طور موقت قدرتش را در ایالات متحده به معاون اولش کامالا هریس منتقل کرده است. این نخستین بار بود که برای مدتی هر چند کوتاه یک زن، آن هم زنی رنگین پوست در راس قدرت در آمریکا قرار می‌گرفت و این ماجرا سر و صدای زیادی کرد .

دو: جو بایدن روز جمعه، ۱۹ نوامبر برای انجام معاینه‌های معمول پزشکی در بیمارستان نظامی «والتر رید» وابسته به وزارت دفاع ایالات متحده بستری شد. به گزارش خبرگزاری آلمان این خبر را جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد. بخشی از معاینه سالانه رئیس‌جمهوری آمریکا کولونوسکوپی اعلام شده که در حالت بیهوشی کامل انجام می‌شود.بایدن برای مدت اقامت کوتاه در بیمارستان تمام اختیارات و قدرت اجرایی خود را به معاونش کامالا هریس تفویض کرد.

سه: جو بایدن که سالخورده‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکاست شنبه بیستم نوامبر ۷۹ ساله می‌شود. کاخ سفید در بیانیه‌ای تاکید کرده که واگذاری قدرت رئیس‌جمهوری به معاونش پیش از این نیز سابقه داشته است.

چهار: بر پایه این بیانیه جورج دبلیو بوش، چهل و سومین رئیس جمهوری آمریکا نیز در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۷ که برای معاینه پزشکی سالانه نیاز به بیهوشی کامل داشت قدرت خود را به معاونش واگذار کرده بود.واگذاری قدرت رئیس‌جمهور به معاونش در چنین شرایطی مطابق قانون اساسی ایالات متحده آمریکا انجام می‌شود. کامالا هریس در مدت اقامت جو بایدن در بیمارستان در دفتر خود در ضلع غربی کاخ‌سفید حضور خواهد داشت که اتاق کار رئیس جمهوری معروف به اتاق بیضی نیز در آن قرار دارد.

پنج: روسای جمهوری آمریکا دست‌کم یک بار در سال از نظر وضعیت جسمی معاینه می‌شوند و این کار به طور معمول در بیمارستان نظامی والتر رید انجام می‌شود. مرکز پزشکی والتر رید نیروی زمینی (انگلیسی: Walter Reed Army Medical Center) که تا سال ۱۹۵۱ به عنوان بیمارستان ژنرال والتر رید شناخته می‌شد از ۱۹۰۹ تا ۲۰۱۱ بیمارستان اصلی نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا بود. این بیمارستان که در ۴۶ هکتار در واشینگتن، دی.سی.

قرار دارد، بیش از ۱۵۰هزار پرسنل فعال و ذخیره همه شاخه‌های ارتش را خدمات رسانی کرده‌است. این بیمارستان به افتخار والتر رید (۱۸۵۱-۱۹۰۲) از پزشکان نیروی زمینی نامگذاری شده که رهبری تیمی را بر عهده داشت که تأیید کردند تب زرد از طریق پشه‌ها منتقل می‌شود نه تماس مستقیم.این مرکز در سال ۲۰۱۱ با مرکز پزشکی ملی نیروی دریایی در بتزدا، مریلند ادغام شد تا مرکز ملی پزشکی نظامی والتر رید را شکل دهند.

شش: پس از انجام معاینه‌های پزشکی سالانه در والتر رید گزارش وی از نتایج آن و اغلب با ذکر جزئیات در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد. گفته می‌شود که دونالد ترامپ هم مانند بایدن یک بار مجبور به کولونوسکوپی شده بود اما از آنجایی که نمی‌خواست حتی یک ساعت هم قدرت را در آمریکا به کسی واگذار کند، ماجرا را از چشم همه پنهان کرده بود و بدین ترتیب مایک پنس هرگز رنگ ریاست‌جمهوری را ندید. اما کامالا هریس از پنس خوش شانس‌تر بوده است.

هفت: کامالا هریس متولد ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴ در اوکلند واقع در ایالت کالیفرنیا است. مادرش شیامالا گوپالان، از تامیل‌های هند و محقق در عرصه سرطان شناسی بود. دونالد هریس، پدر کامالا متولد سال ۱۹۳۸ جامائیکایی تبار و پروفسور رشته اقتصاد است کامالا در دانشگاه کالیفرنیا در رشته علوم قضایی دکترا گرفت و در سال ۱۹۹۰ مجوز وکالت را دریافت کرد. او در دهه ۹۰، در دفتر دادستان ناحیه‌ای سانفرانسیسکو و دفتر دادستان شهری سانفرانسیسکو مشغول به کار بوده. در سال ۲۰۰۴، به عنوان دادستان ناحیه سانفرانسیسکو انتخاب شد.

هشت: هریس در انتخابات دادستانی کل ایالت کالیفرنیا در سال ۲۰۱۰ پیروز شد و در سال ۲۰۱۴ با اختلاف زیاد دوباره انتخاب شد. باراک اوباما زمانی از او به عنوان «زیباترین دادستان» یاد کرده بود و پس از کناره‌گیری اریک هولدر، وزیر دادگستری در مورد انتخاب او به عنوان وزیر دادگستری گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفت اما اوباما سرانجام لورتا لینچ را انتخاب کرد. او مسیر طولانی را تا رسیدن به معاونت اولی بایدن طی کرده است.

کدخبر: ۴۲۶۵۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر