کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۸۷۱۸
تاریخ خبر:

کار سخت بیرانوند برای بازگشت به ترکیب تیم ملی

روزنامه هفت صبح | هفته پیش بود که سوشا مکانی در یک استوری طعنه زد که نیمکت‌نشینی و سکونشینی، یک آپشن برای دعوت از دروازه‌بان‌ها به تیم ملی ایران است. او البته به شکل نامحسوس و زیرپوستی معتقد بود که حقش دعوت شدن به اردوهای تیم ملی است که به این حرف او کاری نداریم اما آیا ادعای او درباره دروازه‌بان‌های تیم ملی صحت دارد؟ آیا عابدزاده و بیرانوند در تیم‌های‌شان سکونشین و نیمکت‌نشین هستند؟ در این مطلب، هم به بررسی صحت و سقم ادعای سوشا مکانی می‌پردازیم و هم عملکرد عابدزاده و بیرانوند را در تیم‌های باشگاهی‌شان بررسی و با هم مقایسه می‌کنیم.

امیر عابدزاده
او پس از یک فصل درخشان در ماریتیمو، در انتقالی ناگهانی و عجیب به تیم پونفرادینا در لیگ دوی اسپانیا پیوست. تیمی که حتی برای خوره‌های فوتبال هم ناشناخته بود اما در فصل گذشته، در رده هشتم جدول رده‌بندی لالیگای دو قرار گرفته بود و البته فاصله زیادی تا رسیدن به جمع مدعیان صعود به لالیگای یک داشت. انتخاب این تیم توسط عابدزاده کمی نگران‌کننده بود اما حالا که به نیم‌فصل نزدیک می‌شویم، متوجه می‌شویم که عابدزاده چه انتخاب درستی داشته و انتقالش به این تیم، برای هر دو طرف سودآور و مثبت بوده است.

پونفرادینا تا امروز ۱۸ بازی در لالیگای دو انجام داده و عابدزاده ۱۵ بار در ترکیب اصلی این تیم قرار گرفته است. در سه بازی که عابدزاده روی نیمکت تیمش نشسته، دو باخت و یک مساوی به دست آمده و خبری هم از کلین‌شیت دروازه‌بان دوم تیم یعنی لوچو گارسیا نبوده است. گارسیا در این سه بازی ۴ گل دریافت کرده است. اما عابدزاده در ۱۵ بازی ۱۱ گل خورده و موفق شده هفت کلین‌شیت را هم به نام خود ثبت کند.

عابدزاده تا هفته ششم ۵ بار در ترکیب اصلی پونفرادینا قرار گرفت و فقط یک گل خورد اما از هفته هفتم تا دوازدهم و همزمان با افت کلی تیم، عملکرد امیر هم دچار افت شد و در این مدت فقط یک بار کلین‌شیت کرد‌ اما در شش بازی اخیر او و تیم دوباره روند رو به رشدی را در پیش گرفته‌اند و با چهار پیروزی و دو کلین‌شیت، در جدول صعود کرده‌اند. پونفرادینا در حال حاضر با ۳۲ امتیاز در رده چهارم جدول قرار دارد و فقط سه امتیاز با تیم دوم جدول یعنی ایبار فاصله دارد که این فاصله خیلی زود می‌تواند کم شود و پونفرادینا در مسیر صعود به لالیگا قرار بگیرد.

نکته مهم اینکه عابدزاده حتی در بازی‌هایی که کلین‌شیت هم نکرده، نمایش‌های خوبی داشته. او، هم از سوی لالیگای دو و هم از سوی سایت‌های معتبر تحلیل و آنالیز مثل هواسکورد و سوفااسکور، نمرات خوبی گرفته و چند بار به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شده است. همین حالا می‌توانید کلیپ‌های مختلف و متنوعی از نمایش‌ها و سیوهای دیدنی او در بازی‌های پونفرادینا را در فضای مجازی ببینید.

علیرضا بیرانوند
حضور در آنتورپ برای او خوش‌یمن نبود. به جز بازی حساس و مهم مقابل تاتنهام در یورولیگ، بیرانوند نمایش خوب دیگری نداشت و چند اشتباه در دو سه بازی متوالی باعث شد تا پایان فصل نیمکت‌نشین شود و در فصل نقل و انتقالات به صورت قرضی به تیم بواویشتای پرتغال بپیوندد. او در هفته‌های ابتدایی نیمکت‌نشین بود و بازی نمی‌کرد اما از هفته هفتم وارد ترکیب اصلی تیمش شد و تا امروز جایش را در ترکیب اصلی بواویشتا حفظ کرده است. البته عملکرد او تعریف چندانی نداشته اما فعلا سکونشین و نیمکت‌نشین نیست.

بیرانوند از هفته هفتم و بازی مقابل استوریل وارد ترکیب اصلی بواویشتا شد که این بازی با تساوی یک - یک به پایان رسید. بازی بعد با براگا هم ۲-۲ مساوی شد و سرانجام در بازی هفته نهم مقابل بلننزه بود که با تساوی بدون گل، بیرانوند اولین کلین‌شیت خود را ثبت کرد. این کلین‌شیت اما اصلا برای او خوش‌یمن نبود. بعد از این بازی بواویشتا سه باخت متوالی را مقابل حریفان پذیرفت. به پورتو ۴ بر یک باخت و طارمی با دو پاس گل نقش مهمی در این شکست سنگین بیرو و تیمش داشت.

سپس مقابل فامالیکائو با نتیجه عجیب ۵بر۲ مغلوب شد و در نهایت در هفته دوازدهم با نتیجه ۲ بر یک مقابل آروکا شکست خورد. بیرانوند در این سه بازی آخر ۱۱ گل خورد و با احتساب سه گلی که در بازی‌های قبل دریافت کرده بود، در مجموع آمار ۱۴ گل خورده در شش بازی را ثبت کرد که اصلا جالب نیست، با این حال او در همین باخت‌‌های پرگل هم سیوهای زیادی داشته و هنوز مورد اعتماد سرمربی تیم است. به همین دلیل است که بعد از دو باخت ۴ و ۵ گله متوالی، باز هم در ترکیب اصلی تیمش قرار می‌گیرد.

بیرانوند در آلیانز کاپ هم یک بار در ترکیب بواویشتا قرار گرفته است. او مقابل پاکوش د فریرا بازی کرد و به‌رغم پیروزی تیمش، نتوانست کلین‌شیت کند. در مجموع بیرانوند تا امروز هفت بار برای بواویشتا به میدان رفته و فقط یک کلین‌شیت ثبت کرده است. او به نسبت عابدزاده خوب نبوده اما توانسته اعتماد سرمربی تیمش را جلب کند و دروازه‌بان فیکس این روزهای تیمش باشد.

امیر عالی، بیرو متوسط
به آمار و اعداد که نگاه می‌کنیم، حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند. عابدزاده با فاصله بسیار از دیگران، در حال حاضر آماده‌ترین دروازه‌بان ایران است. او بالاخره در بازی آخر تیم ملی مقابل سوریه به حقش رسید و در ترکیب اصلی قرار گرفت و کلین‌شیت هم کرد. با نمایش خوب او و آمادگی‌اش، به نظر می‌رسد بیرانوند کار سختی برای باز پس گرفتن جایگاهش در تیم ملی دارد. این عابدزاده‌ای که ما می‌بینیم، حالاحالاها فیکس تیم ملی خواهد بود مگر اینکه اسکوچیچ بخواهد دوباره به تجربه بالای بیرانوند اعتماد کند وگرنه از نظر آمادگی و شایستگی، تردیدی وجود ندارد که عابدزاده این روزها بهترین دروازه‌بان ایران است.

کدخبر: ۴۲۸۷۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر