کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۶۰۹
تاریخ خبر:

کارنامه ‌مخفی ‌قهرمانان جام‌های جهانی

روزنامه هفت صبح | یک: ‌در سال ۱۹۵۰ اروگوئه به همراه برزیل و اسپانیا و یوگسلاوی مرحله نهایی را برگزار می‌کنند. برزیل از سد اسپانیا و یوگسلاوی با نتایج هفت بر یک. شش بر یک می‌گذرد و اروگوئه به سختی با اسپانیا دو -دو مساوی می‌شود و با گلی در دقایق آخر سه بر دو از سد یوگسلاوی می‌گذرد. اما در بازی آخر اروگوئه در مقابل ۲۰۰ هزار تماشاگر برزیلی ،‌حریف را دو بر یک شکست می‌دهد.

* دو: در سال ۱۹۵۴ آلمان غربی درحالی قهرمان جهان می‌شود که در دور اول با نتیجه سنگین هشت بر سه به مجارستان باخته بود. اما در فینال همین مجارستان را سه بردو مغلوب می‌کنند و این یکی از عجیب‌ترین قهرمانی‌های تاریخ فوتبال است.

* سه: در سال ۱۹۶۲ برزیل در دور مقدماتی با یک برد و یک تساوی به ملاقات اسپانیا می‌رود و تا دقیقه ۷۶ یک بر صفر بازی را به حریف باخته با این نتیجه اسپانیا صعود می‌کند. یک پنالتی صددرصد را هم داور بیرون محوطه جریمه برزیل می‌گیرد تا اسپانیا از زدن گل دوم دور شود اما در دقایق ۷۶ و ۸۸ برزیلی‌ها دو گل می‌زنند و به دور بعد صعود می‌کنند و در نهایت قهرمان جهان می‌شوند.

* چهار: در سال ۱۹۷۴ باز هم آلمان غربی قهرمان می‌شود اما آنها در دور مقدماتی مقابل آلمان شرقی با یک گل شکست خورده بودند. گروهی می‌گویند این یک باخت مصلحتی بوده تا در دور بعد با هلند هم‌گروه نشوند. ملاقات با هلند به فینال موکول می‌شود و آلمان با شکست دادن هلند قهرمان جهان می‌شود.

* پنج: در سال ۱۹۷۸ آرژانتین در دور مقدماتی با یک گل از ایتالیا شکست می‌خورد. گلی که روبرتو بته گا به ثمر رساند اما در نهایت قهرمان می‌شوند و ایتالیا چهارم می‌شود.

* شش: در سال ۱۹۸۲ ایتالیا در دور مقدماتی با سه تساوی مقابل پرو ،‌کامرون و لهستان یکی از بدترین نتایج قهرمان‌های جهان را بر جای می‌گذارد. آنها با امتیاز و تفاضل گل مشابه با کامرون تنها به خاطر گل زده بیشتر صعود کردند. این تیم کسالت بار در دورهای بعد با شکست دادن آرژانتین و برزیل و لهستان و آلمان غربی قهرمان جهان می‌شود.

* هفت: در همین سال ۱۹۸۲ آلمان با شکست مقابل الجزایر دور مقدماتی را پشت سر می‌گذارد ولی هرطور بود به فینال می‌رسد.

* هشت: در سال ۱۹۹۰ آلمان در ظاهر به شکلی مقتدرانه قهرمان جهان شد اما آنها در سه بازی آخر خود در یک چهارم مقابل چکسلواکی و در نیمه نهایی مقابل انگلیس و در فینال مقابل آرژانتین در مجموع سه گل به ثمر می‌رسانند که دوتای آنها از ضربات پنالتی بوده است. در بازی با انگلیس هم گلی تصادفی می‌زنند و در نهایت بازهم در ضربات پنالتی به پیروزی می‌رسند و به فینال می‌روند.

* ۹: در سال ۱۹۹۸ فرانسه میزبان در مرحله یک چهارم نهایی تا مرز حذف شدن پیش رفت. وقتی در وقت اضافه ضربه روپا و سرضرب روبرتو باجو میلیمتری از بالای دروازه بیرون رفت. آن روزها قانون گل طلایی برقرار بود و اگر این توپ گل می‌شد بازی به نفع ایتالیا متوقف می‌شد.فرانسه با ضربات پنالتی از سد ایتالیا می‌گذرد و در نهایت قهرمان می‌شود.

* ۱۰: در سال ۲۰۰۶ ایتالیا یک تساوی با آمریکا در دور مقدماتی و یک پیروزی سخت با ضربه پنالتی در دقیقه ۹۳ مقابل استرالیا را در کارنامه دارد.

* ۱۱: در سال ۲۰۱۰ اسپانیا بازی‌ها را با شکست مقابل سوئیس شروع می‌کند اما بعد ازآن یک نفس تا فینال و قهرمانی پیش می‌رود.

* ۱۲: در سال ۲۰۱۴ آلمان در حالی قهرمان می‌شود که در مرحله مقدماتی مثل همیشه مقابل تیم‌های آفریقایی به مشکل بر می‌خورد و با نتیجه دو - دو با غنا مساوی می‌کند. آلمان در جام جهانی ۱۹۷۸ ،‌۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ هم مقابل تونس (تساوی صفر - صفر) و الجزایر(شکست دو بر یک) و مراکش (پیروزی با گل دقیقه ۹۰ و شوت ماتئوس از یک ضربه آزاد ) به زحمت افتاده بود. از آن بدتر این که در مرحله یک هشتم مقابل الجزایر بازهم در ۹۰ دقیقه به تساوی بدون گل می‌رسند و تنها در وقت‌های اضافی است که به پیروزی دو بریک دست پیدا می‌کنند.

* ۱۳: در سال ۲۰۱۸ کرواسی در حالی با مقام نایب قهرمانی جام جهانی را ترک می‌کند که در دو مرحله یک هشتم و یک چهارم با ضربات پنالتی برحریفانش یعنی دانمارک و روسیه غلبه می‌کند و درنهایت در فینال هم۴ بر دو مغلوب فرانسه می‌شود.
قهرمان‌های بی‌حرف و حدیث: برزیل در سال ۱۹۵۸ ،‌برزیل در سال ۱۹۷۰ ، آرژانتین در سال ۱۹۸۶ ،‌ برزیل در سال ۲۰۰۲،‌ فرانسه در سال ۲۰۱۸

کدخبر: ۳۴۲۶۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر