کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۳۶۹
تاریخ خبر:

کارنامه نه‌چندان درخشان خصوصی‌ها

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | ممکن است با شنیدن خبر ورود خودروهای جدید چینی به بازار فکر کنید که کاروبار خودروسازهای بخش خصوصی سکه است و آن‌ها بی‌وقفه در حال تولید و فروش هستند. اما افزایش شدید قیمت خودروهای مونتاژی باعث شده تا تنها کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند کمی بازار را گرم کنند و بقیه خریداران به انتظار روزهای بهتر بنشینند. اخیراً آمار تولید این خودروسازها در نیمه اول سال ۱۴۰۰ منتشر شده است.

آقای رزم‌حسینی وزیر اسبق وزارت صمت در دولت دوازدهم، خودروسازان خصوصی را مکلف کرده بود تا در نیمه اول سال ۱۴۰۰ به تولید ۷۵ هزار دستگاه برسند، درحالیکه آمار تولید این خودروسازان تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ چنین نشان می‌دهد که آنها حدود ۲۲٫۵ هزار دستگاه را به تولید رسانده‌اند. با توجه به آمار ۴۴۶ هزار دستگاهی تولید خودرو در نیمه اول سال ۱۴۰۰ سهم خودروسازان بخش خصوصی از کل تولید تنها ۵ درصد است!

مدیران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده بخش خصوصی افت ۲۹درصدی تولید را ثبت کرد و در نهایت توانست آمار تولیدش در نیمه اول ۱۴۰۰ را در حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه نگه دارد. مدیران خودرویی‌ها این روزها به شدت سرگرم بازاریابی و جلب توجه بازار به جدیدترین محصول‌شان یعنی چری تیگو ۸ هستند و البته پروژه ام‌وی‌ام X33 اس توربو و چری آریزو ۵ نیوفیس را هم در دست دارند.

اما رتبه دوم را کرمان‌ موتور با ۸ هزار دستگاه خودرو کسب کرده که بخش عمده‌ای از آن همان جک S5 قدیمی و البته کماکان محبوب بازار است و بخش مهمی نیز به کی‌ام‌سی K7 اختصاص دارد؛ همان کراس‌اوور میلیارد تومانی که در حال مبارزه با دیگنیتی بهمن‌موتوری‌ها برای کسب سهم بیشتری از بازار چینی‌های گران‌قیمت است.

اما رتبه سوم به بهمن موتوری می‌رسد که با ۱۹۰۰ دستگاه تولید رشد ۲۷۶ درصدی را نشان می‌دهد. این روزها برنده‌شدن در قرعه‌کشی بهمن موتور حکم تخم دوزرده را دارد و اختلاف قیمت بالای دیگنیتی و فیدلیتی بیشتر خریداران را گوش‌به‌زنگ هر خبر طرح فروش از مونتاژکننده قدیمی مزدا در ایران کرده است. البته بهمن موتور چندان در تبلیغ فیدلیتی و جلب نظر بازار به آن موفق نبوده و کماکان بیشتر مشتریان، به‌خصوص مصرف‌کنندگان نهایی، سراغ از دیگنیتی با آن طراحی سنت‌شکن و جوان‌پسندش را می‌گیرند.

در بین مونتاژکننده‌های کوچک‌تر وضعیت سیف خودرو از همه بدتر است. مونتاژکننده SWM هیچ وقت نتوانست رای مشتریان تیگو ۷ و هایما S7 توربو را بزند و آن‌ها را متقاعد به خرید SWM G01 کند. در نتیجه آمار تولیدش ۵۳ درصد کاهش پیدا کرده و به ۳۳۳ دستگاه رسیده است. سروش دیزل که مونتاژ یوآز روسی در دو مدل پاتریوت و پیکاپ را شروع کرده کم کم در حال جلب نظر خستگان از کراس‌اوورهای چینی است و توانسته با ۶۶۰ درصد افزایش تولید آمار ۲۴۰ دستگاه را ثبت کند.

اما دیگر مونتاژکننده خودروهای غیرچینی نورا موتور پارس است که سانگ‌یانگ تیوولی و رکستون را روی خط مونتاژ دارد و در نیمه اول ۱۴۰۰ موفق به ثبت آمار ۲۶۰ دستگاهی شده است. سال ۱۴۰۰ برای ریگان خودروی بدقول سال به نسبت خوبی است و این شرکت با ۱۷۰ دستگاه تولید که افزایش ۱۰۴ درصدی را نشان می‌دهد توانسته بخشی از تعهدات معوق خود در زمینه خودروی ریگان کوپا را پاسخ دهد. در نهایت خودروسازان بم ۱۰۷ دستگاه تولید داشته که نشان می‌دهد لیفان X70 نتوانسته همچون سلف خود لیفان X6 خودرویی پرفروش در بازار ایران باشد.

کدخبر: ۴۲۰۳۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر