کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۶۱۴۵
تاریخ خبر:

کارنامه قبولی برای واکسیناسیون در ایران

روزنامه هفت صبح | اگر یادتان باشد یکی دو ماه پیش گزارشی منتشر شد که تاثیر واکسن‌هایی که در ایران تزریق شده‌اند را دچار شبهه می‌کرد، همان موقع اعلام شد این تحقیق در میانه‌های شیوع کرونای دلتا انجام شده و قابل استناد نیست، حالا سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گزارش جدیدی منتشر کرده که جزئیات خیلی بیشتری دارد.

دکتر علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت این گزارش را در نامه‌ای به دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت منتشر کرده است و مهم‌ترین نکته‌ای که در این گزارش می‌بینیم تاثیر چشمگیر واکسیناسیون بر کاهش نرخ فوت ناشی از کرونا در تمامی گروه‌های سنی کشور است.

یک: یک نکته جالب که در این گزارش وجود دارد این است که بر‌خلاف اغلب گزارش‌های رسمی داده‌ها را فقط بر اساس کسانی که تست پی سی آر مثبت داشته‌اند تدوین نکرده و در محاسبه نرخ فوت، کلیه موارد بستری منجر به فوت با تشخیص «محتمل» یا «قطعی» کرونا که در اورژانس‌های کل کشور را ثبت کرده‌اند. در مورد دلیل این کار هم گفته شده که آزمایش نمی‌خواسته مانند برخی گزارش‌‌ها در دام خطای نتیجه منفی آزمایش پی سی آر بیفتد.

دو: در نتیجه این گزارش می‌بینیم که‌ چطور واکسن زدن و هر دو دُز واکسن را زدن در کاهش تعداد مرگ و میرها تاثیر داشته است. تا جایی که فراوانی مرگ افرادی که واکسن نزده بودند و در آخرین روزهای پیک پنجم کرونا می‌گرفتند ۲۰۰ مورد در یک میلیون نفر بوده اما این عدد برای واکسن زده‌ها به حدود صد مورد در یک میلیون نفر می‌رسیده و بعد برای کسانی که هر دو دُز واکسن را دریافت کرده بودند حدود ۷۵ مورد در هر یک میلیون نفر بوده است. عددی که در حال حاضر از پیک عبور کرده‌ایم برای واکسن نزده‌ها حدود ۳۰ مورد و برای کسانی که هر دو دُز را زده‌اند کمتر از ۱۰مورد در هر یک میلیون مبتلا است.

سه: تاثیر چشمگیر واکسیناسیون در کاهش نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا در سنین بالاتر هم به وضوح مشاهده می‌شود. با این وجود، احتمال فوت ناشی از ابتلا به کرونا خصوصا در سنین بالای ۶۰ سال به صفر نرسیده است، بنابراین این‌گزارش پیشنهاد می‌‌کند به این گروه‌های سنی، توصیه موکد به تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی پس از واکسیناسیون صورت بگیرد. در بخشی از گزارش آمده که «امید است تزریق نوبت سوم به گروه بالاتر از ۶۰ سال منجر به کاهش نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا در این افراد گردد که تحلیل نتایج آن پس از پیشبرد برنامه مذکور تقدیم خواهد شد.»

چهار: یکی دیگر از نکات جالبی که در نمودارهای منتشر شده دیده می‌شود این است که هرچه گروه سنی جامعه مورد مطالعه پایین می‌آید فاصله مرگ و میر کسانی که یک دُز واکسن زده‌اند و کسانی که هر دو دُز را زده‌اند کمتر می‌شود تا جایی که به نظر می‌رسد در حال حاضر میزان مرگ و میر افراد ۲۵ تا ۴۹ ساله‌ای که یک دُز واکسن زده‌اند با کسانی که در همین گروه سنی هر دو دُز واکسنشان را زده‌اند تفاوت چندانی ندارد.

پزشکانی که در فضای مجازی این داده را تحلیل کرده بودند دو نتیجه از این بخش گرفتند یکی اینکه چون تعداد کسانی که در این گروه سنی هر دو دُز واکسن را زده‌اند هنوز کمتر از افرادی در گروه‌های سنی بالاتر است که هر دو دُز واکسن را دریافت کرده‌اند پس تفاوت‌هایی در نتیجه دیده می‌شود و این بخش قابل اتکا نیست. برخی هم این قسمت از گزارش را دلیلی بر اهمیت دُزهای تقویت کننده در سنین بالاتر می‌دانند و می‌گویند شاید کار یک فرد جوان حتی با یک دُز هم تا اندازه‌ای راه بیفتد اما هر دو دُز برای سنین بالا نیاز است و همین نشان می‌دهد که برای تزریق دُز سوم به افراد مسن باید عجله کرد.

کدخبر: ۴۲۶۱۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر