کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۴۶۴۰
تاریخ خبر:

کارنامه شش مربی خارجی امروزهای فوتبال ایران

هفت صبح‌| با انتخاب دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی صنعت‌نفت آبادان، تکلیف نیمکت همه تیم‌های حاضر در لیگ نوزدهم مشخص شد. با این انتخاب، تعداد مربیان خارجی شاغل در فوتبال ایران در حال حاضر به شش نفر رسیده است. استراماچونی در استقلال، کالدرون در پرسپولیس، دنیزلی در تراکتور، اسکوچیچ در صنعت‌نفت، بگوویچ در گل‌گهر و مارک ویلموتس در تیم ملی ایران، شش مربی خارجی این روزهای فوتبال ایران هستند که در ادامه به معرفی مختصری از آنها می‌پردازیم. نکته مهم اینکه پس از مدت‌ها در فوتبال ایران خبری از مربیان پرتغالی نیست و البته همچنان و با وجود رفتن برانکو، کروات‌ها بیشترین سهم را روی نیمکت تیم‌های ایرانی دارند.

* گابریل کالدرون (پرسپولیس)
سن: ۵۹ سال
مهم‌‎ترین تیم: رئال بتیس
بهترین عنوان: نایب قهرمانی آسیا با الاتحاد
بدترین نتایج: سقوط با رئال بتیس
اولین مربی آرژانتینی تاریخ فوتبال ایران است که دو روز پیش پا به کشورمان گذاشت. از سال ۲۰۰۴ پا به خاورمیانه گذاشته است. در طول این مدت فقط یک سال برای هدایت رئال بتیس اسپانیا از آسیا خارج شد و در همان یک سال بدترین عملکردش را در مربیگری ارائه داد و این تیم را با بدترین نتایج قعرنشین لالیگا کرد و به لالیگا دو فرستاد. او البته در قاره آسیا افتخارات قابل توجهی دارد. قهرمانی لیگ عربستان با الهلال و الاتحاد و نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۰۹ کارنامه او را قابل دفاع کرده است اما آخرین افتخارات او مربوط به همان سال‌هاست و او تقریبا ۱۰ سال است که موفقیتی را روی نیمکت هیچ تیمی به دست نیاورده ‌.

* آندره‌آ استراماچونی (استقلال)
سن: ۴۳ سال
مهم‌ترین تیم: اینترمیلان
بهترین عنوان: نایب قهرمانی با پاناتینایکوس
بدترین نتایج: شانزدهمی با اودینزه
این مربی ایتالیایی جوان‌ترین مربی خارجی حال حاضر فوتبال ایران است. در رزومه او هدایت تیم‌های اینترمیلان و اودینزه ایتالیا دیده می‌شود که نسبت به دیگر مربیان خارجی این روزهای فوتبال ایران رشک‌برانگیز به نظر می‌رسد اما سرنوشت مشترک او در این دو تیم و البته تیم‌های دیگرش یعنی پاناتینایکوس یونان و اسپارتاپراگ چک اخراج بود که کارنامه او را زیر سوال می‌برد. با این حال نباید منکر این شد که او هنوز مربی معتبر و نام و نشان‌ داری است که می‌تواند در فوتبال ایران تاثیرگذار باشد. مهم‌ترین افتخار او نایب ‌قهرمانی سوپرلیگ یونان با پاناتینایکوس است که منجر به اخراج او هم شد! بعد از جیووانی می که چند سال پیش سرمربی سایپا بود، استراماچونی دومین مربی ایتالیایی است که پا به فوتبال ایران می‌گذارد.

* وینکو بگوویچ (گل گهر سیرجان)
سن: ۷۰ سال
مهم‌ترین تیم: پرسپولیس
بهترین عنوان: قهرمانی لیگ یک با گل گهر
بدترین نتایج: اخراج از پرسپولیس
این مربی کروات حدود ۲۰ سال است که در ایران حضور دارد و فارسی را از خیلی از ایرانی‌ها بهتر صحبت می‌کند. در این ۲۰ سال فقط یک سال به امارات رفت اما دوباره به ایران برگشت. عجیب اینکه در تمام این سال‌ها هیچ موفقیت قابل توجهی به دست نیاورد اما همواره در ایران صاحب تیم بود! سرانجام سال گذشته بود که موفق شد با گل گهر قهرمان لیگ یک ایران شود و به لیگ برتر صعود کند. ضعیف‌‎ترین نتایج او با پرستاره‌ترین تیم تاریخ پرسپولیس، البته به‌رغم شروعی طوفانی رقم خورد. او در ایران بیش از ۶۰۰ بار روی نیمکت تیم‌های مختلف ایرانی نشسته و از این جهت رکورددار محسوب می‌شود. بگوویچ پس از حدود ۱۲ سال حضور در لیگ یک، امسال بالاخره در لیگ برتر ایران مربیگری خواهد کرد.

* مارک ویلموتس (تیم ملی ایران)
سن: ۵۰ سال
مهم‌ترین تیم: تیم ملی بلژیک
بهترین عنوان: -
بدترین نتایج: اخراج از ساحل‌عاج
به نظر می‌رسد او تنها مربی خارجی فوتبال ایران است که هنوز هم در اروپا و در سطح اول فوتبال جهان روی بورس است. ویلموتس سابقه مربیگری در بوندس‌لیگا را هم دارد و بیش از پنج سال هم سرمربی تیم ملی بلژیک بوده است. بسیاری معتقدند ‌ او پایه‌گذار تیم قدرتمند فعلی بلژیک است. او تیمی را ساخت که اگر چه در نهایت به افتخار قابل توجهی نرسید اما در حال حاضر و با ستاره‌هایی که او ساخت، به عنوان یکی از بهترین تیم‌های فوتبال جهان مطرح است. ویلموتس پس از بلژیک، مدتی روی نیمکت تیم ملی ساحل‌عاج نشست اما نتایج ضعیفی گرفت و از این تیم اخراج شد. او در دو بازی هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشته که موفق شده نظر مثبت کارشناسان و منتقدان فوتبال ایران را جلب کند.

مصطفی دنیزلی (تراکتور)
سن: ۶۹ سال
مهم‌ترین تیم: تیم ملی ترکیه
بهترین عنوان: قهرمانی سوپرلیگ ترکیه
بدترین نتایج: چهاردهمی با کاسیم پاشا
دنیزلی پرافتخارترین مربی خارجی حال حاضر فوتبال ایران است. او با هر سه تیم بزرگ فوتبال ترکیه یعنی گالاتاسرای، بشیکتاش و فنرباغچه قهرمان سوپرلیگ این کشور شده؛ چند قهرمانی جام حذفی دارد و به مدت چهار سال هدایت تیم ملی ترکیه را بر‌عهده داشته است. دنیزلی در دو مقطع هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت و نمایش‌های زیبای تیمش، به‌رغم نتایج نه‌چندان خوب، باعث محبوبیت او در ایران شده است. با این حال آخرین افتخارات او هم مربوط به یک دهه پیش می‌شود و به نظر می‌رسد دوران اوج او هم سپری شده است. نتایج تیم‌های او در سه سال اخیر نشان‌دهنده یک سیر نزولی آشکار است. او فصل گذشته بدترین نتایج تاریخ مربیگری‌اش را در تیم کاسیم پاشا کسب کرد و بلافاصله بعد از این ناکامی هدایت تراکتور را بر عهده گرفت.

* دراگان اسکوچیچ (صنعت‌نفت آبادان)
سن: ۵۰ سال
مهم‌ترین تیم: اچ ان کا کرواسی
بهترین عنوان: قهرمانی جام حذفی کرواسی
بدترین نتایج: دوازدهمی با اچ ان کا
این مربی کروات هم از سال ۲۰۱۳ که به ایران آمد و هدایت ملوان را بر عهده گرفت، در کشورمان ماندگار شده است. او شروع خوبی با ملوان داشت و بعد از این تیم کاندیدای هدایت استقلال، تراکتورسازی و سپاهان هم بود اما هرگز به نیمکت این تیم‌های بزرگ راه نیافت. اسکوچیچ بیشترین ثبات را در تیم فولاد خوزستان داشت اما حاشیه‌هایی که در این تیم وجود داشت و شائبه دلالی او، اجازه ادامه کار را به او نداد. او دو فصل پیش در آستانه لیگ برتری کردن خونه به خونه بابل بود اما ناگهان با مدیران این باشگاه به اختلاف خورد و کناره‌گیری کرد و گفته می‌شود از این باشگاه به فیفا شکایت هم کرده است. او دو روز پیش و به شکلی کاملا ناگهانی جانشین پائولو سرجیوی پرتغالی در صنعت‌نفت آبادان شد.

کدخبر: ۲۶۴۶۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر