کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۹۱۸۴
تاریخ خبر:

کارنامه ترسناک ۱۰نماد رو سیاه بورس

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | اگر در یک سال گذشته بخشی از سرمایه‌تان را در بورس از دست داده‌اید تنها نیستید ولی باید بدانید خیلی از سهامداران بازار سرمایه راهشان را از بقیه جدا کرده‌اند. چراکه بررسی تغییرات قیمت ۷۰۲نماد بورسی در یک سال گذشته نشان می‌دهد از این تعداد حدود ۲۲۸نماد بازدهی مثبت از خود به جا گذاشته‌اند. این یعنی نه‌تنها توانسته‌اند به سقف قیمت خود در زمان شاخص دو میلیونی برگردند، بلکه سقف قبلی را پشت سر گذاشته و حالا در مسیر صعودی قرار دارند.

در این بین ۲۲نماد هستند که بیش از ۷۰درصد کاهش قیمت را در یک سال اخیر تجربه کردند. در این گزارش سراغ ۱۰مورد از نمادهایی رفتیم که بیشترین ضرر را پشت سر گذاشته‌اند. برخی از آنها در یکی دو ماه اخیر تلاش کردند ضرر سهامدارانشان را جبران کنند و با اصلاح شدیدی که پشت سر گذاشته‌اند حالا سهام جذابی به نظر می‌رسند ولی بعضی دیگر هنوز خیال سهامدارانشان را بابت قطعی شدن بازگشت به روند صعودی راحت نکرده‌اند و ممکن است در ادامه همچنان به کاهش قیمت ادامه دهند. در بین این فهرست ۱۰تایی از پرضررترین نمادهای یک سال گذشته، حتی نمادهای شاخص‌ساز و بزرگی مثل حکشتی هم به چشم می‌خورد.

یک: لپارس؛ ریزش ۸۳درصدی
کمتر کسی فکرش را می‌کرد سهام ۵۰هزار تومانی شرکت پارس الکتریک به چنین سرنوشتی دچار شود. لپارس زمانی یکی از گران‌ترین برگه سهام موجود در بازار بود. پارسال این موقع هر سهم لپارس حدود ۵۰هزار تومان قیمت داشت و حالا ارزش آن در آخرین معاملات هفته گذشته به ۹ هزار تومان رسیده است. تازه چند وقتی است که لپارس با صف خرید بخشی از ضرر را جبران کرده ولی همچنان بازدهی سالانه آن منفی ۸۳درصد است.

دو: ثشاهد؛ ریزش ۸۱درصدی
شرکت سرمایه‌گذاری شاهد در رتبه دوم بیشترین ریزش قیمت در یک سال گذشته قرار دارد. قیمت هر سهم ثشاهد پارسال این موقع حدود هفت هزار و ۳۰۰تومان بود و برای مدتی به هزار و ۱۸۱تومان کاهش پیدا کرد و با وجود رشد اخیری که پشت سر گذاشته همچنان بازدهی یک ساله ثشاهد حدود منفی ۸۱درصد است. شاید فکر کنید ثشاهد حالا ارزشمند شده ولی نسبت P/NAV آن حدود ۳۶۰درصد است.

سه: امید؛ ریزش ۸۰درصدی
تامین سرمایه امید در یک سال گذشته ۸۰درصد ارزش خود را از دست داده. پارسال این موقع قیمت هر سهم امید در بازار حدود دو هزار و ۹۰۰تومان بود و حالا به محدوده ۵۵۳تومان رسیده است. امید در یکی دو هفته گذشته روند صعودی به خود گرفته ولی همچنان با فشار فروشنده‌ها مواجه است و فعلا بازگشت این نماد به روند صعودی قطعی نشده است. به خصوص که در آخرین روز کاری به مقاومت مهمی رسیده است.

چهار: وملی؛ ریزش ۷۹درصدی
نسبت P/NAV هلدینگ ملی توسط کارگزاری مفید ۱۲۶برابر اعلام شده. این رقم عجیب در حالی است که وملی طی یک سال گذشته ۷۹درصد ارزش خود را از دست داده ولی اینطور که پیداست همچنان قیمت سهام آن نسبت به ارزش دارایی‌های دفتری این شرکت بالاست. تقریبا از دو ماه پیش وملی روند نزولی را کنار گذاشته و بازدهی مثبتی از خود به جای گذاشته است. پارسال وملی به عنوان گران‌ترین سهام بازار شناخته می‌شد و هر سهم آن ۷۶هزار تومان قیمت داشت.

پنج: حکشتی؛ ریزش ۷۸درصدی
بزرگترین شرکت فهرست ۱۰تایی این گزارش حکشتی است. سهام شرکت کشتیرانی از زیرمجموعه‌های بزرگ شستا در یک سال گذشته حدود ۷۸درصد کاهش پیدا کرده و از هفت هزار و ۲۰۰تومان به حدود هزار و ۷۷۰تومان رسیده. حکشتی از اول خردادماه روند نزولی را کنار گذاشته و شرایط متعادلی دارد. حکشتی از جمله نمادهایی است که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام می‌تواند برخلاف گذشته تاریکش، آینده درخشانی داشته باشد.

شش: بزاگرس؛ ریزش ۷۷درصدی
قیمت سهام شرکت نیروگاه زاگرس کوثر پارسال این موقع حدود دو هزار و ۱۰۰تومان بود و در یک سال اخیر با ریزش ۷۷درصدی به حدود ۵۱۶تومان رسیده است. این اتفاق درحالی افتاده که بزاگرس ابتدای خردادماه و در جریان رفع گره معاملاتی به تعادل رسیده و توانسته کمی افزایش قیمت پیدا کند. با این وجود چنین اتفاقی باعث نشده بزاگرس بتواند خودش را از لیست ۱۰نماد با بیشترین ریزش قیمت خارج کند.
‌ ‌
هفت: لکما؛ ریزش ۷۶درصدی
کارخانجات مخابراتی ایران از جمله شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت است که نامش را در بین نمادهای با بیشترین کاهش قیمت می‌بینیم. لکما در یک سال گذشته حدود ۷۶درصد سقوط کرده و قیمت هر سهم آن از حدود هزار و ۳۲۰تومان به ۱۳۲تومان رسیده. البته در این مدت لکما با افزایش سرمایه تعدیل قیمت داشته و به همین خاطر با وجود کاهش ۹۰درصدی قیمت، ارزش سهام حدود ۷۶درصد کاهش پیدا کرده است.

هشت: گشان؛ ریزش ۷۶درصدی
پدیده شاندیز در روزهای اوج بورس وارد بازار سرمایه شد. نمادی از بازار پایه نارنجی که توانست بازدهی قابل توجهی را در ماه‌های ابتدای حضورش تجربه کند اما در یک سال گذشته این نماد پرحاشیه با وجود دامنه نوسان محدود دو درصدی، حدود ۷۶درصد ارزش خود را از دست داده. گشان همچنان در صف فروش قرار دارد و برعکس دیگر نمادهای این فهرست ۱۰تایی فعلا خبری از بازگشت روند صعودی نیست.

۹ : خکمک؛ ریزش ۷۵درصدی
شرکت کمک‌فنر ایندامین از گروه خودرو ساخت قطعات در یک سال گذشته سه چهارم سرمایه سهامدارانش را از بین برده است. قیمت سهام خکمک در این مدت حدود ۷۵درصد کاهش پیدا کرده و از هفت هزار تومان به حدود هزار و ۹۲۰تومان رسیده است. خکمک بعد از اجرای دستورالعمل رفع گره معاملاتی در پایان خردادماه به تعادل نسبی رسیده و در یک ماه گذشته بازدهی قابل قبول ۱۳درصدی را تجربه کرده است.

۱۰: خمحرکه؛ ریزش ۷۲درصدی
خمحرکه با اختلاف کمی نسبت به ثعرما در رتبه دهم فهرست پرضررترین نمادهای یک سال گذشته بورس قرار گرفته است. قیمت هر سهم نیرومحرکه پارسال این موقع حدود هزار و ۳۶۰تومان بود و در آخرین معاملات هفته گذشته به ۴۳۱تومان رسید. موضوعی که نشان می‌دهد خمحرکه در این مدت حدود ۷۲درصد ارزش سهام خود را از دست داده است. البته از ابتدای خردادماه به بعد شرایط متعادلی را در این نماد شاهد هستیم.

کدخبر: ۴۰۹۱۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر