کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۰۳۳
تاریخ خبر:

کارمندان اداره برق در زمان قطعی چه می‌کنند؟

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | وقتی برق قطع می‌شود خود کارمندان اداره برق چه کاری می‌کنند؟ ممکن است برخی فکر کنند که همه این قطعی برق در حالی برای ما اتفاق می‌افتد که کارمندان اداره برق زیر باد کولر نشسته‌اند، برق ما را می‌کشند و خودشان کولر گازی مصرف می‌کنند. حالا شاید این تصورات کمی زیاده‌روی باشد، اما آیا اصلا آنها هم آن اندازه که ما عصبانی و ناراحت می‌شویم از این وضعیت در عذاب هستند؟

دو نفر از کارمندان شبکه برق در جواب به این سوال اعتقاد داشتند که قطعی برق برای آنها فشار و ناراحتی مضاعفی درست می‌کند. حمیدیان مسئول روابط عمومی اداره توانیر شرایط را در ادارات برق اینطور توصیف می‌کند:« با قطعی برق، فشار روانی روی مردم بیشتر می‌شود. آنها با ما تند صحبت می‌کنند، با حرف‌های ما قانع نمی‌شوند و خیلی وقت‌ها حرف‌های رکیکی می‌زنند که هم ناراحت‌کننده و هم دور از شأن است ولی از سوی دیگر ما هم از این شرایط اذیت هستیم و خانواده‌هایمان را می‌بینیم که به خاطر قطع برق با مشکلات روبه‌رو می‌شوند. به همین خاطر ناراحتی این‌ اتفاق به صورت مضاعف به ما فشار می‌آورد.»

او صحبت‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: « این فشار روانی به صورت مضاعف هم از سمت مردم بهمان منتقل می‌شود و هم از سمت خانواده. ما هم مثل همه مردم خاموشی‌ها را حس می‌کنیم و وقتی این اتفاق می‌افتد خانواده‌هایمان تماس می‌گیرند و پدر، مادر یا بیمارانمان در خانه به همین شیوه ابراز نارضایتی می‌کنند.» توضیح او این است که آنها هم در مقام شهروندان از این شرایط در عذاب هستند و هم در مقام پاسخگو از سمت مردم تحت فشار قرار می‌گیرند.

برخی از ما دو سه روز است به خانه نرفته‌ایم
سهرابی کارمند اداره برق است که در یکی از شعبه‌های برق تهران کار می‌کند. او می‌گوید بعضی از همکارانش دو سه روز است که به خانه نرفته‌اند. او توضیح می‌دهد:« یک باره به محض قطع شدن برق تلفن‌های ۱۲۱ شروع به زنگ زدن می‌کنند و افراد وقتی پشت خط می‌مانند بدترین الفاظ را در صحبت با ما به کار می‌برند. گاهی به برخی از افراد می‌گوییم که اگر اعضای محله فقط کولر را دم ظهر از دور تند بردارند این مشکل برای محله ایجاد نمی‌شود اما گاهی آنقدر عصبانی هستند که می‌گویند پولش را داده‌اند و می‌خواهند روی دور تند بگذارند. این اتفاق‌ها به خصوص در ادارات که کسی برای برق دل نمی‌سوزاند بیشتر هم رخ می‌دهد.»

روز پیش در برخی از ادارات برق کشور تجمعاتی شکل گرفت. مثلا گروهی از معترضان وارد اداره برق کهریزک شدند و به آنها اعتراض کردند. علاوه بر این روز گذشته هشتگ قطعی برق جزو هشتگ‌های داغ هم بود. کارمندان ادارات برق می‌گویند این فشار به طور کامل به آنها هم منتقل می‌شوند و گاهی مجبور هستند به خاطر این قطعی برق ساعات کاری‌شان را افزایش دهند. به گفته روابط عمومی سازمان توانیر به دو شکل روی آنها فشار وجود دارد:«از یک سو دور آنهایی که بیشتر با مردم سر و کار دارند یا تماس‌ها را جواب می‌دهند مورد حمله و توهین قرار می‌گیرند. از سوی دیگر گروه عملیات هم با افزایش استفاده از برق فشار بیشتری متحمل می‌شوند و باید شیفت‌های بیشتری را در شهرها بگذرانند. سمت دیگر هم مدیران هستند که این فشارها را از نهادهای دیگر دریافت می‌کنند.» او معتقد است که کارمندان یک جورهایی سپر بلای ادارات شده‌اند. ‌

شیفت کاری‌مان بیشتر می‌شود
سهرابی درباره افزایش شیفت ساعات کاری اینطور توضیح می‌دهد:« ساعات شیفت ما در این لحظات بیشتر می‌شود و تعداد عملیات‌هایی که آن زمان مجبور به انجام آن هستیم افزایش می‌یابد. این مشکلات به خصوص در شهرهایی که عمر شبکه برق بیشتر شده افزایش می‌یابد. تمام مشکل در این است که نمی‌شود برق را برای آینده ذخیره کرد. وقتی میزان مصرف یک محله یک دفعه افزایش می‌یابد آن زمان باید برق آن قطع شود.

تولید ما در برق محدود است و گاهی مصرف برق یک محله آنقدر زیاد می‌شود که شبکه امکان توزیع آن را ندارد.» حمیدیان هم در ادامه اینطور درباره افزایش عملیات در ساعات قطعی برق می‌گوید: « چون تاسیسات ما با فشار برق زیادی در حال کار هستند و این فشار برق منجر به خرابکاری و یا آتش‌سوزی می‌شود. برای مثال در منزل وقتی چند وسیله به یک سه راهی متصل می‌شود، سه راهی داغ می‌کند و می‌سوزد. قطعی برق هم معمولا زمانی رخ می‌دهد که مصرف برق افزایش یافته و به همین خاطر نیروهای عملیات ما مجبور هستند بیشتر از قبل در سطوح شهر جابه‌جا شوند و کار کنند.»

در جست و جوی شماره اداره برق
اینستاگرام و سایت ادارات برق هم معمولا این زمان‌ها می‌شوند محل دریافت پیام‌های مردم ناراحت و کلافه‌ای که از ناچاری اولین متهم را پیدا می‌کنند. برای مثال گزارش‌های گوگل ترندز اینطور نشان می‌دهد از دو روز پیش جست و جوی کلمه اداره برق به یکباره رشد زیادی داشته است. از آن بیشتر کلمه شماره اداره برق بوده که هم روز گذشته و هم دو روز پیش جست‌و‌جوی آن در گوگل به بیشترین اندازه خود در ماه رسیده است. از قضا این جست‌وجو در استان گلستان بیشتر از البرز و تهران بوده. همچنین هرچه هم که بیشتر به سمت غروب آفتاب و شب پیش می‌رویم، تعداد جست و جو شماره اداره برق بیشتر شده است.

عدالت توزیع خاموشی
ادارات برق چطور تصمیم می‌گیرند که برق کدام محلات را چه ساعتی قطع کنند؟ حبیبی یکی از مهندسان برق تهران اینطور توضیح می‌دهد که عوامل مختلفی در این تصمیم‌گیری موثر هستند:«گاهی برق خارج از برنامه‌ریزی قطع می‌شود؛ مثلا در جدول خاموشی آمده که برق محله شما عصر می‌رود اما این اتفاق یک بار صبح هم تکرار می‌شود. معمولا این ماجرا به خاطر این است که دفعه فشار برق در آن محله که شما در آن زندگی می‌کنید بیشتر شده و چاره‌ای نداریم که برق آنجا را قطع کنیم.

در غیر این صورت در برنامه‌ریزی خاموشی محلات معمولا عدالت وجود دارد.» این عدالت در خاموشی چطور توزیع می‌شود؟ او ادامه می‌دهد: «رفتار مصرفی برق مشترکان است که تعیین می‌کند برق کدام محله چه ساعتی قطع شود. ما پیش‌بینی می‌کنیم که بر اساس رفتار مصرفی آنها کدام ساعات، اوج مصرفشان است و این برنامه را بر اساس آن تنظیم می‌کنیم. علاوه بر این برخی از محلات اداری هستند و این روی میزان مصرف و قطعی برقشان تاثیر می‌گذارد.»

چرا برج‌ها روشن می‌مانند؟
در روزهای گذشته وقتی همه در تاریکی دنبال جوابی برای سوال‌هایشان می‌گشتند، عده‌ای با فیلمبرداری از برج‌های روشن تهران اینطور پرسیده بودند که چه فرقی بین فقیر و غنی وجود دارد که برق برج‌ها قطع نمی‌شود اما برق خانه‌‎های اطراف آنها می‌رود؟ این کارشناس برق می‌گوید که در سیاست‌های شهری جدید همه برج‌ها ملزم به داشتن ژنراتور برق هستند. به همین خاطر وقتی با وجود قطعی برق محله، برج‌ها برق دارند این انرژی را از شبکه نمی‌گیرند بلکه ژنراتورهای خودشان آن را تولید و در برج توزیع می‌کند.»

کدخبر: ۴۰۱۰۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر