کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۵۳۰۲
تاریخ خبر:

«کارساز» در نقطه‌ شروع چه کرد؟

روزنامه هفت صبح| شبکه مستند از یکی دو روز پیش مسابقه جدیدی را با نام «کارساز» روی آنتن فرستاده است. «کارساز» با مسابقه‌های معمولی یک مقدار فرق می‌کند و مستند-مسابقه‌ای بامزه با موضوع کارآفرینی و کسب‌ و کارهای نوآفرین است. البته آنطور که پیداست «کارساز» مثل سایر مسابقه‌های اینچنینی صرفا به ارائه ایده از سوی ایده‌پردازان یا مالکان کسب‌وکار خلاصه نمی‌شود و بعد از پایان دو قسمت ابتدایی، در قسمت‌های بعدی، هم این ایده‌ها به مرحله تولید می‌رسند.

طبق تعریف‌هایی که درباره‌ این مسابقه منتشر شده شرکت‌کنندگان از بین ۵۰۰-۶۰۰ داوطلب انتخاب شده‌اند که هرکدام ایده جدید یا محصول خلاقانه داشتند. از این تعداد نهایتا ۱۵ گروه برای مرحله مقدماتی انتخاب شده‌اند و آمده‌اند تا طرح‌شان را ارائه کنند. فرزین فردیس، محسن باستانی و علی اصغر سعدآبادی، سه داور اصلی برنامه هرکدام تخصص علمی یا تجربه فراوانی در کارآفرینی دارند. هرکدام از شرکت‌کننده‌ها فقط پنج دقیقه فرصت دارند که طرحشان را ارائه کنند.

کسی که بتواند حداقل دو کارت سبز از این سه داور بگیرد از آزمون اول کارساز به سلامت عبور می‌کند. این استودیو بخش‌های مختلف دارد و شرکت‌کننده‌ها در هر بخش، یکی از مراحل مسابقه را از می‌گذرانند. گویا در مراحل بعدی، برنامه از فضای استودیویی خارج می‌شود و تلاش شرکت‌کننده‌ها برای رسیدن به مرحله نهایی را شاهد خواهیم بود. پیش از اینکه مسابقه‌ای به نام «کارساز» تولید شود، شبکه سه مسابقه‌ای به نام «میدان» را با همین موضوع روی آنتن داشت.

در آنجا هم شرکت‌کنندگان کارآفرین، درباره‌ کسب و کارها و کارآفرینی‌هایشان به داورها توضیح می‌دادند و از آنها امتیاز دریافت می‌کردند. تفاوت «کارساز» با «میدان» در میزان سرگرم‌کنندگی آن است. نریتور برنامه به همراه دوربین از نقطه صفر با شرکت‌کننده همراه می‌شود. گهگاه با او گپ می‌زند و بعضی اوقات هم درباره حالات و روحیات درونی آنها قضاوت می‌کند. این گپ و گفت‌ها کاملا حالتی خودمانی دارد و با شوخی و خنده همراه است.

حتی در زمان اعلام نتیجه مسابقه، نریتور به همراه شرکت‌کننده به کافه برنامه می‌روند و درحالی که مشغول خوردن چای یا قهوه است، در انتظار باز شدن پاکت نتایج، او را همراهی می‌کند. این نریتور گهگاه سراغ داوران مسابقه هم می‌رود و از آنها هم سوال‌هایی غیرجدی درباره مسابقه و عیار شرکت‌کنندگان و اینکه آیا می‌توانند در مراحل بعدی حضور داشته باشند یا خیر می‌پرسد.

هنوز نمی‌شود به طور کامل درباره این مسابقه صحبت به میان آورد و باید منتظر بود و در ادامه عیار آن را سنجید. به نظر می‌رسد در مرحله شروع اثر قابل قبولی است و امیدواریم در ادامه هم به همین وضعیت پیش رود. «کارساز» به کارگردانی مشترک احسان عمادی و امین کفاش زاده و به طور کلی محصول گروه تولید برنامه «خانه ما» است که از ۲۴ بهمن روی شبکه مستند رفته است. شرکت‌کنندگان این مسابقه از بین دانشجویان و کارآفرینان انتخاب شده‌اند.

کدخبر: ۳۱۵۳۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر