کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۰۰۴۲
تاریخ خبر:

کاتلا| پیشنهاد تماشای سریال نمایش خانگی‌

روزنامه هفت صبح | ‌بخش مهمی از منتقدان و مخاطبان علاقه‌مند به آثار علمی تخیلی، سریال «کاتلا» را جزو یکی از بهترین آثار علمی و تخیلی چند سال اخیر به‌حساب آورده‌اند. «کاتلا» نام کوه آتشفشان نیمه‌فعالی با همین نام در جنوب ایسلند است. این کوه سال‌های سال یکی از فعال‌ترین کوه‌های آتشفشان در زمین بوده و بیست بار از سال ۹۳۰ تا ۱۹۱۸ فوران کرده اما حالا ۱۰۳ سال است که فوران نکرده و همه آن را یک خطر بزرگ به‌حساب می‌آورند.

مردم ایسلند از اینکه روزی دوباره فوران کند، نگرانند و ماجرای اصلی سریال هم در همین رابطه است. خیلی‌ها معتقدند سریال «کاتلا» از جهاتی با حال و هوای سریال علمی و تخیلی «دارک» مشابهت دارد و البته این را نسخه ضعیف‌تری از «دارک» معرفی می‌کنند. این سریال خرداد ۱۴۰۰ در هشت قسمت روی شبکه نتفلیکس قرار گرفت.

درباره داستان: داستان سریال یک سال بعد از فوران آتشفشان کوه کاتلا در شهر ویک ایسلند رخ می‌دهد. این شهر کوچک و آرام پس از یک‌سال از این فوران کاملا به‌هم ریخته است. خیلی از مردم شهر را ترک کرده‌اند و بازماندگان به مبارزه و زندگی در سایه عواقب این فوران ادامه می‌دهند. در حالی که بسیاری از مردم از فعالیت جانکاه کوه کاتلا آسیب دیده‌اند اما حوادثی از راه می‌رسند که زندگی افرادی که در حاشیه اتمسفر غبارآلود این کوه آتشفشانی حضور دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همه شهر را خاکستر و دود پوشانده، زمین سیاه شده و نفس کشیدن سخت. بااین‌حال «گریما» به همراه همسرش «کیارتان» و پدرش «تور» در شهر مانده‌اند و مشغول به فعالیت برای گذران زندگی هستند. گریما با فوران آتشفشان، خواهرش «آوسا» را گم کرده و از لحاظ روانی به یک فروپاشی درونی رسیده و…

درباره نقدها: اکثر منتقدان معتقدند عوامل سریال در فضاسازی یک سریال علمی و تخیلی آخرالزمانی موفق ظاهر شده‌اند و توانسته‌اند ترس و وحشت و نگرانی شخصیت‌ها را به‌خوبی منتقل کنند. حتی از نقطه نظر بسیاری از آنها استفاده از موسیقی رازآلود هم دلهره را در صحنه‌های پیش‌بینی نشده تزریق و احساسات مخاطبان را تحریک می‌کند.

برخی معتقدند با وجود تمام نقاط مثبت ایرادهای جزئی هم دارد. یکی از مهمترین ایرادها ریتم کند سریال است. آنها معتقدند اگرچه سریال به لطف فضاسازی‌ها و شخصیت‌هایی که دارد به عنوان یک علمی و ‌تخیلی جذاب تبدیل می‌شود اما در نهایت به دلیل آرامش بیش از حدی که برای روایت داستان دارد، از پتانسیل‌های تحسین‌برانگیزش فاصله می‌گیرد. به‌طور کلی در بیشتر نقدها به این مسئله اشاره شده که فیلم سکانس‌های قابل تاملی به لحاظ محتوا و زیبایی‌شناسی دارد که نمی‌شود از آنها غافل شد.

Katla /کاتلا‌ ‌/ سامانه فیلیمو و نماوا

کارگردان: بالتاسار کورماکور و برکور سیگبورسون و تورا هیلمارسدوتیر
بازیگران: گودرن ایفورد، آیریس تانیا فلیگنرینگ، اینگوار سیگوردسون و الیت اوهایم
محصول: ایسلند/ ۲۰۲۱
رتبه در سایت IMDB: 7 از ۱۰
تعداد قسمت: ۸
زبان: اصلی با زیرنویس فارسی

کدخبر: ۴۳۰۰۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر