کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۶۶۴
تاریخ خبر:

چیزی به نام شهرت منفی وجود ندارد

روزنامه هفت صبح، محمدجواد ترابی | ‌تماشای تلاش‌های جبهه اصولگرا برای اعلام برائت از احمدی‌نژاد از رویدادهای عجیب تاریخ است. می‌گویند احمدی‌نژاد عوض شده، رفتارهای خاصی دارد، دنبال دیده شدن بدون برآورد هزینه است، حرف‌های عجیبی می‌زند، حلقه دوستان و یارانش فلان‌اند و … ده‌ها و صدها اتیکت یا ویژگی رفتاری که برای خیلی‌ها تازگی ندارد. اما هر چه باشد همین ۱۲‌سال پیش، ۲۴‌میلیون رای به نام او اعلام شد.

کاری به اتفاقات تاریخی نداریم ولی اینکه رسانه‌های اصولگرا تمام تلاش‌شان را انجام می‌دهند که او را چهره‌ای بدون هیچ دنبال‌کننده‌ای نشان دهند هم عجیب است. اگر اندکی آمار و احتمالات بدانیم، درک این موضوع که او بالاخره چند هزار یا چندده هزار هوادار داشته باشد عجیب نیست. چهره‌های سوخته انتخابات ریاست جمهوری هم بالاخره چندصدهزار نفری محبوبیت دارند و این مقدار رای را می‌آورند. عجیب‌تر این که تصور می‌شود چهره‌ای این چنین جنجالی باید از ذهن مردم جهان هم به سرعت پاک شود.

مگر می‌شود کسی هر روز برای این و آن شاخ و شانه بکشد، اهل سخنرانی‌ها و حرکات جنجالی باشد و مردم جهان به آسانی فراموشش کنند. این نکته را نه به عنوان یک فکت یا همان واقعیت قابل دفاع، بلکه بر اساس مشاهدات محدودم از معاشرت با مردم کف جامعه در کشورهای منطقه می‌گویم که او اگر مشهورترین چهره سیاسی نباشد دست کم یکی از مشهورترین‌هاست. معلوم است اگر به یک رویدادی بین‌المللی برود، چهار نفر هم پیدا می‌شوند که با او عکس بگیرند.

اتفاقا این حرکت احمدی‌نژاد که هم آوانگارد و هم جسورانه بود، مشخصا برآمده از همین محاسبات بود. انتخاب یک رویداد بین‌المللی فارغ از مراقبت‌های مرسوم و بی‌نیاز از مواظبت‌های امنیتی مسئولان کشور موجب شد تا بتواند چهره به چهره با مردم مختلف جهان ارتباط بگیرد و با حضورش در پاویون کشورهای منتخب، به سیاسیون آن کشورها پیام بدهد که هنوز هست و کنار نکشیده. برای او همین عرض اندام برای چند سال کافی است. همانطور که خواست، به کانون توجه رسانه‌های داخلی و خارجی بدل شد و چهره‌ای روادار از خود نشان داد.

همه این سطور به هیچ وجه در تایید کنش و منش او نیست؛ ولی از حق نگذریم نشانه درایت او در تغییر زمین بازی است و جسارتش که من در این زمین بازی می‌کنم، اما شما هم حاضرید؟ بیایید سفر او را از حالا قیاس کنیم با سفر عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری این دولت به این رویداد در ماه‌های آتی باقی مانده. ضرغامی نباید سفر کند؟ باید سفر کند؟ ایران در این رویداد پاویون دارد، مگر می‌شود سفر نکند! اگر سفرش با حاشیه همراه شد چه؟ و ده‌ها اما و اگر دیگر؟

احمدی‌نژاد مانورش را اجرا کرد و حال بسیاری از مسئولان را آچمز کرده است. رسانه‌های اصولگرا هم تا توانسته‌اند به حق و ناحق به این سفر تاخته‌اند. در فیلم سینمایی «گرگ وال استریت» دیالوگ مشهوری دارد که «چیزی به نام شهرت منفی وجود ندارد»، مطمئنا با این رویه بار بعدی به تعداد این درخواست‌ها برای ثبت عکس‌های یادگاری با او اضافه می‌شود. احمدی‌نژاد همین را می‌خواست.

کدخبر: ۴۲۰۶۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر