کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۸۰۴
تاریخ خبر:

همه‌چیز درباره ۱۰مداح مشهور

روزنامه هفت صبح‌، مصطفی آرانی| امروز و در میانه دهه سوگواری ماه محرم، نگاهی کردیم به ۱۰ چهره شاخص این روزها در عالم مداحی کشور. تلاش کردیم ضمن توجه به کار اصلی آن‌ها، به حواشی آن‌ها چه در زندگی کاری و چه در زندگی شخصی هم توجه کنیم.

*** حاج منصور ارضی : بزرگ مداحان تهران است و در ۶۶ سالگی، هنوز هم مجالس او طرفداران پروپا قرصی دارد. در دهه۶۰، با کمیل خواندن در پادگان دوکوهه که مقر رزمندگان تهرانی بود، راه شهرت را آغاز کرد. نوحه مشهوری که او درباره شهر مدینه خواند و مطلعش این بود: «مدینه…شهر پیغمبر» باعث شد که نوحه‌هایش در میان مردم روی زبان بیفتد.

منتقدان او اما، با شنیدن نامش بیش از هر چیز به یاد لعن و نفرین و احیانا درشتی‌هایی می‌افتند که او پشت میکروفن همین مجالس نصیب بزرگان دین و سیاست کرده است. از مکارم شیرازی تا اکبر هاشمی و از قالیباف تا مشایی. با این حال مدتی است که اظهارنظرهای سیاسی او کمی کمرنگ‌تر شده است.

*** سعید حدادیان:یکی از سیاسی‌ترین مداحان تهران سعید حدادیان است. حدادیان متولد سال ۱۳۴۴ است و کار خود را با شاگردی حاج منصور ارضی آغاز کرده اما حالا خود هیات مستقلی در حسینیه امام حسن مجتبی در خیابان آزادی تهران دارد. شغل اصلی حدادیان البته در دانشگاه است. او کارمند نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران است.

حدادیان را یکی از سیاسی‌ترین مداحان تهران دانستیم چراکه در موضع‌گیری ابایی از بیان آشکار گرایش اصولگرایانه خود ندارد. البته نوعی از اصولگرایی که در سال ۱۳۸۴ حامی احمدی‌نژاد باشد و در دوره دوم ریاست‌جمهوری او به دلیل نزدیک‌شدن اسفندیار رحیم مشایی به او، حتی از پشت تریبون هیات، سخنانی زشت نثار او کند.

*** حاج محمود کریمی: متولد سال ۱۳۴۷ است و این روزها، دو هیات در تهران دارد. یکی هیاتی به نام رایت العباس که در امامزاده علی اکبر چیذر است و دیگری هیاتی به نام ثارالله در مسجد الهادی در محله مجیدیه شمالی. کریمی بیش از هر چیز با نوحه‌های خود مشهور است؛ نوحه‌هایی که در آن سبک‌های مختلف موسیقی و شعرهایی با زبان ساده مثل «عشق یعنی» و «عمو عباس» اش در میان بخش بزرگی از مردم طرفدار پیدا کرد.

اما کریمی، از سال ۸۸ به این سو، حواشی بسیار زیادی داشته است. گویا خواندن در میتینگ پیروزی محمود احمدی‌نژاد در میدان ولی عصر در روزهای اول حوادث بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ برای او خیر نداشت. اما کمی بعد، تصاویری از او با موتورهای سنگین در جاده چالوس منتشر شد و کمی بعد هم خبر تیراندازی از سمت ماشین او به سمت ماشین یک شهروند در سال ۱۳۹۲ که به شدت روی اعتبار او اثرگذار بود.

در روزهای اخیر دستگیری حسن رعیت معروف به حسن میرکاظمی باعث شده که باز هم حاشیه‌هایی در فضای مجازی برای او ایجاد شود چرا که تصاویری از او در حال ورزش کردن با کریمی منتشر شده است. البته کریمی، شخصا هم اهل ورزش است و به صورت حرفه‌ای جودو کار می‌کند.

** برادران طاهری:مرتضی، محسن و محمدرضا طاهری، سه برادری هستند که از یک خانواده مشغول به مداحی هستند. مرتضی متولد ۱۳۳۸ است و محسن حوالی سال ۴۰ به دنیا آمده و محمدرضا حدودا ۷ سال بعد. پدر آن‌ها تقی طاهری هم مداح بوده و استاد اول آن‌ها اما مرتضی و محسن که تقریبا هم سن بودند کار خود را از پای منبر شیخ احمد کافی شروع کردند و مهدیه تهران را به عنوان نخستین پایگاه مداحی خود انتخاب کردند.

این دو برادر بعدها در مسیر حرفه‌ای هم با هم مشغول تجارت فرش شدند و حتی یک کارخانه فرش در کاشان تاسیس کردند (هرچند که محسن طاهری بعدها به خاطر رکود در بازار فرش به سراغ بازار سنگ رفت) و همین موضوع باعث شد که آن‌ها بتوانند در برخی از کشورهای خارجی مثل کشورهای حاشیه خلیج هم ضمن تجارت به مداحی بپردازند.

*** عبدارضا هلالی: عبدالرضا هلالی را می‌توان محبوب‌ترین مداح در میان جوانان حزب‌اللهی دانست. این در حالی است که در هر دو محرم گذشته، او به خاطر یک پرونده قضایی که در تیرماه ۱۳۹۶ باز شد، نمی‌توانست هیات خود معروف به هیات‌الرضا را داشته باشد.

هلالی متولد سال ۱۳۶۰ است و از اواخر دهه ۷۰ در جنوب تهران کار خود را آغاز و هیات‌الرضای خود را نیز که شعار آن «محفل بسیجیان و رهروان شهدا» بود از سال ۱۳۸۲ تاسیس کرد اما سبک خاص و جوان‌پسند او در کنار برخی حواشی مثل همان ماجرای معروف ویدئوی قلیان کشیدنش، باعث شد که به طور مرتب از یک حسینیه به حسینیه دیگر کوچ کند.

*** سید مجید بنی‌فاطمه: اگر این شب‌ها، سری به اتوبان اشرفی اصفهانی و حوالی باغ فیض بزنید، می‌توانید جمعیت بسیار زیادی که برای هیات ریحانه‌الحسین با مداحی سید مجید بنی‌فاطمه به این منطقه آمدند را ببینید. بنی فاطمه متولد سال ۱۳۵۶ است . شهرت او مدیون آشنایی با سعید حدادیان از سال ۱۳۷۳ است.

بنی‌فاطمه در این سال‌ها با چند نکته در جامعه ما شناخته شده است. نخست یک نوحه مشهور به نام عمو عباس خواند که در ابتدای دهه ۹۰ به شدت فراگیر شد و مورد توجه مردم قرار گرفت، دوم برخی حواشی مربوط به حسینیه ریحانه‌الحسین و کمک شهرداری تهران به ساخت آن، سوم حضور بسیاری از چهره‌های شاخص ورزشی و سیاسی در این هیات و دست آخر برخی از ویدئوهایی که با استفاده از تصاویر این هیات ساخته می‌شد اما موسیقی دیگری روی آن گذاشته می‌شد و در فضای مجازی به عنوان شوخی منتشر شده است.

*** جواد مقدم: او سال‌ها بود که به مازندران رفته بود و به دعوت مالک باشگاه خونه به خونه در این استان برنامه اجرا می‌کرد اما امسال به تهران آمده و در ورزشگاه شیرودی مجلس رفته است. پشت سر جواد مقدم می‌گویند که او پول زیادی برای مجالس خود می‌گیرد یا از سبک‌های نامناسب برای اشعار مذهبی استفاده می‌کند (کما اینکه همین ماجرای «داره می‌ریزه» هم از یکی از سرودهای او برخاسته بود)

*** میثم مطیعی :میثم مطیعی متولد سال ۱۳۶۳ است و اصلیتی سمنانی دارد. او در ابتدای دهه ۸۰ وارد دانشگاه امام صادق (ع) شد و در سال ۱۳۸۹، پایان‌نامه خود را دفاع می‌کند. او ۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۴ دکترای خود را در زمینه علوم قرآنی می‌گیرد. اما آغاز جدی مسیر میثم مطیعی در مداحی، پس از آنی روی می‌دهد که او مداح مراسم عزاداری اربعین حسینی با حضور دانشجویان و رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی در بهمن ۱۳۸۹ می‌شود.

این روند ادامه پیدا می‌کند تا جایی که گفته می‌شود رهبر انقلاب در یک جلسه ضمن تقدیر از سبک مداحی او گفتند: «آن چیزی که ما از مداحی سراغ داریم، دقیقاً همین چیزی بود که ایشان امروز (اربعین۱۳۹۰) اجرا کرد. این از معجزات انقلاب است که یک دانشجوی دکترا، مداح اهل بیت است.»

*** حسین فخری: شاید شما هم از دسته کسانی باشید که مداحی‌های سنگین و ریتمیک حاج حسین فخری مثل نوحه بوشهری معروف «بنشین تا به تو گویم زینب» از مداحان جنوب کشور را بیش از مداحی‌های مدرن تهرانی دوست دارید. حسین فخری متولد سال ۱۳۴۲ مداح مشهور خرمشهری با اصالت بهبهانی است.

او، فرزند حاج حسن فخری از مداحان قدیمی خرمشهر است. او در کنار آهنگران و کویتی‌پور، جزو مداحان شاخص در جنگ تحمیلی بود و نوحه‌ «ممد نبودی ببینی» هم پس از آزادسازی خرمشهر با شعر جواد عزیزی و اوّلین بار توسط حسین فخری هم‌رزم محمد جهان آرا بر سر مزارش خوانده شد.

*** حاج حسن خلج: یکی از مداحان کلاسیک دیگر تهرانی که پیش از این در حوالی میدان خراسان هیات داشت حاج حسن خلج است. خلج را به خاطر روضه‌هایش به خصوص روضه‌های او در خصوص حضرت زهرا در ایام فاطمیه می‌شناسند. او البته به خاطر ظاهر کمی متفاوتش با مداحان دیگر (ریش بسیار کوتاه) نیز شناخته می‌شود.

توضیحات

میثم مطیعی

توضیحات

سید مجید بنی‌فاطمه

توضیحات

حاج حسین فخری

توضیحات

حاج محمود کریمی

کدخبر: ۲۷۸۸۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر