کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۸۲۷
تاریخ خبر:

چیزهایی که باید از عملیات نهم بدانیم

روزنامه هفت صبح | جزئیاتی جالب درباره تغییر بزرگ در صحنه عملیات میدانی یمن. یمن، این روزها شاهد پیشرفت‌های نظامی عجیب و غریبی از سوی انصارالله یمن است که در شلوغی تحولات اخیر خاورمیانه چندان در ایران مورد توجه قرار نگرفته است.

* یک: ماجرا این است که دو هفته قبل، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در منطقه «نِهم» موسوم به «البنیان المرصوص» در شمال شرق صنعاء، یک عملیات بزرگ انجام دادند.

* دو: این عملیات تلفات پرتعدادی برای عربستان و امارات و نیروهای همسو با آن‌ها به همراه داشته است. دیروز«عبدالقادر بدرالدین الحوثی» فرمانده منطقه مرکزی ارتش و کمیته‌های مرکزی یمن به شبکه المسیره گفت که عملیات «البنیان المرصوص» «نشانه‌ای از آیات خدا» بود و پس از جنگ جهانی دوم تاکنون انهدام ۱۸ تیپ در عرض شش روز سابقه نداشته است.

پیش از این «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیان جزئیات این عملیات گفته بود که نیروهای یمنی توانستند ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از منطقه «نهم» و استان مأرب را به کنترل خود در آورند و عناصر وابسته به ائتلاف سعودی را که برای اشغال صنعاء حرکت کرده بودند کیلومترها به عقب رانده و ۱۵۰۰تن از آن‌ها را از پا در آورند.

* سه: در همین زمینه دیروز سعدالله زارعی، کارشناس اصولگرای تحولات منطقه در یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: یمنی‌ها دومین عملیات بزرگ خود علیه اشغالگران سعودی - اماراتی و عوامل و مزدوران آنها را در شرق پایتخت اجرا کردند که یادآور عملیات فتح‌المبین در جنگ ۸ساله صدام علیه ایران بود که به آزاد‌سازی هزاران کیلومتر از مساحت اشغال‌شده منجر شد.

یمنی‌ها در عملیات «بنیان‌مرصوص» با بهره‌گیری از دو لشکر رزمی آماده و طی هفت روز، ۱۷ تیپ سعودی- اماراتی را منهدم و از میدان خارج کردند. در این جنگ ۳۵۰۰نفر از نیروهای دشمن از بین رفته و مجروح شدند و صدها نفر به اسارت درآمدند. در این عملیات حدود ۴۰۰دستگاه ‌تانک، توپ و… به غنیمت یمنی‌ها درآمد.

* چهار: اهمیت این منطقه از نظر عملیات نظامی چیست؟ به نوشته زارعی «جوف و مأرب که میدان «عملیات بنیان‌مرصوص» بودند از حیث سیاسی و نظامی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند. جوف از یک‌سو مهم‌ترین نقطه اتصال عربستان به مناطق شمالی یمن و از سوی دیگر با اشراف به پایتخت دارای موقعیت راهبردی است.

مأرب نیز علاوه‌بر دو جنبه اقتصادی و سیاسی، از آنجا که از یک‌سو ضلع شرقی امنیت پایتخت وابسته به آن است و از سوی دیگر نقطه مرکزی حضور نیروهای وابسته منصور‌ هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن می‌باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. آزاد‌سازی مناطقی که هفته گذشته صورت گرفت، راه را برای آزاد‌سازی کامل دو استان مأرب و جوف باز می‌کند.»

* پنج: جالب است بدانید که به گفته ژنرال الحوثی نیروهای ائتلاف سعودی چند روز پیش از عملیات با حجم وسیع نیرو و امکانات سعی کرد به سمت صنعاء پیشروی کند اما زمینگیر شده و عقب‌نشینی کردند و بعد از آن بود که یمنی‌ها تاسیسات آرامکو را هدف قرار دادند. از این روست که باید گفت در دو هفته گذشته و بعد از مدتی آرامش، روند تحولات به شدت به نفع انصارالله تغییر کرده است.

کدخبر: ۳۰۷۸۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر