کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۷۴۹۷
تاریخ خبر:

چگونه فوتبال، اسپانیا را به خاک سیاه نشاند

روزنامه هفت صبح، محمد جواد جعفریان| یک روایت دست‌ اول از مادرید؛ برای شما و بسیاری در سراسر جهان این سوال هست که چرا آمار ابتلا و کشته‌های کرونا در اسپانیا اینقدر بالاست؟! کشوری که اقتصاد ١٢جهان است، یکی از پایین‌ترین آمارهای مرگ و میر قلبی در جهان را دارد،جزو سه کشور اول میزبان توریسم دندانپزشکی دنیاست و ساختار بهداشتی و پزشکی و بیمارستانی مطلوب و استانداردی برای جمعیت ۴٧ میلیونی خود دارد که مبتنی بر سرمایه گذاری گسترده نظام قوی بانکی آن در این حوزه است(دو بانک از ۵ بانک اول اتحادیه اروپا اسپانیایی وهمین ٢ بانک جزو ۶بانک اول خارجی فعال در ایالت متحده آمریکا هستند)و دولت سوسیالیست فعلی آن به افزایش رفاه عمومی و سلامت توجه ویژه دارد.

همین ۴-۵ ماه قبل شاخص جهانی سلامت بلومبرگ با کمک سازمان بهداشت جهانی رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ کشورهای سالم و ناسالم دنیا را منتشر کرد که نشان می‌داد اسپانیا سالم‌ترین مردم جهان را دارد و این کشور از ۱۰۰ امتیاز ۹۲.۷۵ امتیاز را کسب کرده بود. نرخ امید به زندگی در اسپانیا ۸۳.۵ سال است که قراراست تا سال ۲۰۴۰ به ۸۵.۸برسد. در این شاخص بندی ژاپن و آلمان بعد از اسپانیا قرار گرفتند.
حتی اسپانیا که بعد از آمریکا بزرگترین سرمایه‌گذار در کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی است، یکی از ١٠ حوزه اول سرمایه‌گذاری‌اش در این کشورها حوزه بهداشت و درمان و بیمه‌های مرتبط با آن است.

حال اخبار دنیا پر شده از اسپانیایی که شاهد پر شدن بیمارستان‌هایش از انبوه بیماران کرونا زده و رشد عجیب کشته‌های روزانه است!
کشوری که بالاتر از چین و ژاپن و انگلستان نزدیک به ۱۰ تخت ICU به ازای هر یکصدهزار نفر جمعیت خود دارد و از این جهت در رتبه۶ دنیاست.
بله! درست است که اسپانیا در ٢٠١٩ میزبان نزدیک به ٨٣ میلیون توریست بوده و سال‌هاست به همراه فرانسه در رتبه نخست جلب توریست دنیا قراردارد، بسیاری از این توریست‌ها هم همیشه چینی‌ها هستند!

و درست است که اسپانیا در عمل به قواعد اتحادیه اروپا محدودیت مرزی ندارد و مردمانش روابطی نزدیک با ایتالیایی‌ها و آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها دارند، شهرهای زیادی در این کشور غالبا آلمانی‌نشین یا فرانسوی نشین و…هستند کشورهایی که الان جزو کانون‌های کرونای اروپا هستند. بله!…اما حقیقت امر نشان می‌دهد شیوع اینچنین بی‌پروا و گسترده کرونا در این کشور دلایل دیگری هم دارد!

در روزهای آخر ماه فوریه یعنی بیشتر از ٣٠ روز قبل زمانی که ویروس‌ها داشتند پنهانی و خزنده ایتالیا را تصرف می‌کردند حدود ١۵ هزار نفر اسپانیایی شاد و خرم به شهر برگامو ایتالیا رفتند تا در کنار ٢۵ هزار ایتالیایی مسابقه تیم‌های والنسیا و آتلانتا برگامو ایتالیا را تماشا کنند! خدا می‌داند آنها با چه مقدار ویروس به شهرهایشان در اسپانیا برگشتند! اکنون برگامو به نسبت جمعیت بالاترین میزان ابتلا و مرگ بر اثر کرونا در جهان را دارد.

موضوع و گاف مهم بعدی باز هم فوتبالی بود؛ قمار بزرگ اسپانیایی‌های عاشق فوتبال با برگزاری ال‌کلاسیکو در ورزشگاه سانتیاگوبرنابئو رقم خورد آن‌هم همین ٢۵ روز قبل با حضور دهها هزار نفر مادریدی و البته افرادی از سراسر اسپانیا! ٨١ هزار اسپانیایی در این ورزشگاه با بافت فشرده خاص آن در وسط شهر مادرید ساعت‌ها دور هم جمع شدند و بعد هم در خیابان‌های اطراف و سطح شهر مادرید پیروزی رئال مادرید را جشن گرفتند!

اما اکنون انگشت اتهام به سمت سازمان‌های فمینیستی نیز رفته! آنهایی که با وجود هشدارهای زیاد درباره خطر شیوع کرونا، همین ٢٠ روز قبل در قالب راهپیمایی ٨ مارس و روز جهانی زن به‌صورت انبوه و چند ده هزارنفری در مادرید و بارسلونا و والنسیا و…به خیابان‌ها آمدند و تقریبا هیچکدام ماسک بر صورت نداشتند! دو شهر اول اکنون جزو کانون‌های اصلی کرونا در اسپانیا هستند.

اکنون کرونا بی‌رحمانه اسپانیا را در چنگال خود می‌فشارد، تمام هتل‌های بسیار پرتعداد این کشور از جنوبی‌ترین نقطه در جزایر قناری در وسط اقیانوس اطلس تا بیلبائو در شمال کشور و مرز فرانسه از مسافران تخلیه اجباری شده‌اند و مشاغل پرتعداد وابسته به توریسم در این کشور خانه‌نشین شده‌اند.

به‌طور سنتی و سالانه شروع ماه آوریل و تعطیلات تقریبا ۱۰روز Semana Santa (یعنی همین روزها) در اسپانیا ماه آغاز هجوم توریست‌ها از سراسر دنیا به این کشور است روندی که هر سال از این روزها آغاز و تا اکتبر یعنی اوایل آبان ماه ادامه می‌یافت. اکنون اما صنعت بسیار بزرگ توریسم اسپانیا در توقف کامل فرو رفته و ضربه‌ای چندین میلیارد یورویی را تجربه می‌کند.تا امروز ٣۵٠هزارنفر متقاضی جدید بیمه بیکاری شده‌اند که بخشی از ٩٠٠ هزار نفری هستند که مشمول قاعده موسوم به ERTE در این کشور( اخراج موقت کارکنان)شده و بیکار شده‌اند.

اکنون باید دید بعد از فروکش کردن کرونا، اقتصاد اسپانیا از این ضربه کاری جان به در می‌برد؟اقتصاد کشوری که همیشه کسب درآمد از فوتبال جزو پایه‌های آن بوده، حالا اسیر چند بی مبالاتی فوتبالی و ملاحظه‌کاری‌ها با فعالان جنبش زنان و راهپیمایی بی‌موقع آنها شده.این وضعیت جمله‌ای پرتکرار از زبان برخی مردان سنتی و میانسال اسپانیش را به خاطر می‌آورد که همیشه می‌گویند قوانین در اسپانیا فقط به نفع سه چیز است: مالیات، زنان و فوتبال!

* پاورقی: البته این نکته راهم باید اضافه کرد که در اروپا و برخی کشورها پیدا کردن کیس‌های کرونا غالبا به‌صورت فعال است؛ مثلا در کره جنوبی تا ۵ لایه تماس شخص مثبت را تست می‌کنند. یا در اسپانیا درباره یک مسافربرگشته از چین به شهر سوویا که تست کرونایش مثبت شده بود، تمام مسافران صندلی‌های اطرافش در هواپیما را خواسته و تست کردند که یک دلیل افزایش کیس‌های مثبت در کشورهای اروپایی این نکته است و در حقیقت هم باید تا ۵ لایه را بررسی بکنند تا ریشه کنی کرونا یا مهار آن معنا یابد.

کدخبر: ۳۱۷۴۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر