کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۴۴۲۰
تاریخ خبر:

چگونه روسیه مشتری ماست ایران شد؟

روزنامه هفت صبح | علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگویی که با صداوسیما داشته می‌گوید اصلاحات اقتصادی اخیر که به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی کالاها منجر شده، بازار صادراتی کشور را با تغییراتی مواجه کرده و برخی مناسبات را تغییر داده است. بخش‌های جالب حرف‌های او را با هم می‌خوانیم:

میزان صادرات به ترکیه صددرصد رشد داشته اما صادرات به عراق کم شده است. این کاهش به دلیل این بود که کالاهایی که با ارز ترجیحی تولید می‌شد، به عراق می‌رفت و چون ارزان بود، عراقی‌ها مشتری بودند اما با اصلاحات اقتصادی و حذف ارز ترجیحی از کالاها، بازار عراق از دست رفت اما با تغییر کشور هدف ما صادرکننده را به کشورهای دیگر هدایت کردیم. به طور مثال ماست را عراق ۱.۵ دلار می‌خرید، در روسیه ۲.۵ دلار خریدند و ما صادرکننده را به آنجا هدایت کردیم.

اولین اقدام دولت هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف بود، دومین اقدام رفع موانع و مشکلات و سومین و مهمترین این بود که شخص اول دولت به همراه تمامی دستگاه‌ها پیگیر حل و رفع موانع صادرات بودند. بارها شده است شخص رئیس‌جمهوری وقتی از مانعی مطلع می‌شود، بلافاصله رفع آن را پیگیر می‌شود و همین موضوع سبب می‌شود که سایر دستگاه‌ها نیز مدام از ما بپرسند مشکل کجاست که رفع کنیم.

در سال‌های گذشته غفلت محض از بازار جنوب شرق آسیا و آفریقا با توجه به تمام فرصت‌های موجود صورت گرفته است و اکنون با در اولویت قرار دادن آفریقا توانستیم صادرات به این قاره را صددرصد رشد دهیم اما باز هم عدد کم است. در سال‌های گذشته خیلی از کشورهای آفریقایی در تحریم بودند و می‌گفتند که چرا با ما وارد تجارت نمی‌شوید؟

یکی از سیاست‌های دولت همراه کردن هیأت‌های تجاری با مسئولان است. نکته مهم این است که هیچ سفری وزرا و مسئولان نداشتند مگر اینکه هیات تجاری همراه آنها باشد. همین چند وقت پیش بزرگترین هیات تجاری تاریخ را به روسیه بردیم.

وقتی توسعه بازار می‌دهیم زیرساخت مهم است، در مورد روسیه کامیون و کانتینر کم آمده و آستارا قفل شده است. چرا؟ به‌خاطر این‌که سال‌ها به آن بی‌توجه بودند و برای زیرساخت‌ها، لجستیک و حمل و نقل کاری نکردند.

در صادرات کالا در سال ۱۴۰۰ میزان ۳۹.۶ درصد نسبت به ۱۳۹۹ رشد داشته‌ایم. امروز صادرات غیر نفتی فاصله بسیار دارد با صادرات نفتی و چون توسط بخش خصوصی و خرد انجام می‌شود قابل تحریم نیست و این یعنی اقتصاد مقاومتی.

تراز تجاری کشور در ۳ ماه اول امسال به میزان ۶۰۵ میلیون دلار رشد کرده و این اتفاق در شرایطی رقم خورد که در ۳ ماه ابتدایی امسال اصلاحات اقتصادی، جنگ اوکراین و قرنطینه شانگهای را داشتیم و در این شرایط توانستیم تراز تجاری را افزایش دهیم.

ما که به گفته برخی‌ها زبان غرب را در دولت سیزدهم بلد نبودیم ۵۵درصد افزایش صادرات به اتحادیه اروپا داشتیم. علت چه بود؟ این بود که بحث معامله تجاری بر اساس منفعت کشورهاست و ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد. صادرات خدمات فنی مهندسی از ۴۹۳ میلیون دلار به دو هزار و ۳۰۵میلیون دلار رسید که همه این اتفاقات با همان اصلاحات و رفع موانع صورت گرفته است. از ۳۵ شرکت بزرگ خدمات فنی مهندسی، با همت دولت قبل بیش از ۲۰ شرکت ممنوع الخروج شدند آن هم به خاطر موانعی که در مقابلشان گذاشتند.

مهم در سوریه سیاست‌های دولت این کشور است، آنها قوانین عدم خروج ارز دارند و باید بر این اساس برنامه‌ریزی کنیم. یکسری اقدامات در حال انجام است اما سرعتش نسبت به سایر کشورها کمتر است، ما باید سوریه را به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری و دروازه ورود به کشورهای عربی نگاه کنیم و با این کشور به تولید مشترک برسیم.

کدخبر: ۴۶۴۴۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر