کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۹۴۴۶
تاریخ خبر:

چگونه برنده مزایده فروش ۲۰۷ در بورس شویم

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ثبت سفارش خرید پژو 207 در بورس کالا از امروز یکشنبه ساعت 17 در بورس کالا آغاز می‌شود ولی برخلاف آنچه در ابتدا تصور می‌کردیم، قرار نیست با قیمت 187 میلیون تومان دست مشتریان برسد. حتی احتمال اینکه بتوانید آن را با قیمتی نزدیک به 217 میلیون تومان کارخانه بخرید به‌شدت ضعیف است.

خودروهای عرضه شده در بورس، سرنوشتی شبیه مزایده‌های موجود در فیلم و سریال‌ها دارند. هرکس پیشنهاد بالاتر ارائه دهد، برنده مزایده خواهد بود. پس خریداران پژو 207 در بورس برای برنده شدن، احتمالا باید بین 233 تا 424 میلیون تومان پول خرج کنند، با اینکه در پایان ماجرا ممکن است مبلغی پایین‌تر از قیمت‌های فعلی بازار آزاد یعنی 430 میلیون بپردازند. به‌این ترتیب برنده اصلی عرضه پژو 207 در بورس، ایران‌خودرو خواهد بود که اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد، این‌مرتبه عوض دلالان به جیب خودش واریز می‌شود.

فروش پژو ۲۰۷ در بورس کالا روز دوشنبه ۳۰ آبان انجام می‌شود، اما اگر قصد خرید داشته باشید، نهایتا تا ساعت ۱۷ امروز یکشنبه ۲۹ آبان برای ثبت سفارش مهلت دارید. در خبر اولیه آمده گروه صنعتی ایران‌خودرو، هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دنده دستی سفید رنگ را در بورس کالا عرضه خواهد کرد. عرضه ۲۰۷ در بورس نسبت به‌سایر برنامه‌های مشابه متفاوت است؛

در عرضه‌های قبلی مبلغ پیش پرداخت، ۲۵درصد قیمت پایه تعیین شده بود، اما در عرضه ۲۰۷، برای ثبت سفارش خرید باید همان اول کار، ۱۰۰‌درصد قیمت پایه یعنی ۱۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را واریز کرد. تا اینجای قضیه، وسوسه‌کننده به‌نظر می‌رسد. ممکن است پیش خودتان فکر کنید می‌شود با رقمی ناچیز یک دستگاه پژو ۲۰۷ خرید، اما از این خبر‌ها نیست. در ادامه برمی‌گردیم درباره قیمت تمام شده خرید پژو ۲۰۷ در بورس کالا حرف می‌زنیم تا متوجه شویم چرا قرار نیست 207 را با قیمت کارخانه خریداری کنیم.

خریداران پژو ۲۰۷ در بورس کالا، خودرو خود را سه‌ماه بعد، در ۳۰ بهمن با فرمان برقی و رنگ سفید تحویل می‌گیرند. هرکد ملی حقیقی، مجاز به ثبت سفارش یک دستگاه خودرو است. خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته و اشخاصی که در دوره‌های گذشته قرعه‌کشی سامانه یکپارچه فروش، موفق به خرید خودرو شده‌اند امکان ثبت سفارش را پیدا نمی‌کنند. غربالگری سفارش‌ها در مرحله دوم ثبت‌نام انجام می‌گیرد. جایی که متقاضیان باید جهت ادامه مراحل خرید، همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس، به سایت ایران‌خودرو مراجعه کرده و با ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی، تکمیل وجه را انجام دهند، یک نمایندگی مجاز انتخاب کنند، بیمه‌گر موردنظر خود را روی سایت برگزینند و…

خریداران پژو ۲۰۷ در بورس حالا، حالا باید علاوه بر ۱۸۷ میلیون تومان قیمت پایه، آرام آرام شروع کنند به پرداخت بقیه رقم. اولین مورد هزینه‌های اضافی است که شامل بیمه، شماره‌گذاری و هزینه ثابت می‌شود. این رقم روی هم رفته به چهار میلیون و ۳۷۱ هزار و ۳۱۰ تومان می‌رسد. ۱۳‌درصد مالیات و عوارض قانونی هم روی این عدد می‌آید. این رقم تقریبا نزدیک به هزینه‌ای است که متقاضیان خرید پژو ۲۰۷ در طرح قرعه‌کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو پرداخت می‌کنند، اما هنوز تا قیمت پژو ۲۰۷ در بازار آزاد که ۴۳۰ میلیون تومان است، فاصله دارد. امیدوارم پیش خودتان فکر نکرده باشید کار تمام است!

بیشتر بدانید | راهنمای دریافت کد آنلاین بورس کالا
برای خرید خودرو از بورس کالا ابتدا به سایت ebgo.ir مراجعه و گزینه «اخذ کد آنلاین در بورس کالا» را انتخاب کنید. پیامی که نمایش داده می‌شود را به دقت مطالعه کنید. بهتر است پیش از انجام مراحل بعدی، تصویری از امضای خود را با فرمت png یا jpeg یا jpg و با حداکثر حجم ۱۰۲۴ کیلوبایت آماده کنید. توجه داشته باشید که باید با خودکار مشکی یا آبی در زمینه کاملا سفید امضا کرده و از آن عکس بگیرید. کد ملی و شماره همراه خود را که در سامانه سجام ثبت کرده‌اید، وارد کنید.

کد پنج رقمی که از طرف سامانه سجام برای شما پیامک می‌شود را وارد کنید. مشخصات فردی خود را تکمیل کنید. اطلاعات نشانی خود را تکمیل کنید. اطلاعات شغلی خود را تکمیل کنید. توجه داشته باشید که در بخش نوع فعالیت باید گزینه «خریدار خودرو» را انتخاب کنید. اطلاعات مالی خود را تکمیل کنید. اطلاعات بانکی خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که معرفی‌نامه حساب وکالتی بازار فیزیکی بورس کالا را از همین صفحه می‌توانید دانلود و چاپ کنید. تصویر نمونه امضا خود را در چارچوب مشخص شده ارسال کنید. توجه کنید که ارسال تصویر امضا الزامی و ارسال سایر مدارک، اختیاری است.

تیک مربوط به «کد بازار فیزیکی بورس کالا» و تیک مربوط به تایید و تعهد به صحت اطلاعات را فعال کنید. در نهایت گزینه «قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی» را انتخاب کنید که صدور کد بورس کالای شما در دستور کار قرار بگیرد. هنگام ثبت درخواست کد بورسی بورس کالا برای خرید خودرو، از ثبت درخواست برای کد بازارهای مالی بورس کالا خودداری کنید. در صورت موفقیت‌آمیز بودن فرآیند ثبت درخواست دریافت کد بورسی بورس کالا، پیامکی از طرف کارگزاری برای شما ارسال می‌شود. پس از صدور کد بورس کالا، نام کاربری و رمز عبور شما در سامانه ebgo.ir از طریق پیامک در اختیار شما قرار می‌گیرد. در نخستین ورود به این سامانه، باید رمز عبور خود را تغییر دهید.

چگونه در بورس کالا پژو ۲۰۷ بخریم؟
خرید خودرو در بورس علاوه بر ثبت‌نام سجام، به کد بورس کالا نیاز دارد. کد بورسی کالا متفاوت از کد بورسی اوراق بهادار است. جهت دریافت کد بورسی کالا باید به سامانه خرید آنلاین بورس کالا در کارگزاری‌ها مراجعه کرد. داشتن حساب وکالتی نیز یکی از الزامات خرید خودرو در بورس است. حساب وکالتی در واقع حساب بانکی مشتری است که جهت واریز وجوه پیش‌پرداخت نزد یکی از بانک‌های منتخب افتتاح شده و برای مسدود کردن وجوه واریزی به بورس، وکالت داده می‌شود تا در زمان انجام معامله به نام مشتری، وجه مسدودی به حساب تعریف‌شده کارگزار منتقل شود.

در ضمن اگر معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد می‌شود.
هنگام ثبت‌نام در کارگزاری، معرفی‌نامه آنلاین جهت افتتاح حساب وکالتی برای متقاضی صادر می‌شود که می‌توان آن را به یکی از بانک‌های منتخب ارائه کرد. پس از افتتاح حساب وکالتی، باید دوباره به سایت کارگزاری برگردید و شماره حساب وکالتی خود را ثبت کنید تا فرآیند ثبت‌نام شما تکمیل شود. کارگزاری‌ها به این ترتیب از طرف شما وکالت پیدا می‌کنند، در صورت موافقت با پیشنهاد شما و موفقیت‌آمیز بودن خرید، هزینه آن را از بانک به فروشنده کالا منتقل کنند.

برای ثبت سفارش خودرو، یکبار دیگر باید وارد سایت کارگزاری شوید و پس از واریز مبلغ پیش‌پرداخت، سفارش خرید خود را ثبت کنید. زمان ثبت سفارش برای هر خودرو، معمولا تا ساعت ۱۷ روز قبل عرضه است. قیمت‌گذاری برای خرید خودرو در بورس نیز به دو صورت انجام می‌شود. در حالت اول فرد، قیمت مورد نظر خود را برای خرید در سامانه ثبت می‌کند و در صورتی که قیمت معاملاتی با قیمت مورد نظر فرد برابر باشد، معامله انجام می‌شود.

فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که حداقل قیمتی که می‌توانید در سامانه ثبت کنید، همان قیمت پایه اعلامی در اطلاعیه عرضه خودرو در بورس است. در حالت دوم، فرد اختیار قیمت‌گذاری را به کارگزار واگذار می‌کند. در این حالت کارگزار با بررسی قیمت‌های درج شده در روز عرضه، قیمت مناسب جهت خرید را برای مشتری ثبت می‌کند. معمولا کارگزار سعی دارد بهترین قیمت برای خرید را با بررسی قیمت‌های سایر خریداران ثبت کند و از خرید با قیمت‌های بالاتر از قیمت بازار خودداری می‌کند.

بیشتر بدانید | راهنمای افتتاح حساب وکالتی
حساب وکالتی، حسابی است که مشتری باید پیش پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز کند و کارگزاری نیز دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد. افتتاح حساب وکالتی فعلا در بانک ملت، ملی ایران، صنعت و معدن، سامان، اقتصاد نوین، کشاورزی، توسعه صادرات، شهر، پارسیان و رفاه کارگران افتتاح می‌شود.

برای افتتاح حساب وکالتی ابتدا باید فرم معرفی‌نامه (که در مراحل نحوه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا به آن اشاره شد) را دانلود و چاپ کنید. سپس به همراه این معرفی نامه و سایر مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب، به یکی از شعب بانک مربوطه مراجعه کنید. پس از افتتاح حساب وکالتی، مجددا به سایت ebgo.ir مراجعه و سپس گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار» را انتخاب کنید.
وقتی تمام این مراحل را انجام دادید، تازه وقت ثبت سفارش خرید خودرو فرا می‌رسد.

دوباره وارد ebgo.ir شوید و این‌بار روی گزینه «عرضه‌ها و سفارش‌ها» کلیک کنيد که به صفحه کالاهای عرضه شده هدایت شويد. پس از کلیک روی این گزینه به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که باید در آن تابلوی معاملات مورد نظر را انتخاب کنید. در اینجا منظور «تالار خودرو» است. پس از انتخاب تالار، لیستی از خودروهای قابل عرضه به همراه تاریخ عرضه، قیمت پایه، محل انبار، نوع تسویه و سایر اطلاعات به شما نمایش داده می‌شود.

مقابل نام هر کالا (خودرو)، گزینه اطلاعات بیشتر وجود دارد که با کلیک روی آن می‌توانید در خصوص هر خودرو اطلاعات کامل را مشاهده کنید. این اطلاعات شامل مشخصات خودروی قابل عرضه، حداکثر قیمت مجاز،‌درصد پیش‌پرداخت، فایل پیوست مربوط به هر خودرو و… است. فایل پیوست شامل اطلاعات، بخشنامه‌ها و نکات لازم برای ثبت سفارش است.

همچنین در این فایل لیست عاملیت‌ها (نمایندگی‌ها) به همراه آدرس و شماره تماس آن‌ها به‌منظور تحویل خودرو درج شده است. همچنین بازه زمانی دریافت خودرو و مواردی همچون هزینه نگهداری نیز در این فایل ذکر شده است. پس از مطالعه فایل‌ها می‌توانید با کلیک روی گزینه ثبت سفارش اقدام به ارسال سفارش با قیمت مورد نظر خود کنید. در صورت تمایل می‌توانید قیمت دوم خرید خود را نیز در سامانه وارد کنید. همچنین می‌توانید با فعال کردن گزینه «ارسال سفارش باز» این امکان را فراهم کنید که کارگزاری برای شما رقابت را انجام دهد.

قیمت نهایی پژو ۲۰۷ در بورس کالا
قیمت پژو ۲۰۷ در بورس، از دو بخش تشکیل می‌شود؛ اول قیمت پایه یعنی همان ۱۸۷ میلیون، به‌اضافه چهار میلیون و ۳۷۱ هزار تومان هزینه‌ها و دوم قیمت تمام شده. قیمت تمام شده خودرو‌های عرضه شده در بورس، تابع قیمت معاملاتی آن‌ها است؛ بنابراین برای محاسبه قیمت دقیق یا قیمت نهایی پژو ۲۰۷ در بورس باید تا روز عرضه صبر پیشه کنیم. هر چند الان هم می‌توان با یک‌سری محاسبات آن را به‌طور حدودی تخمین زد.

فروش خودرو در بورس کالا بر اساس مزایده و ارائه پیشنهاد قیمت بالاتر خریداران انجام می‌شود. یعنی کالا در نهایت به خریداری تعلق می‌گیرد که قیمت بالاتری پرداخت کند؛ بنابراین از همین حالا می‌توان حدس زد قیمت فروش پژو ۲۰۷ در بورس کالا بالاتر از قیمت کارخانه و سامانه یکپارچه فروش خودرو و نزدیک به قیمت بازار آزاد یا همان ۴۳۰ میلیون تومان است. فروش پژو ۲۰۷ در بورس کالا از قاعده عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند و قیمت تمام شده آن بر اساس رقابت خریداران تعیین می‌شود.

در حقیقت این خود متقاضیان هستند که قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ را در بورس کالا تعیین می‌کنند. با توجه به آنکه قیمت ۲۰۷ در بازار ۴۳۶ میلیون تومان است، حداکثر قیمت پژو ۲۰۷ در بورس کالا برای ثبت سفارش، ۳۸۶ میلیون تومان خواهد بود. چون تحویل پژو ۲۰۷ عرضه شده در بورس سه‌ماهه است و امکان دریافت فوری خودرو وجود ندارد. بنابراین، با توجه به خواب سه‌ماهه پول، عدد ۳۸۶ میلیون تومان تقریبا معادل همان ۴۳۶ میلیون تومانی خواهد بود که الان برای خرید پژو ۲۰۷ در بازار نیاز است.

خریداران پژو ۲۰۷ در بورس، می‌توانند با ارائه پیشنهاد‌هایی با ۱۰‌درصد، ۲۰‌درصد، ۳۰‌درصد، ۴۰‌درصد، ۵۰‌درصد، ۶۰‌درصد، ۷۰‌درصد، ۸۰‌درصد، ۹۰‌درصد، ۱۰۰‌درصد یا حتی ۱۰۶‌درصد بالاتر از قیمت پایه، برنده مزایده شوند. نهایتا خرید پژو ۲۰۷ در بورس کالا تنها وقتی کامل می‌شود که پیشنهاد شما برنده شود و بتوانید در مهلت تعیین شده باقی‌مانده پول را واریز کنید.

بیشتر بدانید | تجربه‌های مشابه عرضه خودرو در بورس
سومین برنامه فروش خودرو‌های گروه بهمن در بورس با عرضه، ۱۹۶دستگاه فیدلیتی پنج نفره با قیمت پایه ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۹۶ دستگاه فیدلیتی هفت نفره با قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومان روی تابلو رفت که نهایتا فیدلیتی هفت‌نفره با قیمت یک میلیارد و ۹۶ میلیون تومان به‌فروش رسید. قیمت پایه دیگنیتی پرایم نیز در بورس کالا ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در نهایت رنگ سفید آن با قیمت تمام شده یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان و رنگ مشکی آن یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون تومان به فروش رسید.

کدخبر: ۴۸۹۴۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر