کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۲۶۵
تاریخ خبر:

چگونه‌ از دست گلکسی‌های تکراری راحت شویم؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| شکی در برتری‌های فنی آیفون ۱۲ پرومکس، Galaxy S21 و سری نوت سامسونگ نیست. حتی هوآوی P50 را می‌توان به دلایلی مشابه ستایش کرد اما چون در حال حاضر ممکن نیست مثل فصل برداشت گلابی، آستین‌هایمان را بالا بزنیم و از درخت گوشی‌های ۲۰،۳۰ میلیون تومانی بچینیم، چاره‌ای نیست که کمی درباره بازار موبایل اطلاعات بیشتری کسب کنیم. حتما می‌دانید که سامسونگ هنوز بیشترین تعداد موبایل‌های وارداتی و سهم قابل توجهی از بازار را به‌خود اختصاص داده است.

اما تا کی ته هر چی یک گلکسی بیندازیم و قالب‌های صابون زشت کره‌ای را بخریم؟ حتی از نظر فنی در شرایط کاملا برابر یک گوشی گلکسی قیمت بیشتری نسبت به برندهای کمتر شناخته شده در کشور دارد. گفتیم در کشور چون در دنیا وضع فرق می‌کند. شیائومی حتی موفق شده اپل را بگیرد یا اوپو و وان‌پلاس می‌توانند گوشی‌هایی تولید کنند که ستایش کاربران و منتقدان حوزه تکنولوژی را به‌همراه داشته باشد. این نوشته کمک می‌کند تصمیم بهتری بگیرید.

‌اعتماد کردن به برندهای جدید
ریلمی، اوپو و موتورولا برندهای مشهوری در دنیای موبایل هستند اما در ایران خریداران با دیده تردید به آنها نگاه می‌کنند. قطعا انتخاب این برندها معایبی خواهد داشت. مثلا اولین چالش نبود قطعات است. این موضوع درباره بعضی موبایل‌های موتورولا و تمام موبایل‌های ریلمی و اوپو صادق است. قطعات این گوشی‌ها به‌سختی پیدا می‌شود. همچنین به‌سختی می‌توانید برای این گوشی‌ها لوازم جانبی مثل قاب پیدا کنید.

در بازار که حداقل این شکلی است و نهایتا شاید مجبور باشید به خرید لوازم جانبی از فروشگاه‌های اینترنتی کفایت کنید که کار اعصاب‌ خرد‌کنی است. اما چرا این گوشی‌ها کم‌فروش هستند؛ جواب ساده است چون واردکننده‌‌‌هایشان دست به تبلیغ نمی‌زنند و اعتماد مردم هم پایین است در عوض می‌توانید به این نکته توجه کنید که بعضی مدل‌ها را در دنیا ستایش می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر بهتر است بدانید ریلمی را برندی چینی است که گوشی‌هایش را در هند هم تولید می‌کند. رابط کاربری گوشی‌های ریلمی تقریبا مشابه اندروید خام است و رابط کاربری اوپو چندان جذاب نیست. حداقل کاربران غیرحرفه‌ای امکان دارد از دست آن کلافه شوند.

تکلیف Mi 10 Lite 5G را روشن کن!
می ۱۰ لایت فایو جی محصول شیائومی است و از جمله اولین گوشی‌های سازگار با نسل پنج به‌حساب می‌آید. به‌طور کلی باید آن را در بازار یک ناکام شکست‌خورده بنامیم که این سرخوردگی بیشتر از غربت این گوشی سرچشمه می‌گیرد. یکی از اتفاقات مهم و قابل توجه این است که الان قیمت این گوشی تا حدود هفت میلیون تومان رسیده و در مقایسه با یک سال قبل تقریبا نصف شده است. غیر از مسئله قیمت می ۱۰ لایت فایو جی دوربین خوبی دارد، پردازنده‌اش کاملا آبرومند است، صفحه‌نمایش AMOLED شفاف تجهیز شده و یک باتری چهار هزار و ۱۶۰میلی‌آمپرساعتی همراه خود دارد. ضخامت زیاد و‌ وزن بالایش را شاید دوست نداشته باشید اما به‌خاطر وجود شارژ سریع و آدابتور ۲۰ واتی احتمالا دلتان را به‌دست می‌آورد.

تفاوت سری‌های مختلف شیائومی چیست؟
شیائومی گوشی‌های خود را در قالب چند سری به بازار عرضه می‌کند. مثلا گوشی‌های سریMi به‌عنوان گوشی‌های مرغوب شیائومی شناخته می‌شوند. پرچمداران این برند از جمله این گوشی‌ها هستند و به‌همین دلیل سخت‌افزارهای قدرتمند و دوربین‌‌های پیشرفته‌ای روی آنها دیده می‌شود. اگر در پایان اسم گوشی حرف i، t و x آمده باشد معمولا مشخصات نزدیک به پرچمدار اصلی دارند. وجود عنوان اولترا هم در نام یک گوشی نشان می‌دهد قوی‌ترین و گران‌ترین گوشی سال شیائومی است.

وجود عبارت لایت در نام گوشی نشان‌دهنده مشخصات فنی و عملکرد ضعیف‌تر نسبت به نسخه‌های عادی با قیمت پایین‌تر است. عبارت Mi Note در اسم گوشی نشان می‌دهد در ساخت آن تمرکز روی قیمت پایین و وجود برخی مشخصات و ویژگی‌های مشترک با پرچمداران بوده است. چیزهایی مثل باتری بزرگ، نمایشگر بزرگ و خمیده و…گوشی‌های شیائومی با عبارت Mi Mix اغلب گران‌تر از حالت معمولی و گوشی‌های عادی هستند. بدنه این گوشی‌ها متفاوت است و با کیفیت بیشتری ساخته می‌شود. معمولا یک نکته یا ویژگی مدرن در آنها به چشم می‌خورد.

یک گوشی با عبارت Pro نسخه وسط گوشی‌های عادی و اولترا به‌حساب می‌آیند. مشخصات فنی آنها به‌طور عموم برتری‌هایی نسبت به نسخه عادی دارد و در عوض گران‌تر فروخته می‌شوند.گوشی‌های سری Redmi (ردمی) اغلب کیفیت ساخت و مشخصات فنی پایین‌تری نسبت به گوشی‌های Mi دارند و بیشتر یک گوشی میان‌رده در نظر گرفته می‌شوند. قیمت مناسب اولین ویژگی مثبت این گوشی‌هاست که سبب می‌شود محبوب باشند. خود این گوشی‌ها دسته‌های مختلفی دارند. مثلا حرف S نشان‌دهنده مشخصات فنی بهتر است و در نسخه C قیمت ارزان‌تر با مشخصات فنی و دوربین ضعیف‌تر موردنظر بوده است.

سری A پایین‌ترین و ارزان‌ترین نسخه‌های گوشی شیائومی را در خود جای داده است؛ مناسب برای کاربری ساده و روزمره. پسوند T نشانه مشخصات فنی و دوربین با کیفیت‌تر نسبت به نسخه‌های عادی است. سری ردمی نوت در مقایسه با نسخه‌های پایه خود از مشخصات فنی بهتری بهره می‌برند. کیفیت ساخت این گوشی‌ها بیشتر است اما در عین حال مدل‌های ردمی نوت را هنوز به‌عنوان موبایل‌هایی اقتصادی با دوربین قوی می‌شناسند.

حالا به سری پوکو می‌رسیم؛ عبارت Poco در یک گوشی نشان می‌دهد با گوشی پرچمدار اقتصادی طرف هستیم. کلا عبارتی ساختگی است مثل سیاستمدار جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا. با این حال سری Poco حداقل در مقایسه با سری Mi یا سایر پرچمداران از کیفیت ساخت پایین‌تری برخوردار هستند اما سخت‌افزار قدرتمند مزیت رقابتی آنها در کنار قیمت پایین خواهد بود. پسوند C‌ در یک گوشی Poco نشان‌‌دهنده قیمت کمتر است. اگر یک گوشی پوکو عبارت C را در نام خود داشت، باید آن را یک میان‌رده حساب کنید.

پسوند X نشان‌دهنده یک گوشی سرگردان بین پرچمداران و میان‌رده‌هاست و سرانجام حرف F نشان‌دهنده گران‌ترین گوشی‌های سری Poco است.شیائومی یک سری گوشی با عنوان Black Shark تولید می‌کند. این برند زیرمجموعه شیائومی است و به‌ طراحی و ساخت گوشی‌های مخصوص بازی مشغولیت دارد. بلک شارک با تولید گوشی‌های گیمینگ با قیمت‌های مناسب، تلاش می‌کند دسته‌ مهمی از کاربران را به‌سمت خود بکشاند.

Mi Mix 4؛ دوربین سلفی را مخفی کن!
Mi Mix 4 جزو اولین گوشی‌های موبایل است که خودش را از قید و بند طراحی قدیمی دوربین‌های سلفی رها کرده و دیگر مجبور نیستیم آن حفره زشت و بدقواره را روی نمایشگر تحمل کنیم. شیائومی برای این کار دوربین سلفی را به زیر صفحه‌نمایش منتقل کرده است. به‌جز این دلایل غیرقابل چشم‌پوشی دیگری برای دوست داشتن Mi Mix 4 وجود دارد. مثل نمایشگر ۶.۶ اینچی Curved، پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸، دوربین سه‌گانه ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی، باتری باظرفیت چهار هزار میلی‌آمپر ساعت و تونایی شارژ ۱۲۰ واتی. رسما برای خودش لعبتی است.

شیائومی چطوری مچ اپل را خواباند؟
شیائومی حالا رسما بزرگترین برند موبایل جهان به‌حساب می‌آید. آنها در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده‌اند. یک سال بعد اولین موبایل هوشمند خود را معرفی کردند. سال ۲۰۱۳ از اولین گوشی لاید ردمی پرده‌برداری کردند و سال ۲۰۱۴ به‌عنوان بزرگترین برند موبایل در چین شناخته شدند و پا به بازاری بزرگ مثل هند گذاشتند. شیائومی در سال ۲۰۱۶ به درآمد یک میلیارد دلاری رسید و سال ۲۰۱۷ بزرگترین برند موبایل هند لقب گرفت. برای این کار تنها به سه سال زمان نیاز داشتند. سال ۲۰۱۸ شیائومی قدم به بازار مالی هنگ‌کنگ گذاشت و سال ۲۰۱۹ برند ردمی را به‌عنوان برندی مستقل معرفی کرد. همان سال وارد لیست ۵۰۰ تایی Fortune Globale شد. سال ۲۰۲۱ هم عنوان بزرگترین برند موبایل دنیا را مال خود کرد.

رده‌بندی بهترین گوشی‌ها با بهترین دوربین عکاسی
لابد الان دارید به آیفون ۱۲ پرومکس و آیفون ۱۲ پرو فکر می‌کنید، ولی نه از این خبر‌ها نیست! این دوتا با امتیاز ۱۳۰ و ۱۲۸ به ترتیب در رتبه نهم و دهم جدول قرار دارند و Vivo X50 Pro Plus را بالای سر خود می‌بینند.Oppo Find X3 Pro هم در بخش عکاسی امتیاز بهتری نسبت به گوشی‌های پرادعای آیفون کسب کرده. هوآوی P40 Pro با ۱۳۲ امتیاز صاحب رتبه ششم است. شیائومی Mi 10 Ultra در رتبه پنجم قرار گرفته، هوآوی Mate 40 Pro چهارم است و هوآوی Mate 40 Plus را بالای سر خود در جایگاه سوم می‌بیند.

شیائومی Mi 11 Ultra با ۱۴۳ امتیاز دوم و بالاخره در جایگاه اول با امتیاز ۱۴۴ باید به احترام هوآوی P50 Pro کلاه از سر برداریم. این گوشی همراه برادر کوچکتر خود یعنی هوآوی P50 تقریبا ۱۰، ۱۲ روز پیش در چین معرفی شده‌اند و دوربین اصلی هر دو یکسان است. جفت‌شان حسگر ۵۰ مگاپیکسلی با لنز ۲۳ میلیمتری و دیافراگم f/1.8 دارند که به لرزشگیر اپتیکال مجهز است. هوآوی P50 پرو همچنین یک دوربین ۴۰ مگاپیکسل سیاه و سفید هم دارد.

رده‌بندی بهترین گوشی‌ها با بهترین ظرفیت باتری
پنج هزار میلی‌آمپر روی کاغذ عدد‌های بزرگی هستند؛ برای همین مثلا ممکن است به گوشی‌هایی مثل Galaxy A72 و Galaxy S21 Ultra زیادی احترام بگذارند، ولی در همین بازار خودمان می‌توان Poco X3 Pro را پیدا کرد که ظرفیت باتری آن به پنج هزار و ۱۶۰ میلی‌آمپر ساعت می‌رسد. Redmi Note 9T، ROG Phone 5 و Moto G10 Power را هم داریم با باتری به گنجایش باتری معادل شش هزار میلی‌آمپر ساعت.

این سه تا به‌طور مشترک رتبه دوم را در اختیار دارند، اما مدال طلا می‌رسد به Galaxy M62 با یک باتری هفت هزار میلی‌آمپر ساعتی. این Galaxy M62 را در ایران به‌سختی می‌توان پیدا کرد، اما اگر پیدا کنید حدود ۱۲ میلیون تومان ارزش دارد. غیر این باتری بزرگ و جادار، می‌توان برای دوربین سلفی قدرتمند، نمایشگر بزرگ و باکیفیت، سخت‌افزار سریع و چابک، قابلیت شارژسریع ۲۵ واتی و امکان شارژ معکوس آن هم احترام قائل بود. هرچند مثلا وزن ۲۱۸ گرمی آن روی اعصاب است و فعلا از نسخه ۵G خبری نیست.

کدخبر: ۴۱۰۲۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر