کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۱۴۴۴
تاریخ خبر:

چپ‌های ضد چین، راست‌های ضد آمریکا

روزنامه هفت صبح، مصطفی‌آرانی | دو اقتصاددان از طیف نهادگرا یا حلقه دین اقتصاد یا به عبارت دیگر از اقتصاددانان نزدیک به میرحسین موسوی، در یک هفته، به شدت از قرارداد احتمالی ایران و چین انتقاد کردند.

این در حالی است که این قرارداد تا به حال، مخالفانی از طیف جبهه پایداری (مثل آقاتهرانی که درباره آن توئیت کرده بود) و اپوزیسیون داشت و صدای مخالفت با آن بیش از هر جای دیگری در فضای مجازی شنیده می‌شد اما حالا ظاهرا باید شاهد آن باشیم که در بخش رسمی و البته با کمال تعجب اقتصاددانان نزدیک به اندیشه چپ که اندیشه استقلال اقتصادی در میان آن‌ها اهمیت دارد با آن مخالفت کنند؛ آن هم در حالی که اقتصاددانان نزدیک به اندیشه راست مثل سعید لیلاز که بیش از استقلال اقتصادی طرفدار توسعه هستند؛ با آن موافقت کرده بودند.

روایت ماجرا را از مصاحبه سعید لیلاز با روزنامه ایران یعنی روزنامه دولت آغاز کنیم. لیلاز یکی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی است که دست کم از نظر اقتصادی در منتهی‌الیه لیبرالیسم ممکن در ایران ایستاده است. او روز ۳۰ تیر ماه با این روزنامه مصاحبه کرده و در آن به صورت تمام قد از قرارداد با چین دفاع کرده و حتی آن را ابزاری دانسته برای مقابله با آمریکا.

به این سخنان توجه کنید: «معتقدم این قرارداد در وهله اول موازنه را به روابط خارجی ایران بازمی‌گرداند و در مرحله دوم از زیاده خواهی‌های غرب به‌ویژه ایالات متحده آمریکا جلوگیری و به بی‌عملی اروپا پاسخی مثبت می‌دهد…الان کسانی که می‌خواهند ایران زنده بماند و غصه ایران را می‌خورند باید از این قرارداد استقبال کنند. برای اینکه هم فشار را از روی کشور کم می‌کند و هم قدرت چانه زنی ما را در برابر غرب بالا می‌برد.»

در همان روز سایت جماران خبر می‌دهد که فرشاد مومنی در یک نشست مجازی و از طریق اینستاگرام در موسسه دین و اقتصاد درباره تفاهم‌نامه ۲۵ ساله با دولت چین سخنانی گفته که رویکرد کلی آن به شدت انتقادی است و مثلا در بخشی از آن آمده است: «چین نمی‌خواهد برای ما خیرات کند و ما باید این را بفهمیم. اگر هر لحظه منافعش اقتضا کرد به سهولت زیر تعهداتش خواهد زد همانگونه که قبلاً فرانسوی‌ها، آلمانی‌ها، آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، پرتغالی‌ها و دیگران این کار را با ما کردند. ما باید به‌جای ترویج اندیشه‌ اتکا به دیگران روی ارتقای بنیه‌ تولیدی و پیوند حکومت با مردم ایران کار کنیم، راه نجات ما از این مسیر می‌گذرد.»

و حالا هم سخنان باورنکردنی حسین راغفر در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ملی علیه این قرارداد منتشر شده است. گزیده مصاحبه او را بخوانید: «واقعیت این است که چینی‌ها به ایران به عنوان یک متحد استراتژیک نگاه نمی‌کنند؛ بلکه به عنوان یک مشتری بزرگ نگاه می‌کنند.

کشورهایی که با چین قرارداد اقتصادی منعقد کرده‌اند پس از مدتی به کشورهای بدهکار تبدیل شده و در واقع به مستعمره‌های اقتصادی چین تبدیل شده‌اند. مردم ایران پایمردی‌های زیادی برای استقلال کشور انجام داده‌اند و شهدای زیادی نیز در این راه تقدیم کرده‌اند. به همین دلیل اگر جزئیاتی که رسانه‌های غربی از این قرارداد منتشر می‌کنند صحیح باشد این قرارداد یک خیانت بزرگ به آرمان‌های شهدای این سرزمین است.»

کدخبر: ۳۴۱۴۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر