کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۲۱۴
تاریخ خبر:

چوب و پیاز

روزنامه هفت صبح | چرا آقای جهانپور حرف‌های درست را در زمان نادرست بر زبان می‌آورد؟ نویسنده این سطور هیچ وقت جزو حاکمیت محسوب نشده است. نه در نشریات دولتی کار کرده و نه در استخدام مراکز دولتی بوده. اما می‌دانم که وقتی کسی سخنگوی اصلی حاکمیت در مبارزه با یک پدیده مرگبار بین‌المللی است چگونه می‌تواند اینگونه خارج از ظرف منافع ملی حرف بزند؟

من اصلا کاری با درست و غلط بودن مفهوم و درونمایه حرف‌های جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت ندارم اما این حجم انحراف حرف‌هایش با منافع ملی حاکمیت شگفت‌انگیز است. این را کسی می‌نویسد که خود را در دایره حاکمیت نمی‌بیند اما جناب جهانپور که نمایندگی حاکمیت در موضوعی چنین حساس را قبول کرده است چگونه می‌تواند این‌گونه راه را اشتباه بپیماید‌؟ بگذارید داستان را اینگونه پیش ببریم:

سخنان و توئیت جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در مورد شوخی چینی‌ها در اعلام تلفاتشان جنجال بزرگی را برانگیخته است‌. جهانپور ابتدا در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی به خبرگزاری آناتولی می‌گوید‌:‌ «چین با ارائه آمار و مدارکش نسبت به بیماری کووید-۱۹ شوخی تلخی با دنیا کرد. همه کشورهای درگیر این بیماری به استناد مدارک چین تصور کردند بیماری شبیه و آسان‌تر از بیماری آنفلوآنزا است. چنین نیست و نمی‌شود گفت دوره این بیماری دو ماه است.»

این یعنی متهم کردن چین به دروغگویی و پنهان‌کاری. جهانپور سپس در دو توئیت پیاپی مبنای علمی این اتهامات علیه چین را نیز منتشر می‌کند. این همزمان می‌شود با هجوم نشریات آمریکایی به چین و اتهام لاپوشانی این کشور در مورد تلفات واقعی کرونا.

زمانی ما هم در جبهه دوستانی بودیم که در مورد پروازهای متعدد به چین هشدار دادیم و پیگیر بودیم. ما هم در مورد نقل و انتقال مسافر از ایران به چین و برعکس عصبانی بودیم. اما آن دوران گذشت‌. در حال حاضر چین حالا به هردلیلی که هست عذاب وجدان یا احساس دین نسبت به کمک‌های ایران در دوران بحران‌، به شدت در حال کمک رسانی به ایران است. حتی در مجامع سیاسی.

آقای جهانپور در مسند مهمی نشسته و باید در حرف‌هایش دقت کند. با سخنان و توئیت جهانپور‌، سفیر چین و به دنبالش مطبوعات چینی برآشفته شدند. آن هم وقتی که در همین هفته گذشته ۱۰میلیون ماسک‌،‌ دو میلیون دستکش و سیصدهزار گان جراحی را برای کشور ما فرستاده‌اند. نمی‌شود که آقای جهانپور حتی مبتنی بر مستندات، منافع ملی ما را در خطر بیندازد. نمی‌شود داخل حاکمیت باشید و یکدفعه باب میل خارج از حاکمیت حرف بزنید.

زمانی که باید جلوی مراوده با چین را می‌گرفتیم حداقل در مقطعی کوتاه این کار انجام نشد و شلاق کرونا بر تن ما نشست. حالا که چین بزرگ‌ترین و شاید تنها متحد ما در مبارزه با کرونا و در وسط تحریم‌ها‌ است،‌ پیاز قهر کردن چین را هم تناول کنیم آن هم به قیمت سوت و کف گروهی از دوستان در توئیتر. همین !

کدخبر: ۳۱۸۲۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر