کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۰۷۴
تاریخ خبر:

چوب حراج به اموال مازاد‌ ایران‌خودرو و سایپا

دو خودروساز بزرگ ایران برای تامین نقدینگی و با فشار وزیر صنعت مجبور به فروش بخشی از اموال مازادشان شدند .
‌ * یک: ایران خودرو و سایپا بعد از مشکلات اقتصادی و تحولات اخیر به شکل معناداری به اموال مازادشان چوب حراج زدند. روز گذشته آگهی نوبت دوم مزایده اموال ایران خودرو منتشر شد و یک روز قبل‌تر هم سایپا اطلاعیه‌ای درباره مزایده بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان از اموالش صادر کرده بود.

گفته می‌شود ایران خودرو و سایپا به ترتیب ۷٫۷ هزار میلیارد تومان و ۵٫۹ هزار میلیاردتومان زیان انباشته دارند و حجم قابل توجه تعهدات معوقه احتمالا مدیران این دو خودروساز را برای فروش اموال متقاعد کرده است. چند هفته پیش رضا رحمانی وزیر صنعت گفته بود که در تلاش است خودروسازان را مجبور به فروش اموال مازادشان بکند که با مقاومت‌هایی هم از سوی آن‌ها رو‌به‌رو شده است.

او در جای دیگری هم گفته بود: «خودروسازان برای افزایش تولید نیاز به جذب نقدینگی دارند و از همین‌رو بنا شده بخشی از این نیاز، از طریق فروش اموال مازاد تامین شود. هر کدام از دو خودروساز بزرگ کشور باید هزار میلیارد تومان نقدینگی از محل فروش اموال مازاد خود جذب کنند.»

* دو: در آگهی نوبت دوم مزایده ایران خودرو با ۲۸ ملک مسکونی، تجاری و زمین و سوله مواجه هستیم که در استان‌های تهران، گلستان، آذربایجان شرقی، خوزستان و جزیره کیش پراکنده هستند. طبق آنچه سایت تجارت نیوز منتشر کرده مجموع ارزش پایه‌ای این اموال هم ۱۴۷ میلیارد تومان برآورد شده است.

به طور مثال یک ساختمان ۶ طبقه اداری-تجاری در بلوار اشرفی اصفهانی و منطقه پونک آگهی کرده‌اند به قیمت ۷ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان که طبعا ارزش واقعی این ملک بیشتر از این رقم است. یا یک زمین ۲۴۰۰ متری در بزرگراه یادگار امام حوالی خیابان ایوانک آگهی کرده‌اند به ارزش ۷۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان.

در استان گلستان و آزادشهر هم مغازه‌های تجاری وجود دارد از ۱۶۰ میلیون تومان تا ۳۱۶ میلیون تومان. در بین آگهی‌ها حتی آپارتمان هم پیدا می‌شود. ایران خودرویی‌ها یک دستگاه آپارتمان در مرزداران تهران خیابان اطاعت جنوبی به متراژ ۱۶۳ متر را گذاشته‌اند ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان.

* سه: ایران خودرو در نوبت قبل که یک آگهی اواسط مردادماه منتشر کرد هم ۲۶ فقره از اموال مازادش را به مزایده گذاشته بود. ارزش پایه مزایده قبلی ۱۲۱ میلیارد تومان برآورد شده بود. بماند که دست کم دو فقره از اموال آگهی شده در نوبت قبل در نوبت جدید هم تکرار شده‌اند. به طور مثال همین زمین ۲۴۰۰ متری یادگار امام و ساختمان اداری ۶ طبقه اشرفی اصفهانی آگهی‌شان دوباره تکرار شده. البته بی‌مشتری ماندن این اموال هم نکته عجیبی است چون بعید است ارزش واقعی آن‌ها کمتر از این مقدار پایه باشد. شاید مسئله دیگری در میان بوده که از جزئیات آن ما بی‌اطلاعیم.

* چهار: سایپا هم این روزها در تدارک یک مزایده از اموال مازادش است. طبق اطلاعیه‌هایی که سایپا روی سامانه کدال منتشر کرده این شرکت قصد دارد رقمی بیش از ۱۲۴۸ میلیارد تومان از اموالش را به مزایده بگذارد که در مرحله اول ۲۶ فقره شامل ملک تجاری و آپارتمان و زمین و سوله آگهی شده‌اند.

جزئیات این آگهی هنوز در دسترس نیست اما خبرگزاری مهر نوشته که ساختمانی در خیابان اکباتان، مجتمع الهیه واقع در خیابان فرشته، ملک قائم شهر واقع در قائم شهر، ملک پلاسکوکار واقع در میدان فتح و زمین ایزدشهر واقع در استان مازندران چند نمونه از اموالی هستند که در این نوبت واگذار خواهند شد.

کدخبر: ۲۷۸۰۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر