کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۷۴۲
تاریخ خبر:

چه کسی ‌مقصر مرگ کریم اکبری‌ است؟

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | پنجشنبه، هشتم آبان، بیماری کرونا جان کریم اکبری‌مبارکه، بازیگری که در سریال «جشن سربرون» مشغول بازی بود را گرفت. این اتفاق زنگ هشدار را بیش از پیش برای فیلم‌ها و سریال‌ها به صدا درآورده است. پیش‌تر سلسله‌ گزارشی درباره تولید سریال در شرایط کرونایی منتشر کردیم .

حالا خبرها به شکل رسمی‌تر حکایت از عدم رعایت اصولی پروتکل‌های بهداشتی در پروژه‌های تلویزیونی دارند. پیش از اکبری‌مبارکه، لاله اسکندری، دیگر بازیگر «جشن سربرون» هم به کرونا مبتلا شد. او دوره نقاهت را سپری می‌کند، اما از اتفاق پیش‌آمده به‌شدت دلخور و متاثر است. با خانم اسکندری دراین‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

*** چه کسی مقصر است؟
همزمان با درگذشت کریم اکبری‌مبارکه، برخی عوامل «جشن سربرون» می‌گویند این بازیگر سر صحنه مبتلا نشده و بیماری را احتمالا با خود داشته است. لاله اسکندری اما می‌گوید: «این مسئله قابل اثبات نیست، اما فرض بر اینکه ایشان بیرون از محل کار دچار بیماری شده‌اند. سوالم این است که چرا به‌رغم برخورداری از علامت، سر صحنه حضور داشتند؟ اگر به این مسئله توجه می‌شد، فاجعه رخ نمی‌داد».

*** ابهام بر سر رعایت پروتکل
حسن نجاریان، تهیه‌کننده «جشن سربرون» اما در گفت‌وگو با مهر مدعی است همه پروتکل‌ها در حین تولید سریال رعایت شده. اسکندری هم به سخت‌گیری‌ها در ماه‌های اول شیوع بیماری اشاره می‌کند و درعین‌حال می‌گوید: «در ماه‌های اخیر کرونا اوج گرفته و لازم است پروژه ما هم بار دیگر به همان شرایط روزهای اول بیماری بازگردد.» او بار دیگر تاکید می‌کند که وقتی یکی از عوامل علامت بیماری دارد، نباید به کار دعوت شود. حتی لازم است زمینه درمان او مهیا شود.

*** خودم اقدام کردم
لاله اسکندری به اتفاقی که برای خودش رخ داده است، استناد می‌کند و می‌گوید: «من هفته پیش از ابتلا، مرخصی گرفتم. در آن دو روز (با اینکه علائم سرماخوردگی داشتم و هنوز معلوم نبود که این بیماری کروناست) دوستان اصرار داشتند سر صحنه برگردم، چون پلان‌هایی جز من نبود که بگیرند. یک جلسه رفتم، اما حالم خوب نبود.

خودم برای تست PCR اقدام کردم که جواب مثبت شد.» بازیگران مقابل دوربین نمی‌توانند ماسک بزنند و این نکته‌ای است که اسکندری به آن اشاره می‌کند: «در این شرایط بقیه عوامل پروژه باید مراقب باشند و حتی یک لحظه ماسک را کنار نگذارند. در «جشن سربرون» به دلیل حضور تعداد بالای هنروران این سخت‌گیری باید دوبرابر باشد».

*** تلویزیون بودجه بدهد
کرونا هزینه تولید را افزایش داده است، اما برخی پروژه‌ها به «طور کامل» زیر بار آن نمی‌روند. اسکندری راه‌حل را در افزایش بودجه تولید می‌داند: «تلویزیون باید بودجه‌ای سوای آنچه برای تولید سریال در نظر گرفته برای پروتکل‌های بهداشتی اختصاص دهد. ضمن اینکه لازم است مسئولان تلویزیون نظارت بیشتری بر روند تولید داشته باشند. مثلا اگر در سریالی پروتکل‌ها رعایت نشود، باید تهیه‌کننده توبیخ شود.» اسکندری می‌گوید بااین‌حال عوامل سریال ما نزدیک به چندین‌ماه است که دستمزد نگرفته‌اند.

*** دنبال مقصر نیستم
در گفت‌وگویی که چند ماه پیش با اسکندری داشتیم، با اشتیاق از «جشن سربرون» یاد می‌کرد. حالا هم می‌گوید دنبال مقصر نیست، بلکه تذکرهایش از سر دلسوزی است. او این نکته را هم یادآور می‌شود که «می‌دانم هزینه تامین پروتکل‌های بهداشتی و تست کرونا بالاست، اما برخی آزمایشگاه‌ها برای تست با تعداد بالا تخفیف می‌دهند. مجموع دوبار تست در ماه برای عوامل اصلی چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان می‌شود که در برابر هزینه سریال عدد زیادی نیست. حتما ضرر مالی تعطیلی پروژه به دلیل بیماری عوامل، بیشتر است.»

*** می‌شود ساخت اگر …
از لاله اسکندری می‌پرسیم در شرایط کرونایی آیا واقعا امکان ساخت سریال وجود دارد. پاسخ او مثبت است به شرط آنکه زمینه‌اش به درستی مهیا شود. او از سریال «دادستان» مسعود ده‌نمکی و فیلم «ابلق» نرگس آبیار مثال می‌آورد و می‌گوید: «به واسطه حضور دوستانم در این پروژه‌ها می‌دانم که همیشه پزشک و پرستار سر صحنه بوده؛ تست گرفته می‌شده، وسایل گریم را استریلیزه و محیط را ضدعفونی می‌کردند و به همین خاطر مشکلی برای کسی پیش نیامد.» اسکندری می‌گوید: «به صرف گرفتن تب و اکسیژن خوب نمی‌توان پی برد چه کسی سالم است و چه کسی ناقل.»

*** جای خالی آقای مبارکه
از خانم اسکندری درباره کریم اکبری‌مبارکه هم پرسیدیم. او از صبر و حوصله این بازیگر یاد می‌کند و می‌گوید: «در همین سریال ساعت‌ها گریم می‌شد و چون نقش نابینا را برعهده داشت کارش هم سخت بود. بااین‌حال گاهی پیش می‌آمد که نمی‌شد جلوی دوربین برود. اعتراض نمی‌کرد و می‌گفت دخترم بازیگری همین است.» اکبری‌مبارکه با نقش ابن‌ملجم سریال «امام علی (ع)» صاحب شهرت عمومی شده. بازی او در سریال «بچه‌مهندس» به‌خاطر نقش صورت‌زخمی بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. روحش شاد.

کدخبر: ۳۵۶۷۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر