کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۲۱۹
تاریخ خبر:

چه کسی ‌سپاهان ‌را کشت؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | سپاهان که فصل گذشته در هفته پایانی قهرمانی لیگ برتر را به پرسپولیس واگذار کرد، امیدوار بود در لیگ نوزدهم بتواند قهرمانی را از چنگ پرسپولیس در بیاورد اما به نظر می‌رسد این بار خیلی زودتر از هفته آخر، از قهرمانی ناامید شده است. شاگردان امیر قلعه‌نویی در پایان هفته بیست و سوم ۱۲ امتیاز کمتر از پرسپولیس دارند و اگر پرسپولیس در هفت بازی بعدی خود فقط ۱۰ امتیاز بگیرد، سپاهان باید برای قهرمانی در فصل بعد تلاش کند‌ اما چه شد که کار سپاهان به اینجا رسید؟

*** تقویت در ابتدای فصل
همانطور که گفتیم مدیران سپاهان از سرمربی و بازیکنان این تیم فقط قهرمانی می‌خواستند. به همین دلیل در همان ابتدای فصل، تیم‌شان را برای قهرمانی بستند. این تیم بازیکنانی مثل سیاوش یزدانی، بختیار رحمانی، خالد شفیعی، میلاد سرلک، محمد ابراهیمی و … را از دست داد اما توانست با جذب امید نورافکن، محمد محبی، محمدرضا حسینی، جورجی گولسیانی، شایان مصلح و یکی دو نفر دیگر خودش را تقویت کند. در واقع در سپاهان در ابتدای فصل چند بازیکن نیمکت‌نشین خود را آزاد کرد اما چند بازیکن کلیدی و تاثیرگذار را جذب کرد تا با تیمی قوی‌تر از فصل قبل وارد رقابت‌های لیگ نوزدهم شود.

*** آغاز رویایی
سپاهان اردوی پیش فصل خوبی را سپری کرد و با آمادگی مناسبی وارد رقابت‌های لیگ برتر شد. این تیم تا هفته هشتم پنج برد و سه تساوی ‌ به دست آورد و حتی یک گل هم دریافت نکرد. در این مقطع پرسپولیس پنج برد و سه شکست را تجربه کرده بود و البته تراکتور هم مثل سپاهان نتایج خوبی گرفته بود و به نظر می‌رسید رقابت قهرمانی در لیگ نوزدهم بین سپاهان و تراکتور برقرار باشد.

*** اولین سکته و اولین اعتراض
در هفته نهم سرانجام دروازه سپاهان باز شد. در بازی مقابل پارس‌جنوبی در جم، داور یک خطای پنالتی مشکوک برای میزبان گرفت و البته همین کار را برای سپاهان هم انجام داد و در نهایت بازی با تساوی یک‌-یک به پایان رسید تا اولین اعترا‌ض امیر قلعه‌نویی به داوری در لیگ نوزدهم رقم بخورد. البته سپاهان در هفته دهم با رقیب مستقیمش در اصفهان روبه‌رو شد و توانست در یک بازی خوب و برتر تراکتور را ۲برصفر شکست بدهد و بعد از شهرخودروی شگفتی‌ساز در رده دوم جدول قرار بگیرد.

*** افتضاح در آبادان
سپاهان در هفته یازدهم به آبادان رفت تا در برابر صنعت‌نفت قرار بگیرد. این تیم تا این هفته فقط یک گل از روی نقطه پنالتی دریافت کرده بود اما بازی در آبادان به شکلی پیش رفت که در نهایت سپاهان با نتیجه ۴بر۲ مغلوب میزبانش شد و تعویض‌های قلعه‌نویی هم کمکی به فرار تیمش از شکست نکرد. این یکی از بدترین نمایش‌های سپاهان زیر نظر امیر قلعه‌نویی بود. قلعه‌نویی هم در یک اتفاق عجیب، از تیم برنده بدون اینکه طعنه بزند تمجید کرد و البته مدعی شد که تیمش می‌توانست با استفاده از فرصت‌های از دست رفته پیروز میدان هم باشد.

*** پایان بد نیم‌فصل
بعد از باخت به صنعت نفت، روزهای بد سپاهان ادامه پیدا کرد و تیمی که تا هفته هشتم حتی یک گل هم نخورده بود، در چهار بازی متوالی ۹ گل دریافت ‌ و سه مساوی و یک باخت را هم ثبت کرد. تساوی خانگی با استقلال در دقیقه ۹۶ با گل امید نورافکن هم یکی از این بازی‌ها بود که با خوش‌شانسی محض سپاهان و البته داوری ضعیف علیه استقلال همراه بود. سپاهان در این مقطع با نساجی و شهرخودرو هم مساوی کرد و در پایان هفته چهاردهم پایین‌تر از پرسپولیس و استقلال اوج گرفته و صنعت‌نفت شگفتی‌ساز در رده چهاردهم قرار داشت. شاگردان قلعه‌نویی در هفته پانزدهم پیکان را ۲برصفر شکست دادند و نیم‌فصل اول را در رده چهارم و با ۲۸ امتیاز به پایان بردند. البته آنها اولین بازی دور برگشت را هم که بلافاصله بعد از هفته پانزدهم برگزار شد با پیروزی پرگل ۵برصفر مقابل شاهین بوشهر به پایان بردند.

*** تقویت بیشتر و البته یک خرید عجیب
در نقل و انتقالات نیم‌فصل سپاهان بیکار ننشست و سروش رفیعی و مهدی ترکمان را جذب کرد. اولی که ستاره مورد علاقه قلعه‌نویی بود و دومی هم بهترین دفاع چپ نیم‌فصل اول! سپاهان همچنین محسن الغسانی مهاجم تیم ملی اردن را هم به خدمت گرفت تا باز هم تقویت شده باشد! سپاهان در نیم‌فصل محمد طیبی را هم جذب کرد تا خاطره خریدهای عجیب او باز هم تکرار شود. او در گذشته هم بازیکنانی مثل محمد ابراهیمی، علیرضا نقی‌زاده، محمد مسلمی‌پور و … داشت که با انتقاد هواداران سپاهان همراه بود. به خصوص ابراهیمی و نقی‌زاده که در طول دوران حضورشان در سپاهان مصدوم بودند و فقط چند دقیقه کوتاه برای این تیم به میدان رفتند.

*** یک نیم‌فصل دوم بد!
با وجود تقویت در نقل و انتقالات، سپاهان در نیم‌فصل دوم نتایج خوبی نگرفت. آنها در هفت بازی آخر خود چهار تساوی و دو برد به دست آوردند و یک باخت هم به دلیل حاضر نشدن در برابر پرسپولیس در کارنامه این تیم ثبت شد. در واقع سپاهان در نیم‌فصل دوم فقط ۱۳ امتیاز به دست آورده و در جدول نیم‌فصل دوم پایین‌تر از پرسپولیس، فولاد و شهرخودرو تیم چهارم است!

*** مشکل سپاهان چیست؟
امیر قلعه‌نویی طبق معمول همیشه دلیل اصلی ناکامی تیم‌هایش را داوری و مهندسی لیگ به سود تیمی خاص می‌داند. او در نیم‌فصل دوم به قضاوت بازی‌های تیمش مقابل نساجی و ذوب‌آهن اعتراض داشت و ماجرای بازی با پرسپولیس هم که برای خودش داستانی مجزاست‌ اما مرور داوری بازی‌های سپاهان نشان می‌دهد که برخلاف ادعای قلعه‌نویی، داوری‌ها تاثیر زیادی در نتایج ضعیف اخیر سپاهان ندارد.

هواداران سپاهان هم دلیل اصلی ناکامی تیم‌شان را تصمیمات فنی امیر قلعه‌نویی، سیستم تک‌بعدی بازی این تیم و البته تعویض‌های اشتباه و غیرموثر می‌دانند. به همین بازی آخر سپاهان مقابل سایپا نگاه کنید. این تیم با وجود داشتن مالکیت ۷۵ درصدی و زدن ۱۱ شوت به سمت دروازه حریف نتوانست گلی بزند و در نهایت متوقف شد. هواداران سپاهان معتقدند تیم قلعه‌نویی در مقابل تیم‌های دفاعی به مشکل می‌خورد و راهی برای باز کردن لایه‌های دفاعی حریف پیدا نمی‌کند.

*** بدترین اشتباه قلعه‌نویی!
قلعه‌نویی در این فصل چند اشتباه بزرگ در سپاهان داشت اما قطعا بزرگ‌ترین اشتباه او ممانعت از ورود تیمش به میدان در بازی با پرسپولیس در اصفهان بود. در آن مقطع پرسپولیس با ۴۱ امتیاز در صدر جدول قرار داشت و سپاهان با ۳۶ امتیاز در رده دوم ایستاده بود. اتفاقاتی که در روز بازی در اصفهان رخ داد باعث شد تا در نهایت سپاهان مقابل پرسپولیس به میدان نرود و با رای کمیته انضباطی و کمیته استیناف ۳برصفر بازنده اعلام شود و اختلاف دو تیم در جدول به ۸ امتیاز برسد.

این اختلاف امتیاز باعث شد تا سپاهان با روحیه‌ای ضعیف رقابت‌ها را ادامه دهد و چند امتیاز دیگر هم از دست بدهد و برعکس، پرسپولیس تقریبا تمام امتیازات را درو کند و اختلافش را با سپاهان به ۱۲ امتیاز افزایش دهد. به ماجرای بازی سپاهان و پرسپولیس کاری نداریم اما به این فکر کنید که آن روز سپاهان مقابل پرسپولیس بازی می‌کرد و برنده هم می‌شد! در این صورت اختلاف دو تیم به دو امتیاز کاهش پیدا می‌کرد.

در این صورت سپاهان با روحیه‌ای بهتر به رقابت قهرمانی برمی‌گشت و پرسپولیس تحت فشار بیشتری قرار می‌گرفت و ممکن بود امتیازاتی را هم از دست بدهد‌ اما با تصمیم اشتباهی که گفته می‌شود مسئول مستقیم آن شخص امیر قلعه‌نویی بود، حالا سپاهان امیدی به قهرمانی ندارد و خیلی زودتر از فصل قبل از رقابت قهرمانی دست کشیده است. در واقع شاید مهندسی معکوس خود قلعه‌نویی باعث ناکامی تیم او در لیگ نوزدهم شده، نه مهندسی نتایج از سوی داوران و سازمان لیگ و فدراسیون و وزارت ورزش!

کدخبر: ۳۳۸۲۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر