کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۳۶۸۷
تاریخ خبر:

چه کسی «طبیعت» را آتش زد؟

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| کارخانه میهن که به‌تازگی از یک حاشیه بسیار بزرگ فاصله گرفته، دوباره با باز شدن پرونده‌ای نه‌چندان جدید سر زبان‌ها افتاده است. دیروز دقیقا یک سال شد که بین کارخانه صنایع غذایی طبیعت و شرکت بیمه دانا بر سر آتش‌سوزی مهیب سال گذشته این کارخانه اختلاف به‌وجود آمده است.

شرکت طبیعت اگرچه از نظر حقوقی زیر‌مجموعه میهن محسوب نمی‌شود اما چون گفته می‌شود طبیعت به ابوالفضل پایداری تعلق دارد و او پسر ایوب پایداری مالک کارخانه میهن است خبرهای مربوط به آن همراه با اسم میهن دست به‌دست می‌شود. خبر تازه هم می‌گوید که با گذشت یک سال از ماجرا هنوز دعوای بیمه دانا و کارخانه طبیعت حل‌و‌فصل نشده است. دعوایی چند هزار میلیاردی که می‌تواند روی آینده صنعت غذا در ایران تاثیر بگذارد.

آتش‌سوزی ۵هزار میلیاردی
حدود ۱۴‌ماه پیش خبر رسید که بخشی از کارخانه محصولات غذایی طبیعت در شهرک صنعتی مامونیه شهرستان زرندیه آتش گرفته است، آتشی چنان بزرگ که حتی بعد از ۲۴ ساعت تلاش آتش‌نشان‌ها هم کاملا خاموش نشد. کارخانه بیشتر از یک روز تمام در آتش می‌سوخت و گفته می‌شد که دو نفر مجروح هم داشته که گمانه‌زنی‌ها در مورد میزان خسارت‌های وارد شده به کارخانه طبیعت شروع شد.

همان ابتدا فرماندار شهرستان زرندیه از خسارت سنگین ۵ هزار میلیارد تومانی به مجموعه طبیعت خبر داد و گفت که آتش‌سوزی توانسته آسیب زیادی به کل کارخانه و انبار مواد اولیه وارد کند. او گفت که بر اثر وقوع این حریق گسترده، سوله‌های بسته‌بندی موادغذایی و انبار این مجموعه بزرگ تولیدی و صنعتی از بین رفته است و خسارت بسیار سنگینی بر اثر این آتش‌سوزی بر جای مانده. برآورد اولیه خسارت وارده به این مجموعه، حاکی از آن است که خسارتی در حدود ۵ هزار میلیارد تومان به این مجموعه وارد شده است.

همچنین در پی وقوع حریق گسترده، بیشتر از ۶۰‌درصد و در حدود ۵ هکتار از سالن‌های مسقف و سوله‌ها دچار آسیب شده و انبارها هم از بین رفته است.او درباره علت آتش‌سوزی هم گفت که اگرچه هنوز چیزی به‌طور قطع مشخص نیست اما گمانه‌زنی‌ها اتصال برق و مشکلات برقی را علت اصلی آتش‌سوزی تلقی می‌کنند. تحقیقات اولیه هم نشانگر آن است که حریق بر اثر اتصالات برقی صورت گرفته، به‌وقوع پیوسته است.

حدود 10روز بعد از آتش‌سوزی مدیرعامل بیمه دانا گزارش رسانه‌ها از میزان خسارت‌ها را اغراق‌آمیز اعلام کرد و با ادبیاتی جالب گفت‌: «هر چند برآورد میزان خسارت در حال حاضر امکان‌پذیر نیست، لیکن مشاهدات اولیه حکایت از این دارد که بخش عمده‌ای از سرمایه مورد بیمه شامل ماشین‌آلات تولید، مخازن حاوی مواد اولیه، تصفیه‌خانه‌ها و ساختمان‌های مربوطه مصون از حریق مانده و هیچگونه خسارتي به آنها وارد نگردیده است و مبالغ اعلامی در جراید و رسانه‌ها مقرون به‌واقع نخواهد بود.»

البته او یادآوری کرد که خسارت هر چقدر هم باشد کلا 10درصد آن به بیمه دانا مربوط است و بقیه‌اش را صندوق‌های بیمه‌ای پشتیبان از‌جمله بیمه مرکزی پرداخت مي‌کنند. یک ماه از حادثه گذشته بود که بالاخره محمد مختاریانی، مدیر عامل شرکت طبیعت در خبری که در خبرگزاری فارس منتشر شد، میزان خسارت وارد شده به این شرکت را نه ۵هزار میلیارد تومان بلکه ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و از این به‌بعد دعوا بر سر جبران این رقم بین بیمه و شرکت طبیعت شروع شد.

بیمه: خسارت نمی‌دهیم
۲۱ آذر ۱۴۰۰ مدیرعامل بیمه دانا برای تکمیل مدارک و اسناد کدالی این شرکت نامه‌ای به بورس ارسال کرده و با استناد به نظر هیات کارشناسان رسمی دادگستری منتخب بیمه‌گر، علت آتش‌سوزی شرکت طبیعت را «غیرطبیعی و عمدی» اعلام کرد. اگرچه زمزمه‌های این موضوع قبل‌تر شنیده شده بود اما این نامه آب پاکی را روی دست طبیعت ریخت که بیمه دانا خسارت بده نیست.

این واکنش در حالی دیده می‌شد که بعد از آتش‌سوزی سنگین کارخانه میهن در مهرماه ۱۳۹۹ به فاصله تنها یک ماه چک علی‌الحساب بیمه دانا به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان از سوی ابراهیم کاردگر، مدیرعامل بیمه دانا به مدیرعامل شهرک لبنیاتی میهن تقدیم و چند ماه بعد هم ۶۳میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان دیگر به حساب میهن واریز شد. بنابراین بیمه دانا در مجموع ۲۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را ۱۷۰ روزه به‌عنوان خسارت آتش‌سوزی به شرکت میهن پرداخت کرد.

عجیب اینکه شرکت پنگوئن، یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ میهن هم در اسفندماه همان سال (۱۳۹۹) دچار آتش‌سوزی مشابهی شد که در آن مورد هم بیمه دانا چندماه بعد، در ششم تیرماه مبلغ ۱۱ میلیارد تومان بابت آن خسارت به این شرکت پرداخت کرد اما اینبار بیمه دانا تا اینجای کار زیر بار پرداخت خسارت نرفته است.

چه کسی آتش زده؟
طبیعتا شرکت طبیعت ساکت نماند و به نامه بیمه دانا جواب داد. جوابیه طولانی شرکت طبیعت به‌طور خلاصه شامل این موارد می‌شد. اینکه گزارش‌های معتبر مراجع ذی‌صلاح مثل آتش‌نشانی می‌گوید که آتش‌سوزی به‌خاطر اتصالی برق از سقف اتفاق افتاده و کارشناسانی که گفته‌اند این اتفاق عمدی بوده از طرف خود شرکت بیمه بوده‌اند پس حکم آنها وجاحت قانونی ندارد.

دوم اینکه اگر این حادثه عمدی بوده بیمه دانا دقیقا باید اعلام کند که از سوی چه کسی اتفاق افتاده و بعد هم از طریق مراجع قضایی اقدام شود. اگر هم معلوم نیست این اتفاق از طرف خود مجموعه طبیعت رخ داده، بیمه باید بر‌اساس قرارداد خسارت را پرداخت کند. شرکت طبیعت در آخر هم از پاسخگو نبودن بیمه دانا شکایت کرد و گفت که در رسانه‌ها و بعضی افراد بیشتر از خود طبیعت به پرونده این مجموعه در بیمه دانا دسترسی دارند.

حالا درست یک سال از شروع این دعوا می‌گذرد اما در گزارش‌های جدید بیمه دانا در سامانه کدال خبری از صورت‌های مالی پرداخت خسارت به شرکت طبیعت دیده نمی‌شود و همین موضوع توجه اهالی شبکه‌های اجتماعی را جلب کرده است.

کدخبر: ۴۹۳۶۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر