کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۷۶۴
تاریخ خبر:

چه کسی رفیق حریری را ترور ‌کرد؟

روزنامه هفت صبح | یک: دادگاه بین‌المللی ویژه بررسی ترور نخست‌وزیر اسبق لبنان که دیروز به منظور صدور حکم علیه متهمان این پرونده برگزار شد، گفت: هیچ دلیلی مبنی بر دست داشتن رهبری حزب‌الله در این ترور وجود ندارد و سیدحسن نصرالله(دبیرکل حزب‌الله) و رفیق الحریری روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند.

دادگاه بین‌المللی ویژه بررسی ترور نخست‌وزیر اسبق لبنان که روز سه‌شنبه به منظور صدور حکم علیه متهمان این پرونده برگزار شد، تلاش کرد اتهامات علیه اعضای وابسته به حزب‌الله را تکرار کند. براساس گزارش روزنامه «النهار»، جلسه دادگاه از ساعت ۱۲ به وقت بیروت(۱۳:۳۰به وقت تهران) آغاز شد و زمان تخمین زده شده برای صدور حکم حدود چهار تا پنج‌ساعت تعیین شده بود.

* دو: وبگاه «النشره» درخصوص روند دادگاه خبر داد، در ابتدای این دادگاه به احترام کشته‌شدگان در انفجار بیروت یک‌دقیقه سکوت شد. دادگاه در ادامه مدعی شد که «سلیم جمیل عیاش»، «حسن حبیب مرعی» و «مصطفی بدرالدین» از یک شبکه ارتباطی برای هماهنگی جهت ترور الحریری با بیش از ۲.۵تن مواد منفجره استفاده کرده‌اند. دادگاه ادعا کرد، آنها در روز حادثه تحرکات رفیق الحریری را زیر نظر داشته‌اند و هدف ویدئویی که درباره شخصی به نام «ابوعدس» در رابطه با این انفجار منتشر شده، منحرف کردن اذهان از عاملان واقعی انفجار بوده است.

* سه: در ادامه ادعاها، دادگاه اعلام کرد متهمان سلیم عیاش، حسن مرعی، حسین عنیسی، اسد صبرا به‌علاوه مصطفی بدرالدین، شریک انجام این ترور بوده‌اند. این ادعاها درحالی مطرح می‌شود که حزب‌الله لبنان با رد اتهامات مطرح‌شده علیه عناصر خود در این ترور و مردود دانستن دلایل واهی برای این اتهامات، دلایلی ارائه کرد که از دست داشتن رژیم صهیونیستی در این ترور حکایت دارد.

اما این دلایل هرگز در دادگاه بررسی نشد. دادگاه در ادامه اعلام کرد، متهمان در روز حادثه از خط‌هایی استفاده کرده‌اند که پس از آن هرگز استفاده نشده است. دادستان دلایلی درباره این تماس‌ها ارائه داد و پرونده تلفن‌های استفاده‌شده در اطراف پارلمان و محل ترور در روز حادثه به دقت بررسی شده است.

* چهار: در ادامه دادگاه انگشت اتهامات به سمت سوریه دراز و ادعا شد، سوری‌ها قصد تحمیل نامزدهای خود در را بر رفیق الحریری در انتخابات لبنان داشته‌اند و سوریه اصرار داشته که دوره ریاست‌جمهوری «امیل لحود» تمدید شود اما قبل از ترور الحریری، متحدان وی را به پایان «تسلط سوریه» در لبنان فراخوانده بودند.

دادگاه سپس با طرح این ادعا که چه بسا حزب‌الله و سوریه از ترور رفیق الحریری سود برده باشند، اذعان کرد: هیچ دلیلی مبنی بر دست داشتن رهبری حزب‌الله در این ترور وجود ندارد و سیدحسن نصرالله(دبیرکل حزب‌الله) و رفیق الحریری روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند.

* پنج: در جریان انفجار بمبی که رفیق حریری را هدف قرار داده بود، بیش از ۲۰نفر دیگر نیز کشته شدند. رفیق حریری علیه نفوذ سوریه در لبنان مبارزه می‌کرد و کشته شدن وی چشم‌انداز سیاسی این کشور را تغییر داد. پس از ترور رفیق حریری ده‌هاهزار نفر به خیابان‌ها ریختند و علیه سوریه شعار دادند.

ابعاد مخالفت با سوریه تا آن حد وسیع بود که نیروهای سوریه پس از ۲۹سال ناچار به خروج از لبنان شدند. دادگاه اعلام کرد، این انفجار با یک وسیله انتحاری انجام شده است و مواد منفجره در یک کامیون سرقت‌شده از ژاپن جاسازی شده بوده؛ این کامیون در دسامبر ۲۰۰۴ از امارات وارد شد و در ژانویه ۲۰۰۵ در طرابلس لبنان فروخته شد.

* شش: رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان ۱۵سال پیش در حادثه بمب‌گذاری خودرو کشته شد. این دادگاه قرار بود درخصوص چهار مظنون اصلی این ترور رای خود را صادر کند. این افراد غیابا تحت محاکمه قرار گرفته‌اند و قرار بوده رای پیش‌تر اعلام شود اما به‌دلیل انفجار اخیر در بیروت به تعویق افتاد.

کدخبر: ۳۴۵۷۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر