کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۳۸۵۴
تاریخ خبر:

چه کسی خانه ۷۰‌میلیون دلاری ‌بیانسه را خرید؟

روزنامه هفت صبح، محمد طالبیان | ‌‌مارکوس الکسی پرسون در تاریخ یک ژوئن ۱۹۷۹ در استکهلم سوئد به دنیا آمد. در شهر کوچک ادزبین سال‌های ابتدایی زندگی خود را در محاصره جنگلی سردسیر پشت سر گذاشت. جنگلی که به او یاد داد به چیزهای بزرگ فکر کند. جنگلی که سال‌ها بعد تبدیل به کلیدی برای ساخت یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های تاریخ شد. هفت ساله بود که پدرش اولین کامپیوترشان یک کمودور ۱۲۸ را خریداری کرد.

مارکوس به هر شکلی که می‌شد از رفتن به مدرسه سرباز می‌زد تا وقت بیشتری را برای یادگیری برنامه‌نویسی صرف کند. تنها یک سال زمان نیاز داشت تا در هشت سالگی اولین نرم‌افزار خود را بنویسد. اگر بزرگ‌ترین نابغه‌های عصر مدرن دانشگاه را کسل‌کننده یاد کردند برای مارکوس حتی دبیرستان هم آزاردهنده بود. او هیچ‌وقت موفق به دریافت دیپلم نشد اما از همان کودکی تمرکز اصلی خود را روی برنامه‌نویسی قرار داد. ۱۸‌ساله بود که توانست به عنوان برنامه‌نویس استخدام شود.

در ۲۰۰۴ وارد کمپانی کینگ شد که امروزه به‌عنوان یکی از غول‌های صنعت بازی موبایل شناخته می‌شود. کمپانی‌ که سال‌ها بعد بازی کندی‌کراش را روانه بازار کرد. در همان روزهای ابتدایی کار با جکوب پورسر دوست شد. دوستی‌ای که مسیر زندگی هر دو آنها را برای همیشه تغییر می‌دهد. مدیران کت‌شلواری به ساخته‌های پرسون و پورسر علاقه‌ای نداشتند و این دو دوست را وارد ماجراجویی جدید کردند. شغل ثابت تبدیل به مانعی برای رسیدن به اوج بود.

سال ۲۰۰۹ بود که مارکوس تصمیم گرفت اولین بازی شخصی خود را تولید کند. تنها یک هفته نیاز داشت تا «ماینکرفت» متولد شود. خودش هم می‌دانست که هنوز راه زیادی تا رسیدن به نسخه نهایی باقی مانده اما خسته بود. خسته از اینکه همه می‌گفتند هیچ‌وقت موفق نمی‌شود. خسته از اینکه فرزند خانواده‌ای ضعیف در یکی از شهرهای کوچک سوئد بود. خانواده‌ای برخاسته از دل کارگرهای راه‌‌آهن. مارکوس به چیزی که می‌خواست رسید.

ماینکرفت ناقص منتشر شد اما چیزی داشت که گیمرها را به خود جذب می‌کرد. چیزی که حتی آدم‌های عادی هم نمی‌توانستند در مقابل جاذبه آن مقاومت کنند. بازی ناقص مارکوس روز اول را با فروش ۴۰۰ نسخه به قیمت ۶ دلار پشت‌سر گذاشت. سال اول رکورد ۲۰ هزار دانلود ثبت شد. امروز ماینکرفت ۱۷۶ میلیون نسخه فروش را به‌نام خود ثبت کرده که به‌عنوان یکی از سه بازی پرفروش تاریخ شناخته می‌شود. دو سال بعد از انتشار اولیه ماینکرفت، مارکوس پرسون که حالا با نام «ناچ» شناخته می‌شود، سوپراستار صنعت سرگرمی بود.

او در قله موفقیت حضور داشت اما هنوز هم تراژدی در تعقیبش بود. پدرش در سال ۲۰۱۱ خودکشی کرد. یک سال بعد از همسرش جدا شد. حالا مارکوس سایه‌ای است از ستاره صنعت بازی. خالق ماینکرفت شاید روزگار خوبی نداشت اما ساخته‌اش با قدرت ادامه می‌داد. در سال ۲۰۱۲ این بازی به فروش ۲۳۰ میلیون دلاری رسید اما مارکوس توان ادامه دادن نداشت. دو سال بعد رسما اعلام کرد که دیگر توان کار کردن روی ماینکرفت را ندارد.

تراژدی زندگی کمر مارکوس را شکست. او کمپانی‌ای که از هیچ ساخته بود را به قیمت ۵/۲ میلیارد دلار به مایکروسافت فروخت. حالا ناچ ثروتمندترین بازیساز دوران معاصر است. مارکوس پولدار اما افسرده است و سعی کرد این مشکل را با دلارهایش فراموش کند. خرید خانه ۷۰‌میلیون دلاری و دو هزار متر‌مربعی «بیانسه» در بورلی‌هیلز اما حال او را خوب نکرد. حالا مارکوس «ناچ» پرسون یکی دیگر از همان پولدارهای افسرده‌ای است که دلش برای فرزندش تنگ شده. حالا او دلیلی برای انجام هیچ کاری ندارد.

‌برادران هاوسر از طرف دیگر با پول به پول رسیدند. سم و دن هاوسر در خانواده‌ای مرفه و هنری بزرگ شدند. مادرشان جرالدین موفات ستاره سینما و پدرشان والتر هاوسر تهیه‌کننده موسیقی بود. هر دو برادر در بهترین مدارس و دانشگاه‌های بریتانیا تحصیل کردند و با نفوذ پدر به کار در لیبل‌های موسیقی رسیدند. آنها اما نبوغ خود را در همان سنین کم به مدیران کت‌شلواری نشان دادند. ثابت کردند که ریشه‌های خوابیده در رفاه آنها به توانایی‌هایشان ارتباطی ندارد.

از صنعت موسیقی راه خود را به صنعت بازی هموار کردند. هاوسرها به سراغ بهترین‌های صنعت بازی رفتند و بالاترین میزان از موفقیت را درک کردند. در روزهایی که صنعت بازی پر بود از ترسو و محافظه‌کار، برادران هاوسر تمام اصول از پیش تعیین‌شده را زیر پا گذاشته و «جی‌تی‌ای» را روانه بازار کردند. یکی از ساختارشکن‌ترین آثار تاریخ صنعت سرگرمی. حالا این مجموعه به جایگاهی رسیده که در روز اول انتشار به فروشی بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد.

در هشت سال گذشته هیچ محصولی در صنعت سرگرمی، شامل سینما، تلویزیون، موسیقی و بازی‌های ویدئویی، بیشتر از جی‌تی‌ای فروش نداشته. برادران هاوسر هر ۶ یا ۷ سال یک بازی منتشر می‌کردند و در یک هفته رکورد پرفروش‌ترین آثار تاریخ هالیوود را زیر پا له می‌کردند. حالا از آن دو برادر تنها سم در کمپانی راکستار باقی مانده. مغز متفکر راکستار این روزها را احتمالا با ساخت نسخه ششم از مجموعه محبوبش پشت‌سر می‌گذارد. اثری که آماده می‌شود تا در زمان انتشار هر آنچه به‌عنوان رکورد شناخته می‌شود را نابود کند.

کدخبر: ۴۲۳۸۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر