کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۰۳۲
تاریخ خبر:

چه کسی حق دارد سونوگرافی کند؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | ماجرای اختلاف اخیر متخصصین زنان و زایمان با رادیولوژیست‌ها به زبان ساده.
* یک: داستان اختلاف اخیر میان متخصصین زنان و زایمان با رادیولوژیست‌ها از سال ۱۳۹۶ برگزار شد. در آن زمان وزارت بهداشت در دو بخشنامه، مقرر کرد که هیچ یک از متخصصین زنان و زایمان حق ندارند در مطب خود، بابت سونوگرافی تشخیصی تعرفه‌ای از بیماران بگیرند مگر در صورتی که این دو شرط را داشته باشند:

الف. در مناطق فاقد متخصص رادیولوژی به ویژه در نواحی که کم برخوردار باشند.
ب. صرفاً در بیمارستان‌های دانشگاهی و با اخذ تعرفه هیأت وزیران برای بخش دولتی و مصوبه شورای عالی بیمه باشد.
به این ترتیب طبق بند سه بخشنامه صادر شده در تاریخ ۴ بهمن ۱۳۹۶: «متخصصین زنان و زایمان شاغل در تهران، کلان‌شهرها، مراکز استان و شهرهای دارای دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی و سایر شهرهای واجد متخصص رادیولوژی خانم به تعداد کافی، کما فی السابق در چارچوب ضوابط و شرایط بخشنامه‌های قبلی، حق دریافت تعرفه نخواهند داشت و اخذ هزینه به هر عنوان از بیماران ممنوع است.»این در حالی است که متخصصین زنان و زایمان از سال ۱۳۸۷ طبق بخشنامه معاون درمان وقت وزارت بهداشت، حق استفاده از دستگاه سونوگرافی در مطب شخصی خود را داشتند.

* دو: به این ترتیب متخصصین زنان و زایمان از بخشنامه سال ۱۳۹۶ به هیات تخصصی دیوان عدالت اداری شکایت کردند اما این هیات در وهله نخست حق را به آن‌ها نداد و در نهایت، موضوع به هیات عمومی دیوان عدالت اداری موکول شد.

* سه: هیات عمومی، در رای خود اساسا وارد این مسئله نشده که بالاخره متخصص زنان و زایمان حق دارد در مطب خود سونوگرافی داشته باشد یا نه ولی از زاویه دیگری حق را به این متخصصین داده است. از چه زاویه‌ای؟

الف. دریافت وجه از سونوگرافی تشخیصی در مراکز درمانی دانشگاهی دولتی توسط متخصصین زنان و زایمان از مصادیق دریافت وجه از سوی دستگاه‌های دولتی از مردم است که طبق ماده ۶۰ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نیاز به حکم قانونگذار دارد، (اما) طرف شکایت مجوزی در این خصوص ارائه نکرده است.

ب. در بندهای مذکور دریافت وجه بابت سونوگرافی در بخش غیردولتی ممنوع شده که منطبق با اعمال تبعیض نارواست.»
بنابراین در حقیقت دیوان عدالت اداری گفته که وزارت بهداشت نمی‌تواند بگوید که سونوگرافی متخصصین زنان و زایمان در مراکز دولتی با پرداخت هزینه و در مراکز خصوصی به صورت رایگان است و برعکس این رای داده است.

* چهار: البته کماکان برای سونوگرافی متخصصین زنان و زایمان مقرراتی بر اساس بخشنامه‌های قبلی وزارت بهداشت وجود دارد. مثل اینکه: سونوگرافی باید «پس از طی دوره‌‎های آموزشی سونوگرافی مورد تایید معاونت آموزشی وزارت بهداشت و اخذ جواز از مراجع ذی‌‎صلاح قانونی، منحصراً درباره بیماران خود به شرط عدم استفاده از تابلو مستقل و سرنسخه سونوگرافی و عدم پذیرش سایر بیماران و …» باشد.

*** پارکه قرار است هر هفته، آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۰۴۰۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    صمدآقا!