کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۶۸۶
تاریخ خبر:

چه کسی آقای گل‌ لیگ نوزدهم می‌شود؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | سه هفته تا پایان لیگ نوزدهم باقی است و با این که تکلیف قهرمان دو هفته پیش مشخص شد اما جنگ بر‌سرآقای گلی این رقابت‌ها همچنان ادامه دارد. در حال حاضر شهریار مغانلو و شیخ دیاباته با ۱۲ گل در صدر جدول گلزنان قرار دارند، عیسی آل‌کثیر ۱۱ گله است و علی علیپور و مهدی ترابی ۱۰ گل زده‌اند. مهدی قایدی و امیرارسلان مطهری هم با ۹ گل شانس کمی برای آقای گلی دارند.

*** شیخ دیاباته (۱۲ گله)
مهاجم مالیایی استقلال فصل پر فراز و نشیبی را در این تیم پشت سر گذاشته است. او شروع خوبی نداشت و پس از سه هفته بدون اینکه گلی زده باشد مصدوم شد! بعد از بهبودی، در بازی با تراکتور در هفته نهم در ترکیب اصلی استقلال قرار گرفت و در یک نمایش درخشان هت‌تریک کرد. موتور گلزنی او روشن شد و دیاباته موفق شد تا پایان نیم‌فصل هشت گل برای استقلال بزند. او در بازی هفته هجدهم مقابل نفت مسجدسلیمان در تهران دوباره مصدوم شد و چند بازی دیگر از جمله دربی برگشت را از دست داد.

پس از چند هفته غیبت، شیخ دوباره به ترکیب استقلال برگشت و حالا در چهار بازی آخر این تیم موفق به گلزنی شده است. شیخ حالا ۱۲ گله است و با توجه به فرم خوبی که در آن قرار دارد، شانس زیادی برای آقای گلی لیگ نوزدهم دارد. استقلال در سه بازی بعدی خود به ترتیب باید به مصاف شهرخودرو، پیکان و شاهین بوشهر برود. شیخ در بازی رفت به شهرخودرو و شاهین بوشهر گل زده بود و در مقابل پیکان هم به دلیل مصدومیت غایب بود.

گلزنی به تیم مشهدی در بازی برگشت کار زیاد ساده‌ای نیست. این تیم تا امروز فقط ۲۱ گل خورده و خط دفاعی محکمی دارد و سیدمهدی رحمتی را هم در دروازه خود می‌بیند اما پیکان و شاهین بوشهر تیم‌هایی هستند که دیاباته می‌تواند روی گلزنی به آنها حساب باز کند. پیکان تا امروز ۴۲ گل خورده و شاهین بوشهر هم ۵۰ بار دروازه‌اش باز شده است! البته هر دو تیم در حال تلاش برای فرار از سقوط به لیگ یک هستند .

اما گلزنی به دو تیمی که در مجموع تا اینجا ۹۲ گل خورده‌اند، برای شیخ دیاباته آماده و باانگیزه کار چندان دشواری به نظر نمی‌رسد و با توجه به سبک بازی استقلال می‌توان او را جدی‌ترین مدعی آقای گلی لیگ نوزدهم دانست. اتفاقی که اگر بیفتد می‌تواند طلسمی ۱۱ ساله را برای استقلال بشکند. آخرین بار آرش برهانی در لیگ هشتم توانست به عنوان یک استقلالی آقای گل لیگ برتر شود.

*** شهریار مغانلو (۱۲گله)
جدی‌ترین رقیب فعلی شیخ دیاباته در راه آقای گلی لیگ نوزدهم شهریار مغانلو است. او هم مثل دیاباته نیم‌فصل اول را با هشت گل به پایان برد اما روند گلزنی منظم‌تری داشت. ضمن اینکه برخلاف دیاباته، او چند گل هم از روی نقطه پنالتی زد. در دور برگشت هم مغانلو روند عادی خود را طی کرد و تا هفته بیست و سوم چهار گل دیگر زد اما در چهار بازی آخر خبری از گل‌های مغانلو نبوده است. در واقع پیکان هم در سه بازی آخر خود موفق به گلزنی نشده است.

اولویت پیکان در سه بازی باقی مانده، نه آقای گلی مغانلو بلکه بقای این تیم در لیگ برتر است که خب مغانلو هم می‌تواند با گل‌های خود این هدف تیمش را محقق کند. اما او و تیمش کار بسیار دشواری در پیش دارند. پیکان در سه بازی باقی مانده خود به ترتیب باید مقابل صنعت‌نفت آبادان، استقلال و سپاهان بازی کند.

البته این سه تیم خط دفاعی خیلی قدرتمندی ندارند اما ماجرا این است که پیکان برخلاف نیم‌فصل اول، زیاد گل نمی‌زند. در ضمن از یاد نبریم که پیکان در بازی‌های اخیر خود حتی به تیم‌هایی مثل سایپا و پارس‌جنوبی جم هم گل نزده ‌ و شانس گلزنی این تیم و مغانلو در برابر استقلال و سپاهان و حتی صنعت‌نفت زیاد بالا نیست. با این حال با توجه به اینکه او مهاجم کاملی است و توانایی گلزنی از راه‌های مختلف را هم دارد بعید نیست‌ او بتواند سایر مدعیان را جا بگذارد و آقای گل لیگ نوزدهم شود.

*** عیسی آل‌کثیر (۱۱ گله)
مهاجم صنعت‌نفت، فصل عجیبی را پشت سر می‌گذارد. او در نیم‌فصل اول فوق‌العاده کار کرد و از هفته چهارم تا هفته شانزدهم موفق شد ۹ گل بزند و آقای گل نیم‌فصل اول شود‌ اما جنجال انتقال نافرجام او به پرسپولیس و عدم حضورش در تمرینات تیم باعث شد تا برای مدتی از ترکیب اصلی خارج شود. مدتی بعد هم دراگان اسکوچیچ به تیم ملی رفت و همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا او در نیم‌فصل دوم ناکام باشد.

او در نیم‌فصل دوم فقط دو گل زده که هر دو از روی نقطه پنالتی بوده است! در واقع افت او و افت تیم صنعت‌نفت در نیم‌فصل همزمان رخ داد و حالا نه صنعت‌نفت شانس چندانی برای گرفتن سهمیه آسیا دارد و نه آل‌کثیر شانس زیادی برای آقای گلی! البته او فقط یک گل از دیاباته و مغانلو کمتر زده و بازی‌های باقی‌مانده این تیم مقابل شاهین بوشهر، پیکان و ماشین‌سازی هم زیاد دشوار به نظر نمی‌رسد اما فرم تیم صنعت‌نفت و خود آل‌کثیر نشان می‌دهد که او احتمالا آقای گل لیگ نوزدهم نخواهد بود.

*** علی علیپور (۱۰گله)
با وجود اینکه این یکی از بدترین فصل‌های علیپور در پرسپولیس بود اما او همچنان گوشه چشمی به آقای گلی لیگ نوزدهم دارد. علیپور یک نیم‌فصل اول بد و پرحاشیه را در پرسپولیس پشت سر گذاشت و حتی هت‌تریکش مقابل شاهین در بوشهر هم کمکی به او نکرد و در مقطعی پس از آن پنالتی چیپ عجیب مقابل ماشین‌سازی تبریز، هواداران خواهان کنار گذاشتن او شدند اما در نیم‌فصل دوم اوضاع بهتر شد.

البته تعداد گل‌های او در هر نیم‌فصل پنج گل بود و آمار گلزنی‌هایش تغییر خاصی نکرد اما با تغییر رفتار خود او، هواداران هم کمکش کردند و روند گلزنی‌های او نظم بیشتری پیدا کرد. علیپور حالا ۱۰ گله است و با توجه به اینکه بازی‌های باقی مانده پرسپولیس زیاد دشوار و حتی مهم نیست، این احتمال وجود دارد که همبازیانش برای آقای گل شدن او سنگ تمام بگذارند. گلزنی به ذوب‌آهن، گل‌گهر و سایپا کار زیاد سختی نیست اما بزرگ‌ترین مشکل علیپور این است که پرسپولیس از نظر گلزنی آمار فوق‌العاده‌ای ندارد و همین می‌تواند بزرگ‌ترین مانع برای آقای گلی علیپور در لیگ نوزدهم باشد.

*** مهدی ترابی (۱۰گله)
هافبک تهاجمی پرسپولیس، از چیزی که انتظار می‌رفت گلزن‌تر نشان داد و قبل از علیپور به رکورد ۱۰ گل برای این تیم رسید اما دو مانع بر سر آقای گلی او وجود دارد. اولی مصدومیت او و ناآمادگی‌اش است که می‌تواند باعث احتیاط کادر فنی و بازی ندادن به او در بازی‌های باقی مانده باشد. به هر حال بازی‌های آسیایی برای یحیی مهم‌تر از این چند بازی تشریفاتی باقی‌مانده لیگ برتر است. دومین مانع هم حضور رقیبی به نام علی علیپور در رقابت آقای گلی است. با توجه به اینکه آقای گلی برای علیپور مهم‌تر از ترابی است، ممکن است این انگیزه باعث شود تا شانس علیپور برای رسیدن به صدر جدول گلزنان بیشتر از ترابی باشد.

*** مهدی قایدی و ارسلان مطهری (۹گله)
فاصله سه گله با صدر جدول گلزنان، شانس آقای گل شدن این دو استقلالی را به شدت پایین آورده است، اما ماجرا فقط این نیست. مشکل بزرگ قایدی این است که در نیم‌فصل دوم موفق به گلزنی نشده و از نظر روحی در شرایط بدی به سر می‌برد و امید چندانی به احیای او در این سه هفته باقی‌مانده نیست. ارسلان مطهری هم به‌رغم درخشش، بیشتر اوقات در ترکیب اصلی استقلال قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل بعید است که او هم بتواند در این سه هفته معجزه‌ای خلق کند و در پایان فصل آقای گل لیگ نوزدهم شود.

کدخبر: ۳۴۳۶۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر