کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۳۸۳۸
تاریخ خبر:

چه شرکت‌هایی سود سهام عدالت را واریز نکردند؟

روزنامه هفت صبح، سارا سبزی| تازه‌ترین وعده واریز سود سهام عدالت سال 1400 به اواسط دی ماه موکول شده است؛ اگر این قول هم تغییر نکند بخش اول آن نیمه اول دی ماه و بخش دوم تا پایان سال پرداخت می‌شود. مقصر این تاخیر تعدادی از شرکت‌های بورسی و فرابورسی معرفی شده‌اند.

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد وعده داده بود که تا پایان آذرماه سود سهام عدالت سال 1400 واریز می‌شود، اما رئیس سازمان خصوصی گفته است که به دلیل عدم همکاری حدود 30 شرکت، قول وزیر عملی نمی‌شود و این تاریخ به تعویق می‌افتد. حالا مهلت پرداخت سود تعدادی از این شرکت‌ها گذشته است، آن هم در شرایطی که شرکت‌های بورسی موظف هستند پس از برگزاری مجمع در یک بازه زمانی مشخص سودها را به حساب سپرده‌گذاری مرکزی واریز کنند.

با وجود این الزام، در حال حاضر بیشتر شرکت‌ها از این اقدام خودداری کرده‌اند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته ‌است که امسال مجموع سود سهام‌عدالت به بیش از 60 هزار میلیارد تومان رسیده، در حالی که این رقم سال گذشته حدود 29هزار میلیارد تومان بود.از میان شرکت‌هایی که خلف وعده کرده و سهامداران را چشم‌انتظار گذاشته‌اند، چند شرکت هنوز فرصت پرداخت سود دارند و از آن‌ها درخواست شده که سود خود را زودتر پرداخت کنند. بخشی دیگر هم هنوز فرصت دارند که پرداخت‌های خود را انجام دهند.

10 شرکت پتروشیمی در فهرست بدهکاران سود سهام عدالت
شرکت‌های پتروشیمی با 10 شرکت آمار بالایی در فهرست بدهکاران سود سهام عدالت دارند، مثل شرکت پالایش نفت بندرعباس که با نماد « شبندر» در کدال شناخته می‌شود؛ این شرکت سهامی عام است و از اواسط دهه 70 شمسی کار تهیه و تامین نفت خام و میعانات گازی، انجام عملیات پالایش و تولید فرآورده‌های نفتی و عرضه آن به مشتریان را آغاز کرده است. نام آن در سال 90 در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار درج و سهام آن در سال 91 از طریق بورس اوراق بهادار عرضه شد.

شرکت پتروشیمی شیراز هم که سهام آن با نماد «شراز» شناخته می‌شود، در این فهرست قرار دارد. این شرکت کار خود را در سال 1342 برای تولید کودهای شیمیایی آغاز کرد. شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا، بدهکار سود سهام عدالت است؛ این شرکت در کنار پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی، تأمین خوراک صنایع پایین‌دستی را برعهده دارد و در حال حاضر حدود 22 درصد از فرآورده‌های نفتی موردنیاز کشور را تولید می‌کند.

به این فهرست باید شرکت پالایش نفت تبریز و پتروشیمی مارون را هم اضافه کرد. نام شرکت پالایش نفت لاوان هم در میان شرکت‌های فعال در صنایع پتروشیمی است که هنوز این سود را واریز نکرده‌اند. شرکت پتروشیمی جم، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پالایش نفت تهران هم در این آمار قرار گرفته است. بدهکار بعدی فجر انرژی خلیج فارس است که در سال 1377 با هدف تامین یوتیلیتی مورد نیاز شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی واقع در بندر امام خمینی فعال شد.

خلف وعده نمایندگان صنعت فولاد و آلومینیوم
سازمان بورس نام شرکت فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد آلیاژی ایران را هم به عنوان بدهکاران سود سهام عدالت اعلام کرده است. علاوه بر این شرکت آلومینیوم ایران با نماد «فایرا» هم بدهکار سود سهام عدالت محسوب می‌شود. از شرکت ملی صنایع مس ایران هم به همین عنوان یاد می‌شود؛ با این حال این شرکت تا امروز ۲۵۰۰ میلیارد تومان سود از ۱۰ هزار میلیارد تومانی که موظف بود، پرداخت کرده است.

خودرو و خساپا، بدهکار سهامداران
در ادامه فهرست شرکت‌هایی که خلف وعده کرده‌اند، نام شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا هم دیده می‌شود. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که فعالیت حمل و نقل دریایی خود را از سال 1347 آغاز کرده بدهکار سود سهام عدالت به مردم است؛ مانند هلدینگ سرمایه‌گذاری رنا، گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، سیمان داراب و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گلهر.

سال مالی کدام شرکت‌ها به پایان رسیده است؟
سال مالی شرکت پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز، مارون، آلومینیوم ایران، فولاد خوزستان، صنایع مس ایران، پالایش نفت لاوان، فجر انرژی خلیج فارس، شرکت پتروشیمی جم، کشتی سازی جمهوری اسلامی ایران سال گذشته بوده و مهلت قانونی آن‌ها برای پرداخت سود تمام شده است.

تعدادی از این شرکت‌ها هنوز سود سهام عدالت را به سهامداران حقوقی و حقیقی خود پرداخت نکرده‌اند. مجمع هلدینگ سرمایه‌گذاری رنا هنوز برگزار نشده است و گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران تا دی ماه فرصت پرداخت سود را دارد. مجامع فولاد آلیاژی ایران و سیمان داراب برگزار شده و تا دی ماه فرصت دارند سود سهامداران حقوقی را پرداخت کنند، اما سود سهامداران حقیقی را که مهلت پرداخت آن گذشته هنوز واریز نکردند.مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس هم خرداد امسال جاری برگزار شده است و تا پنجم دی فرصت دارد سود سهامداران حقیقی را پرداخت کند. سود سهامداران حقوقی هم از سوی این پتروشیمی باید تا خرداد سال آینده پرداخت شود.

شرکت‌هایی که هنوز فرصت واریز سود دارند
هنوز نام هفت شرکت دیگر در انتهای این فهرست باقی مانده است؛ شرکت‌های ایران ترانسفو، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا، مخابرات ایران، کارخانجات مخابراتی ایران و بیمه دانا.از بین این شرکت‌ها فرصت پرداخت سود سهامداران حقیقی برای فولاد مبارکه اصفهان، شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر و چادرملو، ایران ترانسفو، پارس سوئیچ و پالایش نفت تهران به پایان رسیده است ولی برای پرداخت سود سهامداران حقوقی فرصت دارند. صنایع سیمان دشتستان، مپنا و مخابرات ایران هنوز برای پرداخت سود مهلت قانونی دارند، اما مخابرات ایران به دلیل پرداخت نکردن سودهای سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به عنوان شرکت متخلف شناخته شده است.

سود سهام عدالت چقدر است؟
سهامدارانی که پرتفوی 532 هزار تومانی دارند حدود یک میلیون تومان سود دریافت می‌کنند. صاحبان سهام یک میلیون تومانی هم بیش از دو میلیون سود خواهند گرفت. یک خانوار چهار نفره با سهام 532 هزار تومانی، تا نیمه دی ماه، چهار میلیون تومان سود دریافت می‌کند. خانوار چهار نفره‌ای که سهام عدالت یک میلیون تومانی دارد هم تا پایان دی ماه هشت میلیون تومان سود دریافت می‌کند. وعده‌ داده شده است که این سود شامل همه دارندگان سهام عدالت می‌شود. دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در سهام عدالت تاکید می‌کند که در صورت پرداخت نشدن سود سهام عدالت با مدیران شرکت‌ها برخورد شود.

قسط‌‌‌بندی سود سهام عدالت
دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در سهام عدالت گفته است که سود امسال سهام عدالت بیش از دو برابر سود پرداختی سال گذشته است. بر همین اساس شورای عالی بورس تصمیم گرفت سود را در دو مرحله پرداخت کند که مرحله اول تا پایان آذرماه و مرحله دوم پایان اسفندماه خواهد بود. به گفته او عمده شرکت‌های سهام عدالت، ملزم هستند تا پایان آذر ماه، سود تقسیمی مجامع خود را به سهامداران عدالت پرداخت کنند. تاکنون برخی شرکت‌ها به صورت کامل و برخی دیگر تا پایان هفته و باقی شرکت‌ها قول داده‌اند تا پایان آذرماه این سود را واریز کنند.

پرداخت قسط دوم سود دارندگان سهام عدالت به تامین نقدینگی شرکت‌های سرمایه‌پذیر بستگی دارد و می‌توان گفت که قسط دوم، اواخر اسفند ماه یا اوایل فروردین سال بعد پرداخت می‌شود. احسان خاندوزی وعده داده بود که سود سهام عدالت شرکت‌های بورسی که مهلت آنها برای واریز سود به پایان رسیده و قابل وصول است، تا پایان پاییز برای همه 49میلیون نفر سهامدار عدالت واریز می‌شود.

کدخبر: ۴۹۳۸۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر