کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۱۲۴
تاریخ خبر:

چه خبر از مذاکرات وین؟

روزنامه هفت صبح | سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در اظهاراتی بعد از نشست شنبه کمیسیون مشترک برجام گفت:«امروز بعد از سه روز که از کار کمیسیون مشترک گذشت یک‌بار دیگر نشست کمیسیون مشترک را برای بررسی روند پیشرفت بحث‌هایی که تا الان صورت گرفته هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم هسته‌ای تشکیل دادیم و گزارش کار کارگروه‌ها را مرور کردیم و بحث‌های خوبی در داخل نشست صورت گرفت.»

وی افزود:«به نظر می‌رسد یک تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی الان بین همه وجود دارد.مسیری که باید طی شود،الان یک مقدار شناخته شده است.البته این مسیر آسان نیست و اختلاف‌نظرها اینگونه نیست که پایان یافته باشد و اختلاف‌نظرهای بعضا جدی وجود دارد که باید در طی مذاکرات بعدی کاهش یابد.»

عراقچی بیان کرد: «اصلا علاقه‌مند به مذاکرات فرسایشی و طولانی مدت نیستیم. در حدی که نیاز است بحث‌ها روشن شده و گفته شود،طبیعتا مذاکرات ادامه خواهد یافت.»معاون وزیر خارجه همچنین اعلام کرد:«مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند.

نگارش متن حداقل در حوزه‌هایی که اشتراک نظر وجود دارد می‌تواند شروع شود و به همین منظور هیأت ایرانی متون مدنظر خود را در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها آماده کرده و این را به همه طرف‌ها ارائه کرده است و این متون می‌تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد.» وی خاطرنشان کرد:«به نظر ما زمان شروع نگارش متن حداقل در مقداری که اشتراک نظر وجود دارد، فرا رسیده است.»

انریکه مورا، معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و رئیس جلسه دیروز کمیسیون مشترک برجام پس از اتمام نشست در صفحه توئیترش نوشت:پس از مذاکراتی سنگین یک ارزیابی از امور را در جلسه کمیسیون انجام دادیم.در کاری بسیار سخت، پیشرفت انجام شده است. حالا به فعالیت مفصل‌تری احتیاج داریم. مهم است که همه پایبند هدف‌های مشترک باشند، یعنی بازگشت آمریکا به برجام و اجرایی شدن کامل آن.

***واکنش بایدن به مذاکرات وین
جو بایدن که در کنفرانس خبری در کاخ سفید با نخست وزیر ژاپن صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدام ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اظهار داشت: ما از (اقدام) ایران برای غنی‌سازی ۶۰درصدی حمایت نمی‌کنیم و به نظر ما اصلا کمکی نمی‌کند. این اقدام برخلاف توافق (برجام) است. رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه اظهارات خود اضافه کرد:

با این وجود خوشحالیم که ایران همچنان به مشارکت در گفت‌وگوها ادامه می‌دهد، در گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ما و با شرکای ما بر سر چگونگی حرکت به جلو و آنچه برای بازگشت ما به برجام لازم است، به طوری که ما دوباره بخشی از آن باشیم. جو بایدن بار دیگر تاکید کرد که به نظر او آمریکا «هرگز نباید از این توافق خارج» می‌شد.رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: من فکر می‌کنم هنوز برای نتیجه‌گیری درباره (این مذاکرات) زود است، اما ما همچنان در حال مذاکره هستیم. (فارس، ایسنا و انتخاب)

کدخبر: ۳۸۴۱۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر