کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۴۵۰
تاریخ خبر:

چه خبر از تایید اعتبارنامه‌ نمایندگان مجلس؟

روزنامه هفت صبح | یک: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس مجلس دیروز به خبرگزاری صداوسیما گفته: اعتبارنامه حسین محمدصالحی، منتخب مردم چادگان، فریدن، فریدون‌شهر و بویین‌ و میاندشت و همچنین دلخوش، منتخب مردم صومعه‌سرا در شعبه ۱۰ بررسی و تایید شد. وی افزود: بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاج‌گردون، منتخب گچساران ادامه دارد و هنوز تعیین تکلیف نشده است.

این درحالی است که حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی به فارس گفته بود:‌ شورای نگهبان در نامه‌ای به مجلس اعلام کرد که در مورد اعتبارنامه دونفر از منتخبین(منتخبین فریدون‌شهر و صومعه‌سرا) مدارکی که در اختیار نمایندگان مجلس قرار دارد، پیش از این و در زمان بررسی صلاحیت نمایندگان در اختیار شورای نگهبان قرار نداشته است. بنابراین ظاهرا طبق هر فرمولی، مجلس این مدارک جدید را دیده و آن‌ها را بررسی کرده و اعتبارنامه این دونفر را تصویب کرده است.

* دو: با این‌حال نکته جالب توجه این است که شورای نگهبان در نامه خود به مجلس تصریح کرده که در مورد اعتبارنامه غلامرضا تاج‌گردون، منتخب مردم گچساران نیز مدارکی که امروز در اختیار نمایندگان قرار دارد در زمان بررسی صلاحیت فرد مورد نظر در اختیار شورای نگهبان نیز قرار داشته است.

‌طبق ماده ۶۵ آیین‌نامه داخلی مجلس «به موجب جدول حوزه‌های انتخابی مجلس شورای اسلامی که براساس حروف الفبا از طرف اداره کل قوانین مجلس با نظارت‌ هیأت‌رئیسه تنظیم و توزیع می‌شود، رسیدگی به اعتبارنامه‌ها را شروع و نسبت به مدارکی که در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار نگرفته و یا پس از‌ رسیدگی شورای نگهبان به‌دست آمده است، اتخاذ تصمیم خواهد نمود و گزارش تصویب یا رد آن را از طریق هیأت‌رئیسه به مجلس تقدیم می‌دارند.» و بر این اساس در صورتی که مدارک و مستندات معترضین برای اعتراض به اعتبارنامه یک منتخب در شورای نگهبان و در هنگام بررسی صلاحیت‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته باشد، شعبه امکان بررسی مجدد آن را نخواهد داشت.

* سه: محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس نیز در این رابطه به ایسنا، گفت: با توجه به پاسخ شورای نگهبان به شعب مربوطه، شعب باید تشکیل جلسه دهند. نهایتا در صورت تایید اعتبارنامه هرکدام از منتخبین در شعب، نظر شعبه در صحن مطرح و تصویب اعتبارنامه اعلام می‌شود و در غیر این‌صورت موضوع به کمیسسون تحقیق ارجاع خواهد شد.

* چهار: موسوی لارگانی، رئیس شعبه دوازدهم مجلس از برگزاری جلسه این شعبه در روز دوشنبه خبر داد و گفت که شعبه ۱۲ در جلسه فردا در مورد اعتبارنامه آقای تاج‌گردون تصمیم گیری خواهد کرد. به این ترتیب فردا روز سرنوشت‌سازی برای تاج‌گردون خواهد بود. اگر شعبه نیز طبق نظر شورای نگهبان، اعتبارنامه تاج‌گردون را تصویب کند(و مدرک جدیدی در اینجا رو نشود) آن‌وقت حتی در صورت اعتراض برخی نمایندگان او به احتمال قوی خواهد توانست رای صحن علنی را بگیرد و جایگاهش به‌عنوان نماینده مجلس تثبیت خواهد شد.

کدخبر: ۳۳۲۴۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر