کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۳۸۰
تاریخ خبر:

چه افرادی حق رقابت با بشار اسد‌ را دارند؟

روزنامه هفت صبح | همزمان با اعلام رسمی زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه از سوی پارلمان، سوالاتی درخصوص افراد واجد شرایط برای نامزدی و حداکثر تعداد افرادی که می‌توانند کاندیدا شوند، مطرح می‌شود.بر اساس قانون اساسی سوریه که در سال ۲۰۱۲ میلادی مورد بازبینی قرار گرفته‌‌، چند شرط برای پذیرش نامزدی فرد در انتخابات ریاست جمهوری مشخص شده است؛ از جمله اینکه فرد داوطلب باید تایید دست‌نوشت دستکم ۳۵ عضو پارلمان را داشته باشد و اینکه هر نماینده پارلمان تنها مجاز به ارائه تاییدنامه به یک کاندیدا است. (بند شماره ۳، ماده ۸۵ قانون اساسی)

این بند از قانون اساسی بدین معناست که حداکثر کاندیداها (از لحاظ نظری و بر اساس قانون اساسی) نمی‌تواند بیشتر از هفت نفر باشد زیرا مجموع اعضای پارلمان ۲۵۰ تَن است اما با توجه به ترکیب کنونی پارلمان، تعداد نامزدها در خوش‌بینانه‌ترین حالت بیشتر از سه نفر نخواهد بود.
در همین رابطه، نمایندگان عضو فراکسیون حزب بعث حاکم بر سوریه با ۱۶۷ عضو بزرگ‌ترین فراکسیون را تشکیل می‌دهند و قاعدتا از هیچ نامزدی به جز «بشار اسد»، دبیرکل حزب بعث حمایت نخواهند کرد.

تعداد باقیمانده نمایندگان نیز میان افراد مستقل و دیگر احزاب در چارچوب ائتلاف «جبهه ملی پیشرفت» توزیع می‌شوند که هیچ کدام به عدد ۳۵ عضو نمی‌رسند چرا که مجموع اعضای این احزاب تنها به ۱۳ تن می‌رسد و شمار نمایندگان مستقل هم به ۷۰ عضو می‌رسد.
بر این اساس، نامزدهای فرضی برای به دست آوردن آرای نمایندگان مستقل به رقابت خواهند پرداخت و این نمایندگان تنها می‌توانند از دو نامزد ریاست جمهوری حمایت کنند.اعضای جبهه ملی پیشرفت هم به دلیل شمار اندک‌شان تنها با کسب نظر نمایندگان بعثی با افراد مستقل می‌توانند از یک نامزد اعلام حمایت کنند.

قانون اساسی سوریه درخصوص دیگر شروط نامزدهای ریاست جمهوری بر موارد زیر تصریح دارد:
۱٫ فرد باید به مدت دستکم ۱۰ سال پس از درخواست نامزدی در سوریه اقامت داشته باشد. ۲٫ کمتر از ۴۰ سال نداشته باشد. ۳٫ دارای تابعیت سوری باشد و از پدر و مادری سوری به دنیا آمده باشد. ۴٫ دارای سوءسابقه کیفری نباشد. ۵٫ دارای همسری غیرسوری نباشد.
پارلمان سوریه پیشتر موعد انتخابات ریاست جمهوری این کشور را ۲۶ مه ۲۰۲۱ اعلام کرده که مصادف است با ۵ خرداد.

کدخبر: ۳۸۴۳۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر