کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۸۰۴
تاریخ خبر:

چه اتفاقی برای اینستاگرام افتاده؟

روزنامه هفت صبح| همان وقتی که اینستاگرام از قابلیتی به نام رییل رونمایی کرد خیلی‌ها گفتند که این اولین قدم برای شبیه‌تر شدن محبوب‌ترین شبکه اجتماعی جهان به تیک‌تاک است اما عده دیگری اصلا تیک‌تاک را با ریشه‌های چینی در حد و اندازه‌ای نمی‌دیدند که اینستاگرام بخواهد با آن رقابت کند. گذشت زمان نشان داد که حق با گروه اول بوده و حالا اینستاگرام چنان در تقلید و شبیه شدن به تیک‌تاک جلو رفته که ستاره‌هایی با دنبال‌کننده‌های چندصد میلیونی را شاکی کرده است. حالا سوال خیلی‌ها این است که تیک‌تاک چیست و چرا اینقدر ترسناک است؟

‌چه اتفاقی برای اینستاگرام افتاده؟
ممکن است تغییرات جدید اینستاگرام هنوز برای شما فعال نشده باشد اما تمام این تغییرات که باید منتظرشان باشید یا همین حالا آنها را دیده‌اید شامل یک فید اصلی بسیار الگوریتمی، اجبار برای نمایش ویدئوی عمودی (رییلز) مثل تیک‌تاک و تبلیغ شدید ویژگی «ریمیکس» به سبک تیک‌تاک است، این تغییرات باعث شده که کاربران برای پیدا کردن محتوای دوستان و خانواده خود با مشکل مواجه شوند. تغییرات اینستاگرام از این حد بیشتر است.

صفحه هوم پیج کاربران نشان می‌دهد که اعمال تغییر جدید اصولا نوع کاربری خیلی‌ها را تغییر خواهد داد. البته ممکن است اینستاگرام هنوز در حال آزمایش این ویژگی جدید باشد و همه چیز نهایی شده نباشد. اگر تغییرات جدید برای شما هم اعمال شده باشد، اولین چیز عجیب مشکی شدن هوم پیج شماست که بسیاری آن را نمی‌‌پسندند.

مشکل دوم این است که بخش استوری‌ها که در نوار بالای اینستاگرام در هنگام اسکرول به پایین هم همیشه حی و حاضر بود و همواره دیده می‌شد با نخستین اسکرول دیگر دیده نمی‌شود. این یعنی اینکه کاربران دیگر خیلی کمتر از قبل استوری می‌بینند. مشکل سوم این است سابق بر این وقتی اسکرول می‌کردید، قسمت مناسبی از کپشن هر پست و برخی کامنت‌ها را می‌دیدید و اگر نظرتان را جلب می‌کرد با دقت می‌خواندید، اما الان بخش کوتاهی از کپشن با رنگ سفید در پس‌زمینه مشکی دیده می‌شود.

این باعث می‌شود که خیلی کمتر جلب توجه کنند. چون از نظر طراحی و بی‌رنگ مشکی در پس زمینه سفید بسیار راحت‌تر خوانده می‌شود تازه اگر کپشنی جلب توجه کرد و در طراحی جدید بخواهید آن را بخوانید، این کپشن بر روی عکس یا ویدئو ظاهر می‌شود و پیداست که خواندنش خیلی سخت می‌شود.کامنت‌ها هم تنها در صورت زدن روی آیکون کامنت دیده می‌شوند و دیگر چند کامنت منتخب دیده نمی‌شوند. این در حالی است که بخش کپشن برای خیلی‌ها بسیار مهم است. اصلا برخی‌ها کپشن طولانی می‌نویسند و تازه فضا کم می‌آورند و در بخش کامنت هم ادامه کپشن را می‌نویسند.

پس با وضعیت جدید دیگر عرصه بر آنها تنگ می‌شود و دیگر کپشن‌هایشان نمودی نخواهد داشت. طراحی جدید حتی باعث می‌شود که اسم پیج و تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها به آسانی دیده نشوند. باز به خاطر اینکه با رنگ سفید در زمینه مشکی هستند. در ضمن اگر محتوای ویدئویی عمودی استفاده شده باشد که وضعیت بدتر می‌شود و نام پیج و بخش کوتاه کپشن بر روی ویدئو می‌افتد. با این حساب کاربران ممکن است حتی ویدئویی و عکسی را ببینند، اما دقت نکنند که منتشرکننده ویدئو یا عکس دقیقا کدام پیج بوده.

کلا می‌توان گفت که رابط کاربری جدید به وضوح کاربر را تشویق می‌کند که اسکرول بسیار سریع‌تر و سطحی‌تری انجام بدهد و به موازات این سرعت عمل دقت روی متن بسیار پایین‌تر می‌آید. نکته دیگر اینکه محتوایی که اینستاگرام با طراحی جدید برایش ارزش قائل شده ویدئوهای عمودی است و بس. همه اشکال دیگر محتوا مثل ویدئوهای افقی و عکس نوشته یعنی نوشتن متن و انتشار متن‌ها به صورت عکس در قالب گالری عکس و حتی استوری‌ها تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند.

عصبانیت سلبریتی‌ها
این تغییرات صدای خیلی‌ها را درآورده اما اعتراض سلبریتی‌ها بیشتر به چشم آمده مثلا کایلی جنر با ۳۶۲میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام یکی از همین معترض‌ها بود. او از کاربران درخواست کرد که یک استوری مشترک در اعتراض به این تغییرات منتشر کنند. پست او توسط خواهر بزرگترش کیم کارداشیان هم دوباره به اشتراک گذاشته شد.در این استوری نوشته شده بود: «تلاش برای تیک‌تاک بودن را متوقف کنید. من فقط می‌خواهم عکس‌های زیبای دوستانم را ببینم.» آخر کار هم اضافه شده بود: «لطططططفا»

توضیح آقای موسری
اعتراض‌ها آنقدر بالا گرفت که آدام موسری بنیان‌گذار اینستاگرام در ویدئویی که در توئیتر منتشر کرد درباره ماجرا توضیح داد. او در این ویدئو گفت که از نگرانی‌ کاربران در مورد افول فرمت عکس آگاه است و آنها را درک می‌کند. او اضافه کرد که اینستاگرام همچنان از فرمت عکس پشتیبانی خواهد کرد، اما روز به روز بیشتر به سمتی حرکت می‌کند که تبدیل به یک سرویس نمایش ویدئوی تمام‌عیار شود چرا که جهان به سرعت در حال تغییر است و اینستاگرام هم باید تکامل یابد.

او از تبلیغات زیاد پست‌هایی که کاربران دنبال نمی‌کنند هم دفاع کرد و گفت: «این نوع تبلیغات به شما کمک می‌کند تا چیز‌های جدید و جالبی را در اینستاگرام کشف کنید که ممکن است حتی از وجود آن‌ها اطلاع نداشته باشید. ما سعی می‌کنیم روز به روز توصیه‌های بهتری را ارائه دهیم زیرا فکر می‌کنیم این نوع تبلیغات موثرترین و مهم‌ترین راه برای تولیدکنندگان محتوا در جهت رشد حساب و جذب مخاطب است. شما نیز می‌توانید در صورت عدم علاقه، تمام توصیه‌ها را به مدت یک ماه متوقف کنید.»

اینستاگرام اشتباه می‌کند؟
تحلیل‌های مختلفی در مورد نتیجه این رویکرد اینستاگرام وجود دارد مثلا سایت یک پزشک در این مورد نوشته: «تغییرات جدید اینستاگرام شاید خیلی جزئی به نظر برسند و با خودمان بگوییم در عرض چند روز به آن عادت خواهیم کرد. اما اینها حاکی از جو رقابت شدید اینستاگرام با تیک‌تاک و احساس خطر جدی متا از محبوبیت تیک‌تاک است. معمولا شرکت‌های بزرگ هنگامی که پلتفرم انتشار محتوایشان مورد تهدید واقع شود یا حس کنند که به اندازه کافی از آن پول درنمی‌آورند، راهبردهای واکنشی عجیبی اتخاذ می‌کنند مثلا گوگل ترجیح داد که گوگل ریدر را کلا تعطیل کند و گوگل پلاس را تاسیس کند.

گوگل ریدر با کمی فکر و مدرن‌سازی می‌توانست تبدیل به یک شبکه اجتماعی تولید و اشتراک محتوا شود و با پروموت کردن محتوای تبلیغی پولساز هم بشود. برای این کار معماری جدید، تولید اپلیکیشن خلاقانه نیاز داشت. اما گوگل به سمت گوگل پلاس غش کرد و بعد وقتی دید که به صورت آنی تعداد کاربرانش به اندازه فیسبوک نشده، اصلا توسعه‌اش نداد و رهایش کرد تا بمیرد اما از این سو ما پرونده اینستاگرم را داریم.

اپلیکیشنی که هیچ گامی در مسیر توسعه‌اش تصادفی نبوده و اگر کتاب «بدون فیلتر ، داستان اینستاگرام»، نوشته سارا فرایر را خوانده باشید می‌دانید که مراحل توسعه گام به گام و جلب هسته اولیه کاربران مشهور و سلبریتی‌ها و طراحی جزئیات آن و تلاش برای ایجاد نوعی اعتیاد آنلاین توسط آن، همه حاصل فکر و آزمایش‌های گام‌به‌گام بوده‌اند.

تیک‌تاک چیست؟
غیر از اینکه اینستاگرام به چه سمتی می‌رود و چه سرنوشتی پیدا می‌کند برای خیلی‌ها سوال است که اصلا این تیک‌تاک چیست که هر چند وقت یک‌بار درباره‌اش می‌شنویم. این سوال معمولا از طرف گروه سنی ۳۰سال به بالا مطرح می‌شود.. تیک‌تاک یک اپلیکیشن اشتراک‌گذاری فیلم است که ریشه چینی دارد اما فشارهای دولت آمریکا برای لزوم فروش بخشی از سهام آن به یک شرکت آمریکایی حالا می‌توان آن را یک اپلیکیشن چینی-آمریکایی دانست.

اعضای تیک‌تاک از خود هر فیلمی را با انواع فیلترها و آهنگ‌ها می‌توانند منتشر کنند. می‌توانید دیگران را فالو کنید و مجموعه‌ای از آنچه می خواهید را بسازید. یک فید For You دارد که مجموعه‌ای از فیلم‌هایی که احتمالا خوشتان بیاید برایتان در آن نمایش داده می‌شود، بدون آنکه آن افراد را دنبال کرده باشید. بنابراین ممکن است یک شبه ره صدساله را بروید و فیلم شما در میان کاربران تیک‌تاک آنقدر محبوب شود که به یک سلبریتی تیک تاکی تبدیل شوید، حتی در حالتی که تعداد افراد کمی شما را فالو می‌کنند!

در این بخش For You حتی ممکن است فیلم‌هایی ببینید که اصلا علاقه‌ای هم به آنها ندارید، اما در عرض ۵ دقیقه یا حتی کمتر دنیایی از موضوعات متنوع برایتان آشکار خواهد شد و کم‌کم براساس آنچه فالو می‌کنید این موضوعات منسجم‌تر می‌شوند، اما باز هم فیلم‌های بی‌ربط هم برایتان نمایش داده می‌شوند. آسانی گرفتن فالوئر و مشهور شدن و همچنین امکاناتی نظیر پیام مستقیم و لایک کردن فیلم‌ها، امکاناتی است که تیک‌تاک را حتی با وجود یوتیوب و اینستاگرام بسیار محبوب کرده است.

تیک‌تاک اولین اپ چینی است که خارج از چین این همه محبوبیت پیدا کرده و حتی در کشورهای غربی هم به شدت مورد استقبال قرار گرفته. این اپ با بیش از یک میلیارد نصب در اندروید و نزدیک به ۴میلیون کامنت و ریویو در اپ استور اپل (تعداد نصب‌ها در اپ استور قابل دیدن نیست)، در مودن ۶ سال به اپ شماره یک در حوزه سرگرمی و فضای اجتماعی تبدیل شده است.

از ۲۱ مهر ۱۳۹۸ از سوی تیک‌تاک دسترسی کاربران ایرانی به برنامه تیک‌تاک (انگلیسی) قطع و اخیراً از سمت ایران کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم فیلتر شده‌است. اما این اپلیکیشن برای بیشتر کاربران حتی با فیلترشکن نیز در دسترس نیست و به‌طور کلی از کار افتاده‌است. به گزارش کاربران، تنها راه دسترسی به تیک‌تاک در ایران درآوردن سیمکارت گوشی و رفع هر نوع شناسایی از جانب تیک‌تاک به موقعیت ایران است یا استفاده از نسخه‌های غیر اصل تیک‌تاک که احتمال ورود بدافزارها به گوشی کاربر را بسیار بالا می‌برد.

کدخبر: ۴۷۰۸۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر