کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۸۶۸
تاریخ خبر:

چهره‌های مشهور‌ سینمایی زیر‌تیغ حملات مجازی

روزنامه هفت صبح | گلاویز شدن با ستاره‌ها ادامه دارد. به دلایل مختلف و به بهانه‌های مختلف. دو هفته پیش داستان شهاب حسینی بود به خاطر فیلمی که از واکسن زدن او مخابره شده بود. در آمریکا. حتی توضیحات حسینی هم پاسخگو نبود. خشم بخش تندرو فضای مجازی آنقدر شدید بودکه شهاب از اینستاگرام رفت.

بازیگری که جایزه جشنواره کن دارد و همین چند ماه پیش با رای قاطع خوانندگان در تمام نظرسنجی‌ها و سایت‌ها و روزنامه‌ها به عنوان بهترین و محبوب‌ترین بازیگر دهه نود انتخاب شده بود. این که تو چرا رفتی و در آمریکا واکسن زدی ولی ما در ایران هنوز واکسن نزده‌ایم و اشاره به کمپانی فیلمسازی که او در آمریکا به ثبت رسانده است‌. شهاب حسینی عموما از فضای سیاسی حاکم بر هنرمندان سینما به دور بوده ولی این موجب نشد تا این بار مورد هجمه قرار نگیرد‌. هجمه‌هایی عموما از داخل کشور و به‌خصوص در اینستاگرام.

نفر بعدی رامبدجوان بود. مجری برنامه خندوانه که هنوز به خاطر تصویری که از او و همسرش نگار جواهریان سال گذشته در کانادا منتشر شده بود باید پاسخگو باشد. این که مجری برنامه کلیدی تلویزیون و شبکه نسیم چرا باید بچه خود را خارج از کشور به دنیا بیاورد و خب توضیحات دوستان رامبد در مورد این که این حقش است و این حرف‌ها فایده‌ای نکرد.

اما حرف‌های او هفته پیش در سری جدید برنامه خندوانه دوباره واکنش‌ساز شد. رامبد اتفاقا سنجیده و دقیق حرف زد. به حاضرین گفت که می‌دانم حالتان امسال خوب نیست اما باید مقاومت کنیم تا این روزها بگذرد. هجمه‌ها دوباره شروع شد و این بار بخشی از مهاجمین از خارج از کشور بودند که او را به خاطر استفاده از کلمه مقاومت مورد نوازش قرار دادند.

اما سومین مورد پیمان معادی بود که تقریبا شاکله حمله‌ها به او از سوی مهاجرین بود. او که با تلویزیون فرانسه مصاحبه می‌کرد مورد سوالی قرار گرفت که در رابطه با رفتار با مهاجرین فرانسه مطلوب‌تر رفتار می‌کند یا آمریکا؟ این سوال حساسی بود چرا که معادی تابعیت آمریکا را هم دارد و اصلا متولد آمریکاست. یعنی معادی باید شیوه رفتار با مهاجران را در فرانسه و آمریکا با هم مقایسه کند.

این را هم در نظر بگیرید که معادی بازیگری بین‌المللی است و در چندین فیلم‌ هالیوودی و سریال و مینی سریال بازی کرده است و آخرین کارش بازی در سریال شیفت شب بوده.کیهان همین دو سه هفته پیش در مورد پیمان معادی نوشته بود:«جشنواره برلین با اختصاص ۳۰ هزار یورو، یک فیلم به نام «چیزهایی که تو می‌کشی» را به پیمان معادی سفارش داد.

این یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و علنی جشنواره‌های خارجی برای هدایت سینمای ایران به سمت‌وسوی مورد نظرشان به شمار می‌رود….قبلا نیز اتحادیه اروپا با سرمایه‌گذاری و سفارش فیلمی به نام «گذشته» به اصغر فرهادی، اثری ضد اسلامی را در تحقیر مسلمانان مهاجر تهیه کرده بود و همچنین انستیتو فیلم دوحه وابسته به امیر قطر هم با سرمایه‌گذاری بر فیلم «فروشنده»، فیلمی ضد انسانی را به اصغر فرهادی سفارش داد که جایزه اسکار را برایش به همراه آورد…

لازم به ذکر است پیمان معادی با بازی در فیلم‌های نژادپرستانه آمریکایی مانند «پسران ابوغریب» و «۱۳ ساعت در بنغازی» پیش از این نیز در حمایت از نگرش ضد ایرانی و ضد اسلامی جریان فرهنگی غرب فعالیت کرده بود. او با ساخت فیلم «برف روی کاج‌ها» به تحقیر و توهین خانواده ایرانی پرداخت و آن را درون فساد و روابط غیر‌اخلاقی تصویر نمود. جالب توجه این که وی از فیلمفارسی‌هایی مانند «آواز قو» در این سینما رشد کرد و سال گذشته نیز علی‌رغم تحریم جشنواره فیلم فجر، متاسفانه از سوی مسئولین این جشنواره سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را دریافت نمود!»

به این ترتیب متوجه وضعیت خاص پیمان معادی هستید. بازیگر فیلم‌های مهم و جریان‌سازی مثل ابد‌و‌یک‌روز، ‌فروشنده،‌ متری شیش و نیم و سازنده فیلم‌هایی مثل بمب و برف روی کاج‌ها و کسی که برای بازی در درخت گردو سیمرغ بلورین بازیگری برد و همزمان در آمریکا نیز در فیلم‌ها و سریال‌های جریان اصلی ظاهر می‌شود.

یک پا در لس‌آنجلس و پای دیگر در ایران. مطلب تند روزنامه کیهان با لحن به شدت تهاجمی و در سنت همیشگی این روزنامه می‌توانست شرایط را برای معادی تغییر دهد. بازیگری در بهترین و پرفروغ‌ترین دوران حرفه‌ای خود. مقبول در دوسوی اقیانوس.برگردیم به مصاحبه معادی‌. او در پاسخ به سوال خبرنگار فرانسوی‌، شیوه برخورد دولت فرانسه با مهاجرین را مذمت می‌کند.

او می‌گوید: فرانسوی‌ها فکر می‌کنند هویت ملی‌شان بر ایده‌آل‌های جمهوری‌خواهی جهانی بنا شده؛ برابری و سکولاریسم فرانسوی … در واقع لائیسیته. اما آیا واقعاً این‌گونه است؟وی در ادامه گفت: سوالی که دارم این است که آیا یک زن جوان مسلمان که در حومه پاریس زندگی می‌کند، واقعاً همین احساس را دارد؟

معادی افزود: همه می‌دانیم اسلام بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی در فرانسه است؛ ولی رئیس‌جمهوری فرانسه با نادانی دین اسلام را در همه دنیا دینی در بحران می‌نامد. من فکر می‌کنم هویتی که گشوده نباشد و نتواند گونه‌های دیگر هویت‌ها را بپذیرد هویتی است که دچار بحران شده است.

بیان این دیدگاه بلافاصله با استقبال رسانه‌های داخلی روبه‌رو شد. خبرگزاری تسنیم گزارش را بازتاب داد و سپس حملات شروع شد. باز هم بخش بزرگی در خارج از کشور که با کلماتی تند به معادی حمله کردند و بقیه داستان. این در حالی است که سوال در مقایسه آمریکا و فرانسه بوده و در واقع می‌شود این پاسخ را دفاع معادی از شیوه پذیرش مهاجر در آمریکا قلمداد کرد…

به هرحال ستاره‌ها این روزها در شرایط سختی قرار گرفته‌اند. اپوزیسیون خارج از کشور مدام بر تند کردن فضای سیاسی تاکیددارد و این روزها حتی مهناز افشار و پیمان معادی و شهاب حسینی و نوید محمدزاده هم مورد حمله و هجوم قرار دارند. این یک روایت ساده بود از فضایی که احتمالا با نزدیک شدن به دوران انتخابات تند‌تر هم خواهد شد.

کدخبر: ۳۷۸۸۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر