کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۱۲۶۲
تاریخ خبر:

چهار گوشی موبایل مناسب با کمترین فشار اقتصادی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | مقایسه چهار گوشی ارزانقیمت Galaxy A01، Y6 Prime ، Nokia 5 و آنر ۸A. این روزها اگر بخواهید ارزان‌ترین گوشی را بخرید باید دست کم حدود دومیلیون تومان بودجه کنار بگذارید. طبیعتا توقعتان نباید از چنین گوشی‌هایی خیلی بالا باشد اما با این‌حال باید توجه داشته باشید که این گوشی‌ها در حال حاضر در صدر جدول فهرست پرفروش‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی هستند. در این گزارش سراغ مقایسه ارزان‌ترین گوشی از چهاربرند سامسونگ، نوکیا، هوآوی و آنر رفته‌ایم تا ببینیم کدام‌یک ارزش خرید بالاتری دارند.

سامسونگ Galaxy A01 یکی از آنها است که این‌روزها در بازار حدود دومیلیون و ۱۰۰هزار تومان قیمت دارد. نوکیا۵ ارزان‌ترین گوشی هوشمند نوکیا است که این‌روزها در بازار خودنمایی می‌کند و با قیمت دومیلیون تومان فروخته می‌شود. هوآوی Y6 Prime با قیمت دومیلیون و ۱۵۰هزار و آنر ۸A با قیمت دو‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان دیگر گزینه‌ها برای خرید گوشی ارزان‌قیمت هستند. توجه داشته باشید که قیمت این گوشی‌ها قبل از عید نوروز خیلی کمتر بود. مثلا می‌توانستیم سامسونگ Galaxy A01 را اسفندماه با قیمت یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان بخریم.

باید توجه داشته باشید که در بین این چهارگوشی، نوکیا۵ از همه قدیمی‌تر است اما با توجه به اینکه همچنان می‌توان آن را در ویترین موبایل‌فروشی‌ها پیدا کرد، در بین گزینه‌های موجود برای خرید گوشی ارزان‌قیمت قرار گرفته است. بررسی این چهارگوشی نشان می‌دهد از نظر ظرفیت و حافظه RAM آنر ۸A حرف اول را می‌زند. دوربین اصلی سامسونگ Galaxy A01 از همه بهتر و دوربین سلفی آن از همه بدتر است. از نظر پردازنده آنر ۸A و هوآوی Y6 Prime وضعیت بهتری دارند. نکته مثبت نوکیا۵ و هوآوی Y6 Prime در حسگر اثر انگشت آنها است که باعث جلو افتادنشان در رقابت با دیگر گوشی‌های ارزان‌قیمت شده است.

*** کدام گوشی ظرفیت بیشتری دارد؟
بررسی ظرفیت حافظه داخلی چهارگوشی ارزان‌قیمت بازار نشان می‌دهد، آنر در این رقابت سربلند بیرون آمده. چراکه آنر ۸A با ظرفیت ۶۴گیگابایتی از بقیه رقبا وضعیت بهتری دارد. هوآوی Y6 Prime با حافظه ۳۲گیگابایتی در رتبه دوم قرار دارد و دوگوشی دیگر یعنی سامسونگ Galaxy A01 و نوکیا۵ با حافظه ۱۶گیگابایتی روانه بازار شده‌اند که در مقایسه‌ با گوشی‌های روز حافظه بسیار پایینی به‌حساب می‌آید. به خصوص که بخشی از این حافظه به برنامه‌های سیستم عامل اختصاص پیدا می‌کند. آنر ۸A علاوه بر حافظه داخلی بالاتر، RAM قوی‌تری نسبت به سه رقیب دیگر دارد. مقدار RAM این گوشی سه‌گیگابایت است و نسبت به RAM دوگیگابایتی سامسونگ Galaxy A01 نوکیا۵ و هوآوی Y6 Prime کمتر احتمال هنگ‌کردن دارد. به همین مناسبت می‌توان گفت آنر ۸A پیروز بی‌چون و چرا در رقابت چهار گوشی ارزان‌قیمت بر سر میزان حافظه داخلی و موقت به حساب می‌آید.

*** سخت‌افزار کدام گوشی بهتر است؟
پردازنده چهارگوشی ارزان‌قیمت سامسونگ، نوکیا، هوآوی و آنر هشت‌هسته‌ای یا Quad-core است و اختلاف آنها در فرکانس پردازنده است. آنر ۸A پردازنده‌های ۱٫۸ و ۲٫۳گیگاهرتزی دارد و در این زمینه نسبت به سه‌گوشی دیگر برتری پیدا کرده است. هوآوی Y6 Prime با پردازنده دوگیگاهرتزی در مقام دوم قرار گرفته است. فرکانس پردازنده مرکزی سامسونگ Galaxy A01 1.45 و ۱٫۹۵گیگاهرتز است و پایین‌ترین فرکانس به نوکیا۵ با پردازنده ۱٫۴گیگاهرتزی اختصاص دارد. این مورد نشان می‌دهد نوکیا ۵ دیرتر از بقیه دستورات شما را اجرا می‌کند.

اگر می‌خواهید دقیق‌تر پردازنده این چهار گوشی را بررسی کنید، باید بدانید دو گوشی سامسونگ Galaxy A01 و نوکیا۵ از تراشه اسنپدراگون و هوآوی Y6 Prime و آنر ۸A از تراشه مدیاتک بهره می‌برند.سیستم عامل هر چهار گوشی ارزان‌قیمت اندروید است اما سامسونگ Galaxy A01 از ورژن جدیدتر یعنی اندروید ۱۰ بهره می‌برد. سیستم عامل هوآوی Y6 Prime و آنر ۸A اندروید۹ یا پای است و نوکیا۵ از اندورید ۷٫۱ استفاده می‌کند. البته این سیستم‌عامل‌ها قابل به‌روزرسانی است. با این حال می‌تواند یک نقطه ضعف برای نوکیا۵ و یک نقطه قوت برای سامسونگ Galaxy A01 به حساب بیاید.

*** دوربین کدام گوشی قوی‌تر است؟
خیلی‌ها گوشی محبوبشان را از روی رزولوشن دوربین شناسایی می‌کنند. چنین افرادی احتمالا در بین چهارگوشی ارزان‌قیمت سراغ سامسونگ Galaxy A01 بروند. چراکه دوربین اصلی این گوشی دوگانه است و تصاویر آن عمق بیشتری نسبت به سه گوشی دیگر دارد. البته از نظر رزولوشن دوربین اصلی، چهارگوشی سامسونگ Galaxy A01، هوآوی Y6 Prime و آنر ۸A تفاوتی با هم ندارند و همگی با رزولوشن ۱۳مگاپیکسلی برایتان عکاسی می‌کنند.

کیفیت فیلمبرداری هر چهارگوشی یکسان و ۱۰۸۰p است. آنها در هنگام فیلمبرداری در هر ثانیه ۳۰فریم با کیفیت Full HD تصویربرداری می‌کنند. سامسونگ Galaxy A01 با اینکه از نظر کیفیت دوربین اصلی گوی رقابت را از سه گوشی دیگر ربوده اما از نظر دوربین سلفی کمی عقب افتاده است. کیفیت دوربین سلفی این گوشی پنج‌مگاپیکسل است و به پای دوربین سلفی هشت‌مگاپیکسلی سه گوشی دیگر یعنی هوآوی Y6 Prime، نوکیا۵ و آنر ۸A نمی‌رسد. با این حساب برنده اصلی رقابت این گوشی‌ها در میدان کیفیت دوربین کاملا مشخص نیست.

*** صفحه‌نمایش کدام گوشی بهتر است؟
در بین چهارگوشی ارزان‌قیمت، هوآوی Y6 Prime بزرگترین صفحه‌نمایش را دارد. ابعاد صفحه‌نمایش این گوشی ۶٫۱اینچ است و در این زمینه گزینه بهتری به حساب می‌آید. آنر ۸A با صفحه‌‌نمایش شش‌اینچی در رتبه دوم قرار دارد. صفحه نمایش دو گوشی دیگر خیلی کوچکتر است. نوکیا۵ حسابی این رقابت را باخته و با صفحه نمایش کوچک ۵٫۲اینچی‌اش در انتهای رده‌بندی قرار گرفته است. سامسونگ Galaxy A01 هم با صفحه نمایش ۵٫۷اینچی چندان چنگی به دل نمی‌زند.

اگر می‌خواهید کیفیت صفحه‌نمایش این چهارگوشی را دقیق‌تر بررسی کنید، باید بدانید تکنولوژی ساخت صفحه‌نمایش سه‌گوشی هوآوی Y6 Prime، نوکیا ۵ و آنر ۸A هرسه از نوع IPS است و سامسونگ Galaxy A01 از تکنولوژی PLS TFT بهره می‌برد. تراکم پیکسلی سامسونگ بیشتر از سه‌گوشی دیگر است. هر اینچ از صفحه‌نمایش سامسونگ Galaxy A01 دارای ۳۰۱پیکسل است. تراکم پیکسلی سه‌گوشی دیگر یعنی هوآوی Y6 Prime، نوکیا ۵ و آنر ۸A حدود ۲۸۲پیکسل در هر اینچ است. این موضوع نشان می‌دهد تصاویر در سامسونگ Galaxy A01 جزئیات بیشتری دارد و این موضوع روی کیفیت تصاویر آن تاثیر می‌گذارد.

*** کدام گوشی باتری قوی‌تری دارد؟
باتری هر چهارگوشی ارزان‌قیمت سامسونگ، هوآوی، نوکیا و آنر در یک سطح قرار دارد. همگی آنها سه‌هزار میلی‌آمپر ظرفیت دارند و از این نظر برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند. این گوشی‌ها سه‌مرتبه با یک پاور بانک ۱۰هزار میلی‌آمپری شارژ می‌شوند. اگر استفاده مداوم از گوشی موبایل داشته باشید، شارژ گوشی‌تان تا آخر شب دوام نمی‌آورد. اگر از دیتای گوشی استفاده نمی‌کنید، بازی‌های سنگین اجرا نمی‌کنید و با گوشی‌تان فیلم‌ نمی‌بینید، باتری این گوشی‌ها می‌تواند بیشتر از یک روز کارتان را راه بیندازد.

*** کدام گوشی خوش‌دست‌تر است؟
خوش‌دست‌ بودن گوشی برای خیلی‌ها کلا اهمیتی ندارد و فکر می‌کنند چنین موردی نمی‌تواند مبنای بررسی یک گوشی قرار بگیرد اما در طرف مقابل بعضی‌ها این موضوع برایشان مهم است. به خصوص آنهایی که زیاد با گوشی‌شان کار می‌کنند و دلشان نمی‌خواهد گوشی سنگین دستشان را خسته کند. خوش‌دست بودن گوشی تا حد زیادی سلیقه‌ای است و تا زمانی که گوشی را دستتان نگیرید، نمی‌توان نظری درباره آن داد. با این وجود می‌توان از روی فاکتورهایی مثل وزن و ابعاد گوشی این مورد را بررسی کرد.

نوکیا۵ در این زمینه بدترین شرایط را دارد. وزن این گوشی ۱۶۰گرم است که به نظر چندان مطلوب نیست. چراکه سه گوشی دیگر یعنی سامسونگ Galaxy A01، هوآوی Y6 Prime و آنر ۸A حدود ۱۵۰گرم وزن دارند و کمتر دستتان را خسته می‌کنند. ابعاد گوشی موضوعی دوطرفه است. برخی گوشی‌ها بزرگتر را به خاطر صفحه‌نمایش بزرگترشان بیشتر می‌پسندند. برای همین چنین افرادی احتمالا از هوآوی Y6 Prime به خاطر ابعاد ۷۳ در ۱۵۶میلی‌متری آن بیشتر خوششان بیاید. آنر ۸A هم ابعاد مشابهی دارد. دو گوشی دیگر کمی کوچکتر هستند. سامسونگ Galaxy A01 تقریبا ۷۱ در ۱۴۶میلی‌متر است و نوکیا۵ حدود ۷۲ در ۱۴۹میلی‎متر ابعاد دارد. البته چنین اختلاف کمی آنچنان به چشم نخواهد آمد.

*** بررسی دیگر امکانات گوشی‌های ارزان‌قیمت
شکل ظاهری از آن فاکتورهای سلیقه‌ای است که نمی‌توان حکم کلی برای آن داد اما از نظر ما نوکیا۵ با توجه به اینکه دوربین اصلی آن وسط قاب پشتی قرار گرفته، از نظر ظاهری چنگی به دل نمی‌زند. سه گوشی دیگر دوربین اصلی‌شان در کناره قاب پشتی قرار دارد و جلوه بهتری دارند. به خصوص هوآوی Y6 Prime با قاب چرمی حسابی در ویترین موبایل‌فروشی خودنمایی می‌کند. دو گوشی نوکیا۵ و هوآوی Y6 Prime دارای حسگر اثر انگشت هستند.

با این تفاوت که حسگر اثر انگشت هوآوی در قسمت میانی قاب پشتی قرار گرفته و حسگر نوکیا زیر صفحه نمایش آن است. تنوع رنگ آنر ۸A نسبت به سه گوشی دیگر در رده ارزان‌قیمت‌ها بیشتر است. این گوشی در چهار رنگ مشکی، آبی، قرمز و کرم روانه بازار شده است. اگر بخواهید نوکیا۵ بخرید، بین رنگ‌های مشکی، سرمه‌ای، سفید و مسی یا رزگلد حق انتخاب دارید. سامسونگ گوشی Galaxy A01 را با سه رنگ مشکی، آبی و قرمز روانه بازار کرده و هوآوی Y6 Prime با تنوع رنگ مشکی، آبی و کرم در بازار موجود است.

کدخبر: ۳۲۱۲۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر