کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۰۸۰۶
تاریخ خبر:

چهار پاره یادداشت درباره سینما و فوتبال و ایرج ملکی

روزنامه هفت صبح | یک: بیست روز دیگر در اولین شماره سال ۲۰۲۲ از مجله سایت اند ساند، ‌نتایج رای‌گیری انتخاب بهترین فیلم‌های تاریخ سینما اعلام خواهد شد. هر ۱۰سال یک‌بار این رای‌گیری برگزار می‌شود و در دوره قبل، سرگیجه هیچکاک بعد از بیش از نیم‌قرن، ‌به برتری همشهری کین پایان داده و به مقام اول صعود کرده بود. اما برای رای‌گیری این دوره حدس زده می‌شود که همشهری کین تخت سلطنت را از سرگیجه پس بگیرد. دلایل هم واضح است.

آوازه هیچکاک در طول این چند سال دستخوش افشاگری‌های خاندان خانم تی‌پی هدرن بودند در مورد بدرفتاری‌های هیچکاک با خانم هدرن در هنگام ساخت فیلم پرندگان. به‌تازگی نوه تی‌پی هدرن یعنی داکوتا جانسون (بازیگر سه‌گانه ۵۰ طیف خاکستری و…) این ماجرا را دوباره زنده کرده است.

همزمان نام اورسن ولز به‌خاطر اکران فیلم فراموش شده و بلاتکلیفش یعنی آن سوی باد دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است و از سویی فیلم منک ساخته دیوید فینچر هم درباره حاشیه‌های جذاب ساخت فیلم همشهری کین است (البته با تمرکز بر نقش مهم‌تر فیلمنامه‌نویس آن شاهکار). البته یک فرضیه دیگر هم هست که ادیسه فضایی ۲۰۰۱ در ادامه سیر یکنواخت و مستمرش در صعود به بالای جدول بهترین فیلم‌های تاریخ سینما، از هر دو فیلم سبقت خواهد گرفت و لقب بهترین فیلم تاریخ سینما را تصاحب خواهد کرد.

سیزن سوم سریال توئین پیکس ساخته دیوید لینچ، ‌مالهالند درایوباز هم ساخته لینچ، ‌خون به‌پا می‌شود از تامس اندرسون، ‌پدرخوانده از کاپولا، ‌استاکر از تارکوفسکی،‌ راننده تاکسی از اسکورسیزی و در حال‌و‌هوای عشق از مجموعه فیلم‌هایی هستند که شاید به‌شکلی ناگهانی در فهرست ده فیلم منتخب تاریخ سینما ظاهر شوند، هرچند همه این‌ها گمانه‌زنی است. آخرین ده فیلم برگزیده منتقدین در سال ۲۰۱۲ عبارت بودند از: ‌سرگیجه، ‌همشهری کین، ‌‌داستان توکیو، ‌قاعده بازی، طلوع، ادیسه فضایی ۲۰۰۱، جویندگان، ‌مردی با دوربین فیلمبرداری، مصائب ژاندارک و ‌هشت‌و‌نیم.

دو: حرف سینما شد، الان روی پرده شما می‌توانید قهرمان، ‌آتابای،‌ جنایت بی‌دقت، ‌پوست، ‌تومان و بندربند را در سینماهای تهران ببینید. هیچ برهه تاریخی این تعداد فیلم با‌کیفیت و متفاوت همزمان در اکران نبوده‌اند. قدر بدانید!

سه: از دو سال پیش داشتیم می‌نوشتیم که عصر جدیدی در فوتبال ایران آغاز خواهد شد و بازیکنان با‌کیفیت راهی تیم‌های عربی و اروپایی می‌شوند و کیفیت باشگاهی ایران افت می‌کند و در عوض تیم ملی قدرتمندی متشکل از لژیونرها خواهیم داشت. یادم است که حتی از باشگاه‌های کرواسی هم مثال زده بودیم.

همین اتفاق در فوتبال ایران در حال رخ دادن است. لیگ فوتبال ایران به‌تدریج کیفیت خود را از دست می‌دهد. تنها راه نجات ایجاد مدرسه‌های فوتبال در باشگاه‌های مشهور است که خودشان دست بجنبانند و بازیکن باکیفیت تولید کنند. این فوتبال فعلی ما توان تامین بازیکن باکیفیت به تعداد کافی برای لیگ داخلی ندارد.

چهار: مهمترین شگفتی این یکی دو روزه رویت ایرج ملکی مشهور با همان مختصات مشهورش در برنامه جوکر بود. دیگر درباره‌اش توضیح نمی‌دهم.

کدخبر: ۴۳۰۸۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر