کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۳۰۳
تاریخ خبر:

چهار نشانه جوانمرگ شدن مسکن ملی

روزنامه هفت صبح | گزارشی درباره اینکه چرا فکر می‌کنیم مسکن ملی به سرنوشتی مشابه مسکن مهر دچار خواهد شد. نتایج مرحله اول ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن مشخص شده و قرار است از طریق پیامک به اطلاع متقاضیان برسد. آنطور که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، ۴۲درصد کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند از طرح کنار گذاشته شده‌اند.

موردی که باعث شده بیشتر از قبل نگران باشیم. چراکه با شرایطی که اتفاق افتاده، بعید نیست که مسکن ملی به سرنوشت مسکن مهر دچار شود. از یک طرف هنوز تکلیف ۲۵۰هزار واحد از مجموع ۴۰۰هزار واحد مشخص نیست، از طرف دیگر مراحل ثبت‌نام به‌قدری طولانی شده که معلوم نیست کار ساخت واحدها تا سال ۱۴۰۰ به پایان برسد یا نه.

* یک: بلاتکلیفی بیش از نصف واحدها
تعداد کل افرادی که در مرحله اول طرح اقدام ملی مسکن ثبت کردند، ۲۶۰هزار نفر اعلام شده است. از طرفی ۴۲درصد این تعداد مشمول شرایط دریافت وام در این طرح شناخته نشده و ثبت‌نام آنها لغو شده است. این یعنی در حال حاضر ثبت‌نام ۱۵۰هزار نفر از متقاضیان شرکت در طرح اقدام ملی مسکن نهایی شده است. به گفته محمود محمودزاده، معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی، ادامه مراحل برای کسانی که ثبت‌نامشان نهایی شده، حضوری است که به ‌صورت استان به استان و شهر به شهر زمان آن تعیین می‌شود و متقاضیان واجد شرایط پیامکی را دریافت خواهند کرد که در خصوص مراجعه حضوری آنها به ادارات کل وزارت راه در هر استان و یا بنیاد مسکن به آنها خبر می‌دهد.

۴۰۰هزار واحد مسکونی قرار است در طرح اقدام ملی مسکن ساخته شود. حالا با گذشت چندماه از آغاز ثبت‌نام، تنها تکلیف ۱۵۰هزار واحد آن مشخص شده و همچنین این احتمال وجود دارد که متقاضیانی که ثبت‌نامشان نهایی شده، از شرکت در این طرح انصراف دهند. باید توجه داشته باشید که همچنان ۲۵۰هزار واحد مسکونی بدون مشتری باقی مانده‌اند و این احتمال وجود دارد که مسکن ملی به عاقبت مسکن مهر دچار شود و با واحدهایی روبه‌رو شویم که برای آنها مشتری پیدا نمی‌شود.

* دو: طولانی شدن زمان ثبت‌نام و تاخیر در آغاز طرح
طرح اقدام ملی مسکن از اوایل تابستان ارائه شد و بعد از کلی فراز و نشیب، نهایتا ثبت‌نام برای این طرح در آبان‌ماه آغاز شد. آن زمان قرار بود ۴۰۰هزار واحد مسکونی طی دوسال و نهایتا تا سال ۱۴۰۰ ساخته شود. حالا چندماهی از آغاز ثبت‌نام گذشته و تکلیف مرحله اول آن روشن شده و همچنان تکلیف ۲۵۰هزار واحد مسکن ملی مشخص نیست.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن می‌گوید، واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. با این حساب می‌توان گفت، مسئولان وزارت راه و شهرسازی همچنان بر تکمیل به‌موقع واحدهای مسکن ملی تاکید می‌کنند. به گفته محمودزاده، دور جدید ثبت‌نام مسکن ملی تا قبل از پایان سال و احتمالا در اسفندماه آغاز خواهد شد.

* سه: مبلغ پایین و نرخ بهره بالای وام ساخت
۱۸درصد نرخ بهره وام مهمترین عاملی است که خیلی‌ها را از طرح اقدام ملی مسکن ناامید می‌کند. این مورد باعث می‌شود، اقساط بازپرداخت به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. طوری که تخمین زده می‌شود، اقساط ماهانه برای بازپرداخت این وام به دو‌میلیون تومان برسد.

تا جایی که مسئولان وزارت راه و شهرسازی گفته بودند، اگر توانایی پرداخت دومیلیون تومان قسط ماهانه را ندارید، در طرح مسکن ملی ثبت‌نام نکنید. مورد بعدی سرمایه بالایی است که شرکت در این طرح احتیاج دارد. دولت در طرح اقدام ملی مسکن ۷۵میلیون تومان وام پرداخت می‌کند و بقیه هزینه‌های ساخت برعهده متقاضی خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه قیمت تمام شده مسکن ملی مشخص نیست و متقاضیان دقیقا نمی‌دانند که تا چه مبلغی را باید به‌عنوان آورده کنار بگذارند، زیاد نمی‌توانیم به طرح اقدام ملی مسکن امیدوار باشیم.

* چهار: شرایط سخت برای شرکت‌کنندگان طرح ملی مسکن
شرایطی مثل تاهل، سابقه حداقل پنج‌سال سکونت در شهر مورد تقاضا و عدم استفاده از امکانات و تسهیلات دولتی در خرید واحدهای مسکونی از جمله مواردی است که مخاطبان طرح اقدام ملی مسکن را کاهش داده است. علاوه بر آن می‌توان به شرط نداشتن مسکن ملکی در ۱۴سال گذشته اشاره کرد. کسانی که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند اگر شرایط ذکر شده را نداشته باشند، از شرکت در این طرح کنار گذاشته خواهند شد.

کدخبر: ۳۰۶۳۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر