کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۷۳۰
تاریخ خبر:

چهار سناریو برای بهبود وضعیت جهان

کرونا ما را با رکودی مواجه کرده که ممکن است اشکالی نظیر V, U, W یا L داشته باشد. اینها حروف الفبا هستند که اقتصاددان‌ها برای توصیف روند رکود تا بهبودی به کار می‌برند. منظور از این حروف شکل منحنی رشد تولید ناخالص داخلی در طول زمان است. با هم این چهار سناریو را مرور می‌کنیم:

* یک: سناریوی مطلوب: رکود وی(V) شکل
این بهترین سناریو تلقی می‌شود که در آن رکود به شکل کاهش سریع بروز می‌کند و بهبود اقتصادی هم به همان سرعت آغاز می‌شود. در اینجا نظر این است که اقتصاد مورد نظر به سطحی از فعالیت باز می‌گردد که به سطح قبلی شباهت زیاد دارد هر چند رکود برای چند دوره سه ماهه دوام داشته باشد. اگر بتوانیم این بیماری فراگیر را به خوبی کنترل کنیم، شاهد رکود نوع V خواهیم بود؛ چون به زودی محدودیت‌های کسب و کار لغو شده و رشد اقتصادی به سطح قبلی باز می‌گردد.

* دو: محتمل‌ترین سناریو؛ U شکل
با این حال آنچه مشاهده می‌شود بیشتر به رکود نوع U می‌ماند در حالیکه دهانه U بسیار باز است یعنی اینکه کاهش اقتصادی عمدتا جبران خواهد شد اما با سرعتی کمتر. جدیدترین پیش‌بینی شرکت خدمات سرمایه گذاری مودی در نیویورک هم این است که شیوع ویروس کرونا در تمامی‌ طول سال ۲۰۲۱ میلادی هم به اقتصاد جهانی ضربه می‌زند. این یعنی در نیمه دوم سال نمی‌توانیم کاهش تولید در نیمه اول را به طور کامل جبران کنیم.

* سه: سناریوی پر دست‌انداز؛ W شکل
در حال حاضر واکسن و درمان موثری برای کووید-۱۹ یافت نشده و به گفته آقای گروئنوالد، این وضعیت چالش دیگری را برانگیخته است. ممکن است دولت‌ها محدودیت‌های کنونی را کاهش دهند و فعالیت اقتصادی را از سر گیرند؛ که این خود شاید به موج دوم ابتلای به این بیماری منجر شود، در این صورت محدودیت‌ها باز خواهند گشت و ضربه دوم به اقتصاد شدید خواهد بود.

در چنین وضعیتی، اقتصاد گرفتار دو رکود شدید پشت سر هم خواهد شد و مسیر اقتصادی به گفته پرفسور تسادا به شکل W خواهد بود.در این صورت، بهبود نهایی پس از یک فاصله زمانی بروز خواهد کرد که در طول آن، یک بار بهبود اقتصادی دیده می‌شود اما این بهبود دوام ندارد و کاهش اقتصادی باز هم بروز می‌کند. کارشناسان می‌گویند اگر در مورد مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی پس و پیش برویم، بازگشت به شرایط عادی طولانی‌تر خواهد شد.

* چهار: سناریوی هنجار جدید؛ L شکل
بعضی نیز این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا ممکن است کووید-۱۹ هنجار و شکل جدیدی را برای اقتصاد جهانی ترسیم کند؟ در سناریوی L شکل اقتصاد پس از یک سقوط سریع رو به بهبود می‌رود اما فعالیت‌های اقتصادی در سطحی پایین‌تر از گذشته ادامه خواهد یافت.

کدخبر: ۳۲۷۷۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر