کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۲۸۹۴
تاریخ خبر:

چهار‌ روز‌ خاص‌ براي‌ كيهان‌ و‌ اطلاعات

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | یکشنبه 23 مهرماه 1357. بین دو شماره روزنامه 5 روز فاصله افتاده است. شماره قبلی 18 مهرماه بوده و دلیل این موضوع اعتصاب سراسری دو روزنامه پرتیراژ کشور یعنی کیهان و اطلاعات بوده است. از قرار سه‌شنبه شب و چهارشنبه صبح (18 و 19 مهرماه) مامورین ساواک با حضور در دفتر روزنامه اطلاعات و روزنامه‌هاي دیگر تقاضای کنترل مطالب را قبل از چاپ داشته‌اند که با امتناع روزنامه‌نگاران و کارمندان و سردبیری این دو روزنامه مواجه می‌شوند و همین موضوع به یک اعتصاب چهار روزه می‌انجامد.

اعتصابی که به استقبال سران جبهه ملی (سنجابی و بختیار و داریوش فروهر و صدرحاج سیدجوادی‌) می‌انجامد و صدور اطلاعیه پشتیبانی کانون نویسندگان و تماس‌های حمایت آمیز از سوی روحانیت و بازار و دانشگاهیان و ارسال دسته‌‌های گل و پیام‌های شادباش‌! کمیته اصلی این اعتصاب چهار روزه سه روزنامه کیهان و اطلاعات و آیندگان و نشریات اقماری‌شان (مثل جوانان و اطلاعات بانوان و اطلاعات هفتگی و کیهان ورزشی و دنیای ورزش و …) شامل محمد ابراهیمیان‌،‌ محمد بلوری‌، سیروس علی‌نژاد، ‌رضا تیموری‌،‌ منوچهر فاضل‌،‌ محمد علی صفری‌، ‌فیروز گوران‌،‌ جواد طالبی‌،‌ محمد عتیق پور و ابوالفضل حقیقی بوده‌اند.

از قرار بین مطبوعات و ساواک و با وساطت شریف امامی نخست وزیر‌، مصالحه‌ای شکل می‌گیرد که متضمن آزادی انتشار مطالب بدون سانسور و در عوض پرداختن مناسب به اخبار مربوط به خانواده سلطنتی است. در چنین ترکیبی صفحه اول اطلاعات‌،‌ سمت چپ تیتری دارد با عنوان بیانات آیت‌الله‌العظمی خمینی درباره حکومت اسلامی که از هر لحاظ تیتر غافلگیر کننده‌ای است و در کنارش عکسی از فرح دیبا و تبریک میلاد فرخنده‌اش‌! در صفحه دو در یک ستون بلند زندگینامه و خدمات فرح و با ذکر کامل القاب سلطنتی‌اش ردیف شده است.

اردشیر زاهدی سفیر ایران درواشنگتن که در تهران به سر می‌برد مذاکرات فشرده‌ای را با علی امینی و جعفرشریف امامی (نخست‌وزیر‌) داشته است و رفتن خود به آمریکا را یک هفته عقب انداخته است. خبر مهم این صفحه ممنوع‌الخروج شدن دو هزار کارمند عالیرتبه دولت است‌. موج اعتصابات ادامه دارد. کانون پرورش فکری‌،‌ سازمان انرژی اتمی‌،‌ وزارت صنایع و معادن‌،‌ وزارت بازرگانی‌،‌ گمرکات و…از جمله سازمان‌های دولتی هستند که کارکنانشان اعتصاب کرده‌اند. دانشگاه‌ها هم همچنان تعطیل هستند.

وزیر آموزش و پرورش هم با تشکیل جامعه معلمان موافقت کرده است. در صفحه 4 در گزارش بازتاب اعتصاب مطبوعات که در عمر 52 ساله اطلاعات و سی و هفت ساله کیهان‌،‌ همتایی نداشته است‌،‌ شعری انقلابی از سیاوش کسرایی در بالای صفحه 4 منتشر شده است. عجب وضع غریبی بوده است‌! در این هاگیر واگیر مالکین سینما امپایر (استقلال فعلی )یک فیلم زیرهجده سال ممنوع از لاندو بوزانکا را اکران کرده‌اند به نام ازدواج سیسیلی‌.

امشب اولین سری از برنامه‌های سینمایی که بهمن مقصودلو برای شبکه دو تلویزیون ساخته است پخش خواهد شد که اختصاص به بررسی سینمای هاوارد هاکس دارد. صفحه 21 به شکل کامل به سخنرانی‌هاي آیت‌الله خمینی در پاریس و حال و هوای محل اقامت ایشان اختصاص دارد‌. با انتشار عکسی اختصاصی از آیت‌الله خمینی و انتشار برنامه روزانه ایشان. تظاهرات و راهپیمایی‌ها هم در شهرهای مختلف ادامه دارد. کنترل کشور تقریبا به شکل کامل از دست دولت خارج شده است.

فردا روز سختی برای دولت خواهد بود چرا که به مناسبت چهلمین روز شهدای 17 شهریور قرار است فضای ویژه‌ای بر تهران غالب شود.مراجع تقلید سه گانه قم یعنی آیت‌الله شریعتمداری‌،‌ مرعشی نجفی و گلپایگانی هم مردم را به شرکت در مراسم عزاداری برای چهلم شهدای 17 شهریور دعوت کرده‌اند.

جبهه ملی هم بیانیه داده و فردا را تعطیل عمومی اعلام کرده است‌! نشانه‌های توافق روزنامه با ساواک و دولت در صفحه آخر نیز به چشم می‌خورد جایی که بخش بزرگی از صفحه را به ملاقات‌های محمدرضا با نمایندگان خانه‌های اصناف اختصاص داده و او را با القابی مثل شاهنشاه و شاهنشاه آریامهر توصیف کرده است.

کدخبر: ۴۸۲۸۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر